Gå til innhold

Iran - verdens sykeste land

Anbefalte innlegg

jaja..men det der er liksom ikke sånn Iranere er, det der er afganere og/eller kurdere som plutselig er blitt "iranske", og som lever sånn arabere gjorde for mange hundre år siden..

tror dere virkelig folk går å henger noen midt på gata i tehran ellerno? nei...

Nei selvsagt ikke. Jeg har en del iranske venner som er imot slike "stammeaktiviteter". Er jo en grunn til at mange muslimer lever i Noreg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jaja..men det der er liksom ikke sånn Iranere er, det der er afganere og/eller kurdere som plutselig er blitt "iranske", og som lever sånn arabere gjorde for mange hundre år siden..

tror dere virkelig folk går å henger noen midt på gata i tehran ellerno? nei...

Nei selvsagt ikke. Jeg har en del iranske venner som er imot slike "stammeaktiviteter". Er jo en grunn til at mange muslimer lever i Noreg.

selfølgelig..

men som iraner, er jeg temmelig sikker på at det der ikke hadde noe med regimet å gjøre, heller en "levemåte" fra 1000år siden..

er ikke sikkert religionen hadde så alt for mye å si, kanskje 40%...heller er det stoltheten til hennes familie som styrte til handlingen...

de ville ikke at folk skulle se ned på dem pga. datteren, derfor henrettet de henne (som sagt var ikke dette uvanlig før)...

Lenke til kommentar
Det tyder jo på litt dårlig kontroll av "distriktene"

Tror det forrige innlegget mitt ble slettet, men jeg reagerte litt når du påstod samer ikke er norske :)

jeg mente ikke at samer ikke var norske, men de er Norge's form for nomader..det var det jeg mente :)

det vi iranere ser på som nomader, er vanligvis ikke nomader, men heller folk som flyktet fra afganistan, irak og samtlige kurdere og inn til iran for lenge siden...og siden da har de levd "gammeldags" eller "nomade-style"...

Lenke til kommentar
Jeg tror også det har noe med "stoltheten" i familien. Dette er veldig gammeldags og er desverre slikt i mange familier, uavhengig åssen land man er fra.

Det kan jo ikke være noe med stolthet...

Er jo ikke akkurat noe opptur for stoltheten at hele verden (det kom jo på trykk i norge) får vite familietragediene?

Lenke til kommentar
Jeg tror også det har noe med "stoltheten" i familien. Dette er veldig gammeldags og er desverre slikt i mange familier, uavhengig åssen land man er fra.

Er jo ikke akkurat noe opptur for stoltheten at hele verden (det kom jo på trykk i norge) får vite familietragediene?

Ikke sånn da mister likferd.

Hun bringer en "skam" over familien ved å hore rundtomkring utenfor ekteskapet. Har hørt om slike tilfeller i Tyskland og Nederland også, og ikke minst Italia. Kanskje ikke like ekstremt men..

Ikke helt uavhengi. Dette ville aldri skjedd i en nordisk domstol.

Men nå har ikke norske familier slik "pride" heller. Dette er like gammeldags som tommygunnen.

Endret av VeXx
Lenke til kommentar

hvordan skal en kar som bor "midt" inni "ørkenen" vite at det han gjør blir kjent over hele verden?

en kar som lever av å selge dadler og forhandle med kamel-selgere?

en som omtrent ikke vet hva strøm er, og som absolut ikke har sett et kamera eller en data?

Lenke til kommentar

Ikke helt uavhengi. Dette ville aldri skjedd i en nordisk domstol.

hva faen prater du på? dette var ikke innom no jævla domstol..dette ble gjort privat av no folk som bor i fortida! dette ville ALDRI, ALDRI skjedd om det hadde vært innom irans domstol..

hun ville selvsagt fått en straff, men ville aldri blitt noe så ekstremt som hengt!

det står at dette er den 10 jenta det skjer med siden 1990...tror dere det bare har vært 10 jenter som har hatt sex utenfor ekteskapet på 14år, i et land med MANGE millioner innbyggere? nok engang nei...

det har selfølgelig vært mange fler, men dette har skjedd med 10 nomade-kulter, som tar sakene i egne hender..

Lenke til kommentar
Så folk BLIR straffa for å ha sex utenfor ekteskap :nei:

de blir straffet minimalt, men det er bare noe å se opp til...

tenk på alle folka som ser opp til og elsker religionenn sin så mye at de lever med så strenge regler...

jeg ser hvertfall opp til noen av aspektene, men ikke de harde straffene..så vær så snill å ikke diss landet mitt, noe jeg er svært glad i, og alle iranere innerst inne er glad i, akkurat som nordmenn elsker norge..

ikke ta alle under en stein :hm::(

Lenke til kommentar
Det er helt sikkert ikke noe galt med verken landet eller innbyggerene..

Det er styresmaktene og lovverket jeg stiller meg litt skeptisk til  :ermm:

ja selfølgelig..styresmakten bør gjøres noe med..de burde ikke følge sharia 100%, de burde heller la det være opp til folket å passe på det selv...

EDIT: men husk også at folk har levd med disse lovene lenge, og er vant til dem...

Endret av Camron
Lenke til kommentar
Hmm...

Nå er det første rockebandet blitt lovlig i Iran. Queen var den heldige gruppen som ble lovlig, men ingen kjærlighetssanger, må vite.

:roll:

det første rockebandet som ikke er iransk kanskje!

tror nok de (som oss) skaffer seg musikk på andre måter enn å gå i butikken..

EDIT: men jeg gidder ikke diskutere, eller i det hele tatt skrive i denne tråden noe mer..dere får tro hva dere vil og det vet jeg dere gjør uansett..

Endret av Camron
Lenke til kommentar
Hmm...

Nå er det første rockebandet blitt lovlig i Iran. Queen var den heldige gruppen som ble lovlig, men ingen kjærlighetssanger, må vite.

:roll:

det første rockebandet som ikke er iransk kanskje!

tror nok de (som oss) skaffer seg musikk på andre måter enn å gå i butikken..

EDIT: men jeg gidder ikke diskutere, eller i det hele tatt skrive i denne tråden noe mer..dere får tro hva dere vil og det vet jeg dere gjør uansett..

Iran har et fucked up regime og det kan verken du eller jeg skjule, so why try?

Å forby slike ting rockeband, spill og tv-kanaler, internett og annet er det en god grunn til, og det er for at folk ikke skal få vite hva som er utenfor de fire veggene de lever i. Det er ikke bare Iran som har det sånn dog.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
noe jeg vil tilføye som kanskje er litt offtopic men:

MEDIA ER NO DRIT! De stiller alt i dårlig lys, uten å si noe om alle sidene bak saken!

NEI SIER DU DET!?

Heh.

Lenke til kommentar
hva faen prater du på? dette var ikke innom no jævla domstol..dette ble gjort privat av no folk som bor i fortida! dette ville ALDRI, ALDRI skjedd om det hadde vært innom irans domstol.

Dommen ble godkjent av den iranske høyseteretten før den ble satt ut i live.

Så du er bedre informert enn avisene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...