Gå til innhold

Spikes eller ikke spikes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For demping av bass er ikke spikes det beste å bruke. Spikes forankrer en høyttaler til gulvet (høyttalerens vekt), og kontaktflaten spikesene har til gulvet, sørger for det) Dette medfører at høyttalerne står fjellstøtt, men og at de overfører vibrasjon til gulvet.

 

Ønsker en føtter med en isolerende effekt, anbefales sorbothan-føtter. Sorbothan er en slags skumgummi, som effektivt isolerer høyttaleren fra gulvet, og derfor demper vibrasjonene.

Siden man med brukt at sorbothaneføtter, også reduserer høyttalernes kontaktflate til gulvet, vil også disse til en viss grad forankre høyttalerne, men dog ikke like godt som spikes på grunn av kontaktflaten.

 

Skal en derimot brukes spikes, og har tregulv, har hifi-klubben en messing/kork-sak, som skåner gulvet, samtidig som høyttalerne fremdeles står (nesten) like fjellstøtt

Lenke til kommentar
Skal en derimot brukes spikes, og har tregulv, har hifi-klubben en messing/kork-sak, som skåner gulvet, samtidig som høyttalerne fremdeles står (nesten) like fjellstøtt

Det er fort gjort å vippe dem ned fra de HiFi-tablettene (er det ikke noe sånt de heter) og ned på parketten... :whistle:

Lenke til kommentar
Det er fort gjort å vippe dem ned fra de HiFi-tablettene (er det ikke noe sånt de heter) og ned på parketten... :whistle:

Hvis man ikke har spikes med 'matchende' tabletter med en liten fordypning som gjør at høyttaleren ikke sklir av sånn uten videre så kan man jo bare legge en mynt under hver spike.

 

Da unngår man både å ødelegge underlaget og man risikerer heller ikke å dytte høyttalerne av spikes'ene (eller myntene) sånn uten videre siden mynter har en liten kant ytterst som holder litt igjen.

 

Forøvrig gjør spikes mye for lyden - forskjellen er betydelig for mine Dali 8008.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Det er fort gjort å vippe dem ned fra de HiFi-tablettene (er det ikke noe sånt de heter) og ned på parketten... :whistle:

Hvis man ikke har spikes med 'matchende' tabletter med en liten fordypning som gjør at høyttaleren ikke sklir av sånn uten videre så kan man jo bare legge en mynt under hver spike.

 

Da unngår man både å ødelegge underlaget og man risikerer heller ikke å dytte høyttalerne av spikes'ene (eller myntene) sånn uten videre siden mynter har en liten kant ytterst som holder litt igjen.[/url].

Jeg klarte det lett selv med matchende spikes (fordypning i midten)... :blush:

Lenge siden jeg hadde spikes nå, så jeg husker ikke helt hvor stor forbedringen var. Ikke gjorde jeg noen seriøse tester heller så vidt jeg husker. Kjøpte de vel mest fordi det hørtes lurt ut. Er vel det HiFi-bransjen lever av...

Lenke til kommentar
kan anbefale soundcare superspikes jeg og

:thumbup:

 

I tillegg kan det være lurt å legge Sorbothan under cd/dvd spilleren og sette noe tungt på toppen. Det hindrer vibrasjoner og det skal visst bli bedre lyd ut av det. Jeg har selv ikke prøvd.

 

Hi-Fi Center Kjeden anbefalte meg å sette NORDOST Pulsar Points Titanium under cd/dvd spilleren. Sjekk prisen! Men nå skal det sies at folka på Hi-Fi Center Kjeden lever i sin egen verden..

 

Ellers ta en titt på linken for å lese litt om Spikes vs. hard skumgummi.

VALHALLA TECHNOLOGY VTfeet 7

Endret av Howard B
Lenke til kommentar

Pulsar Points Titanium(PPT) er kun for high-end over 100k.Har selv prøvd det på et 80k mid-end-anlegg med "nanoskopiske" forbedringer.Hi-Fi Center Kjeden uttrykker på sine sider at man kan få 20% forbedring ved bruk av PPT på alle komponenter.Det er sier litt om seriøsiteten vedrørende PPT når de b.l.a drar inn en prosentsats for og beskrive lydforbedringen.

Lyd oppfattes jo forskjellig fra person til person.

 

Så til trådstarter her.Prøv med eller uten spikes,bruk det DU føler er best.

Det er jo du som skal ha gleden av stereo-anlegget ditt.

Lenke til kommentar

Nei, kan ikke forstå at noen gidder å bruke 4500,- på Pulsar Points Titanium. De ga uttrykk for at dette var et møst å ha uansett prisklasse anlegget lå i. I tillegg var det jo helt klart at at jeg måtte ha antistat-spray for å fjerne statisk støy fra kabler og cd/dvd plater. De demonstrerte det for meg hos Hi-Fi Center Kjeden, men kan ikke si jeg klarte å høre forskjell. Og det var på et forholdvis dyrt anlegg med flate kabler. Husker ikke helt hva slags.

 

Men uansett så må jeg si meg fornøyd med Soundcare superspikes. Det er så utrolig greit nå jeg en sjelden gang må flytte på høytalerne. :whistle: I tillegg skal de dempe vibrasjoner bedre en vanlige billig-spikes. Bruker det på front høytalerne og sub'n. Men mulig jeg får prøve Sorbothan på sub'n i stedet som noen her nevner.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...