Dr3as Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 sitter her og husker ikke hva jeg gjorde i høst. Får nå ikke tilgang etter en reinstal å gjøre administrative ting med cups via en browser, og finner heller ikke ut hvordan jeg får endret dette.. noen med en ide? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 /etc/cups/cupsd.conf eller.no sånt. Skal være en "admingruppe" der ett-eller-annet sted, helt sikkert default til root. Kan også være greit å søke litt etter "127.0.0.1" da det hender at den defaulter til "Allow from 127.0.0.1, deny from any" Lenke til kommentar
nixtus Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 har du starta CUPS ? /usr/sbin/cupsd etter det kan du gå inn på http://localhost:631/ håper det hjalp litt Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 har du starta CUPS ? /usr/sbin/cupsd etter det kan du gå inn på http://localhost:631/ håper det hjalp litt vet heeelt klart hvor jeg skal gå hen, forklarte kanskje litt dårlig.. å gå inn på cups via web fungerer, men kommer ikke inn på de administrative tingene.. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 /etc/cups/cupsd.conf eller.no sånt.Skal være en "admingruppe" der ett-eller-annet sted, helt sikkert default til root. Kan også være greit å søke litt etter "127.0.0.1" da det hender at den defaulter til "Allow from 127.0.0.1, deny from any" hmm, fant kun noe slikt om hvem som skulle få printe ut, men kan lete litt bedre i morgen.. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 Et lite spørsmål til, har linux(skolelinux) 2 steder her, og vil gjerne ha satt det opp slik at de får forskjellige printere som standard. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Forskjellige printere hvordan? Ut i fra fra forskjellige servere, forskjellige brukere, forskjellige tynne klienter, hvordan? Med forskjellige servere er det bare å sette opp i cupsd.conf at de ikke skal broadcaste skrivere til hverandre (søk etter broadcast tror jeg...), så kan du sette opp CUPSene forskjellig fra hverandre. Ellers syns jeg det er greit å legge til en skriver som heter "Dummeskriver" og sette den til standard. Denne skriveren sender utskriftene til /dev/null og er den mest brukte skriveren på den ene skolen min....... *folk er ikke beviste på hvor de skriver ut* Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 det er snakk om forskjellige tynneklienter.. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Den tror jeg blir vanskelig. Jeg greier ikke å komme på noen måte i farta som det kan fungere på. Det vil være noe lettere å gjøre enn på windowsbaserte tynne klienter, da du mottar endel variabler på serveren det går ann å bruke, men fortsatt blir det endel scripting..... Men en /dev/null-skriver er absolutt å anbefale. Da må man ta beviste valg for hvor du ønsker å skrive ut. *har sørget for å vidreføre den ideen fra skolelinux-prosjektet over i novellprosjektet vårt nå; som innebefatter 25 skoler og 8500 brukere i to kommuner* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå