Gå til innhold

Hvor god lyd kan jeg få for 2k?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for et par år siden en Dell pc. Etterhvert som tiden har gått og jeg fattet mer interesse for data, og etter utallelige oppgraderinger er maskinen nå kun et skall av sitt tidligere jeg.

 

Nå står lyden for tur... Jeg kjører nå et billig lydkort med et par kardon (tror jeg) høytalere til ca. 500,-.

 

Jeg har egentlig lyst på surround lyd. Kan noen anbefale meg et kort og noen høytalere som gir meg ok surround lyd. Jeg vil helst ikke bruke mer enn et par tusen :hmm: Får jeg bra lyd for denne summen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med forrige taler. :p

 

Bruker du 2.000,- på et 5.1 høyttalersett, får du halvgrei lyd til film og spill, men stusslig til musikk.

Bruker du 2.000,- på en 2-kanals hodetelefon, får du knall-lyd som kan konkurrere med høyttalere til 10.000,- til 20.000,-.

 

Men...det er ikke alle som liker å bruke hodetelefoner. Har forståelse for det.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med forrige taler. :p

 

Bruker du 2.000,- på et 5.1 høyttalersett, får du halvgrei lyd til film og spill, men stusslig til musikk.

Bruker du 2.000,- på en 2-kanals hodetelefon, får du knall-lyd som kan konkurrere med høyttalere til 10.000,- til 20.000,-.

 

Men...det er ikke alle som liker å bruke hodetelefoner. Har forståelse for det.

nei, man får god lyd til spill, film og musikk for høyttalere til 2500,- og lydkort til 1000,- Alt er jo relativt, ingen kjøper høyttalere til PC'en om de skal ha krystallklar lyd på musikken, og hjemmekino! Altså mener jeg at du må ut med minst 3000-3500kr for bra PC lyd

Lenke til kommentar
nei, man får god lyd til spill, film og musikk for høyttalere til 2500,- og lydkort til 1000,- Alt er jo relativt, ingen kjøper høyttalere til PC'en om de skal ha krystallklar lyd på musikken, og hjemmekino! Altså mener jeg at du må ut med minst 3000-3500kr for bra PC lyd

Nå skal vi ikke dra en lang diskusjon om hva god lyd er, men hvis man mener man får god filmlyd fra PC'en ved å bruke 3.500,-, har man ikke hørt et greit hjemmekino-anlegg. Greit nok, hjemmekino'en er dyrere, men man gidder ikke bruke PC-høyttalerne etter å ha hørt nogenlunde bra greier.

 

Clue'et er at med hodetelefoner kan man få mye av lydkvaliteten til dyre høyttalere til en brøkdel av prisen. Mer for penga, rett og slett.

 

Men som sagt, ikke alle liker å bruke hodetelefoner, så da er vel noen plastbøtter til PC'en et greit kompromiss en stund. Til litt uformell spilling er de vel greie nok.

 

;)

Lenke til kommentar

Først og fremst, takk for svar!

 

Jeg er for så vidt klar over at jeg ikke får noe konge anlegg til den prisen. Jeg har kun tenkt å bruke det til spill (kanskje litt musikk), film er uaktuelt for meg å se på PC.

 

Den generelle stemningen er altså at med et budjsett på 2000,- bør jeg heller holde meg til den løsningen jeg har i dag (2.1)? Skal jeg få noe sus på greiene må jeg opp i en 5-6000. Da tror jeg heller jeg setter det på vent for en stund.

Lenke til kommentar

Jeg brukte før integrert lydkort, AC97, med 2 små høytalere..

 

Har kjøpt Sennheiser PC150 (500,- ellerno) + Audigy 2 zs (1150,- ellerno, men ikke prøvd)

 

Evt. kan du kjøpe bedre headset. Det er mitt valg ihvertfall. Ser du skriver at du vil ha surround, men får 2000 får du ikke, etter min mening, store greiene... så headset pluss lydkort er min anbefaling :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...