Gå til innhold

Holder det med 256 ram på student-PC?

Sorg83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skulle ikke ha noen videre problemer med å kjøre med 256mb ram, men jeg anbefaler på det sterkeste å gå for 512mb eller mere på dagens maskiner.

Disse mb'ene utgjør en masse når det kommer til ytelse i vanlig desktop bruk og, hadde du fått prøve begge deler ville du ha merket forskjellen. Dagens systemer og software bruker også en god del ram, og med 256mb vill du raskt merke at systemet blir veldig treigt hvis du bruker flere programmer samtidig (noen browservinduer, winamp + word f.eks)

Lenke til kommentar

Blir den raskere og mer stabil? Trenger han en rask og stabil PC til Office og internett? Uansett vil jeg si at du like gjerne kan kjøpe 512 hvis du skal ha stasjonær, da skal det ikke koste mer enn en 400kr ekstra, ihvertfall hvis du monterer rammen selv. Er det laptop du skal ha, vil det være noe dyrere og mer problematisk å montere selv, og så koster det vel en 800 kr ekstra hvis du bestiller det i pcen når du får den tipper jeg, og da er det ikke sikkert det er verdt det...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Jeg kjører Win 2000 med 190MB RAM (256MB brikke, men 64MB går til GPU), det går ganske greit og holder til en studentmaskin, funker også ganske fint til bittelitt eldre spill (Max Payne 2 funker på 1280x1024 medium innstillinger no AA AF).

(Resten av HW i profil)

Lenke til kommentar
Har du WinXP "må" du ha 512MB RAM. 256MB duger ikke i disse dager. Skulle ikke vært lov til å selge PC'er med WinXP og 256MB RAM.

Erfaring? Les: jeg kjører WinXP pro på en gammel 800MHz med 256MB sdram (gamlepcen altså). På den kjørte jeg også CS og diverse andre spill, samt office, internett og masse annet.

Leste for ikke lenge siden at WinXP krever bare 64MB ram, men det vil være veldig knapt, ikke helt sikkert det vil virke, og du kan kun kjøre windows på det, ingen tunge programmer eller noe. Men de sier det krever 128MB, for det er ingen som kjører XP med 64. Men ut ifra disse opplysningene burde jo XP kjøre overlegent på 256MB.

Lenke til kommentar
Har du WinXP "må" du ha 512MB RAM. 256MB duger ikke i disse dager. Skulle ikke vært lov til å selge PC'er med WinXP og 256MB RAM.

Erfaring? Les: jeg kjører WinXP pro på en gammel 800MHz med 256MB sdram (gamlepcen altså). På den kjørte jeg også CS og diverse andre spill, samt office, internett og masse annet.

Leste for ikke lenge siden at WinXP krever bare 64MB ram, men det vil være veldig knapt, ikke helt sikkert det vil virke, og du kan kun kjøre windows på det, ingen tunge programmer eller noe. Men de sier det krever 128MB, for det er ingen som kjører XP med 64. Men ut ifra disse opplysningene burde jo XP kjøre overlegent på 256MB.

XP krever minst 128MB mens Win 2000 krever minst 64MB har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom du er en vanlig "dum bruker" som har ørtifjørten apps/Xploder-windows gående til enhver tid....ja da tregner du 999Gb med RAM.. :p

Du får *aldri* nok RAM dersom du er teit nok...,men det går *greit* å kjøre WinXP med 256Mb RAM.. Du må bare ikke kjøre tunge applikasjoner.. og ihvertfall ikke mange samtidig.. Office-produkter kan tildels være av en slik art (tunge) avh. av hva du gjør, men "fornuftig" bruk går jo greit!

Samme gjelder IE.. er du "dum bruker" så har du ørten instanser gående til enhver tid.. og da trenger du RAM.. Lar du være å åpne nye vinduer hele tiden og er "gjerrig" mht. antall instanser av IE samtidig.. ja da *går det* med 256MB.

OK.. det var dagens surmuling... :p

Lenke til kommentar

Jeg sitter nå på en bærbar PC som jeg bruker som student-PC. Dette er et gammelt makkverk av en intel celeron 400MHz med 160MB ram! Likevel kjører jeg winXP pro uten problemer, som noen andre har sagt: det kommer helt an på hva du skal gjøre og hvordan du gjør det.

Akkurat nå tuter og går IE, Opera, MSN Mess, VNC, WMP.

Og til alle som sitter sånn som dette nå: :ohmy:

Ta det med ro, skal bytte den ut så snart økonomien tillater det.

Personlig ville jeg aldri kjøpt mindre enn 512MB ram, skal ha 1GB i neste. Men så tåler jeg ikke å vente på ting heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...