Kvakksalveren Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Eg har noken gamle bilhøgtalarar på 4 ohm. Forsterkaren vil ha mellom 8 og 16 ohm. Er det mulig å koble på ein fast motstand på 4 ohm for å få ein impedans på 8 ohm, eller blir dette berre tull? Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 dette er mulig, MEN, motstanden du kobler på må tåle MYE effekt.. VELDIG mye... (halvparten av forsterkerens utgangseffekt, helst) Hadde vært bedre om du koblet to høytalere i serie, på hver utgang.. to 4 ohms høytalere blir jo 8 Ohm Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det burde gå, men motstanden vil spise masse effekt som bare vil gå ut i varme istedenfor lyd. Det beste hadde vært å kople 2 høyttalere i serie som nevnt over. Noen forsterkere klarer 4 ohm selv om det kun står 8 ohm på den. I såfall er det viktig å ikke guffe på for høyt. Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 dette er mulig, MEN, motstanden du kobler på må tåle MYE effekt.. VELDIG mye...(halvparten av forsterkerens utgangseffekt, helst) Hadde vært bedre om du koblet to høytalere i serie, på hver utgang.. to 4 ohms høytalere blir jo 8 Ohm 2x 4ohm blir vel 2ohm vis jeg ikke har helt feil? Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Takk for hjelpen. Eg har fire høgtalarar som berre ligg og støvar ned så stereo blir ikkje noko problem Men sånn i teorien; vil dette føre til at høgtalarane vil få ulikt signal? Eg tenke på faseforskyvning og slikt. H_Bozz: Forskjell på parallell og seriekobling. Lenke til kommentar
capy Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) når du kobler i paralell vil ohmen halveres. høres ut som at du skal sette sammen et gettoanlegg:) det du kan gjøre er å seriekoble høytalerene. mitt gettoforslag: forsterker rød utgang-> høytaler rød inngang -> svart utgang -> rød inngang på høytaler2 ->svart ut -> svart inngang på forsterker. (ps. strømmen går ikke bare en vei. inn og ut var bare for at det kan være lettere å se kablingen for seg) dette gjøres for å få elementene til å slå i takt, altså minst mulig faseforskyvning. oppsettet er akkutar det samme for venstre/høyre høytalerfarm alt etter hva du begynte med. tror ikke du kan forvente så veldig bra lydbilde. Endret 25. august 2004 av capy Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 dette er mulig, MEN, motstanden du kobler på må tåle MYE effekt.. VELDIG mye...(halvparten av forsterkerens utgangseffekt, helst) Hadde vært bedre om du koblet to høytalere i serie, på hver utgang.. to 4 ohms høytalere blir jo 8 Ohm 2x 4ohm blir vel 2ohm vis jeg ikke har helt feil? Det er vel paralellkobling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå