Gå til innhold

Macro linse til 10D

Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger en macro linse til mitt 10D, da jeg skal ta bilder av bittesmå sensorer som måler ca 1x0,5cm.

Har noen erfaring med Tamron AF SP 90mm F/2.8 Di til tilsvarende bruk?

PS blir glad for raske svar!

Fant dette her og det sier vel det meste om det jeg lurer på :yes:

MACRO

Endret av Klasbu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt umiddelbare behov dekkes av en ordinær macrolinse, da det i første omgang er silisium sensorer jeg skal fotografere, men når jeg skal ned på "brikke" nivå på disse sensorene er jeg nede i mm størrelse og mindre (my) faktisk og da kan nok en slik "Belg" dere beskriver være kjekk å ha, men er det noen her som har noen som helst erfaring med en slik sak? Hvor store forstørrelser får man osv?

Jeg har ikke vært borti disse før men kunne godt tenke meg og lære litt om det, for det vil garanert bli et behov for dette.

Hva trenger man mer enn denne belgen og hvordan fungerer denne? Ringblits sier seg selv, men er det mer som skal til for å fotografere så små ting?

Lenke til kommentar

Jeg vurderte dette Tamron-objektivet en gang, og leste det jeg kom over av tester.

Konklusjonen på testene var stort sett at objektivet har fantastisk optisk ytelse, kanskje den beste på noe Tamron-kamera, og helt på nivå med det beste fra originalprodusenter.

Byggekvaliteten skal imidlertid ikke være den beste.

Lenke til kommentar

Til skikkelig macro har Canon et ekstremt bra objektiv!

MP-E 65mm F2.8 1-5x heter det. Koster oppimot 9 lapper, men er det mest ekstreme som er å få tak i uten å bruke belg mm. Som navnet sier kan man ta bilder fra 1:1 og helt til 5:1.

Ringblitz er et must til slikt, men det har du jo selv nevnt over. Canon's MR-14EX er meget bra. Koster rundt 7 lapper.

Et eks. på hva man kan få til: http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=119154 og http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=119478

Det er endel flere bilder tatt med det objektivet her: http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_ov...d=5257&nomenus=

Lenke til kommentar

Oisann det var en skikkelig macrolinse ja :thumbup:

Intill videre får jeg prøve meg med den nevnte linsa for den er på vei inn på kontoret nå faktisk ;)

Tusen takk for tipsene, det blir nok mer macro utstyr etterhvert da dett er et behov i jobben.

Tar fortsatt i mot forklaringer på dette med Belg bruk og hvordan dette fungerer, samt eksempler slik som "Åkken Bom" gjør er glimrende :thumbup:

Lenke til kommentar

Har selv bestilt Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM nettop og gleder meg som en elg i solnedgang. :) Linsa gir ikke mer forstørrelse enn 1:1, dvs 1:1.6 på min Canon EOS 300D, men så er den betraktelig billigere enn linsa som diskuteres over :-)

Noen kommentarer om linsa kan du finne her.

Produktguiden oppgit 4.900,- som minstepris, men jeg klarte å finne den hos www.prosigna.no for kr 4.400,- (Har fått bekreftet at det er USM-versjonen og ikke den gamle )

En fordel til med denne linsa er jo at den kan brukes som fast telelinse, det tror jeg ikke du kan med MP-E - linsa :p

Så nå er det bare å vente...

Hvis jeg får noen vellykkede bilder iløpet av nørmeste fremtid dukker de nok opp på foto.no. Kan legge ut en link her også...

Lenke til kommentar

En fordel til med denne linsa er jo at den kan brukes som fast telelinse, det tror jeg ikke du kan med MP-E - linsa :p

Helt riktig :)

Dette er et dedikert macroobektiv som KUN kan brukes til macrobilder. 1:1 - 5:1 i forstørrelse.

Til andre macrobilder bruker jeg en Sigma 105/2.8 Macro med mellomringer og telekonverter. Antall mellomringer (om noen) og bruk av telekonverter kommer an på hvor store ting jeg skal ta bilder av.

Med hele settet med mellomringer (Soligor) + en 1,4x telekonverter kommer jeg opp i 3:1 i forstørrelse med Sigmaen.

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Det hørtes spennende ut! Har du sammenlignet billedkvaliteten på 3:1 forstørrelse med telekonverter og ringer versus med den nye linsa? Det kunne vært VELDIG spennende å se... :)

Jeg har ikke noe erfaring med telekonverter og ringer. Antar telekonverteren er for å øke forstørrelsen. Vil dette påvirke nærgrensa for linsa, er det evt det du bruker ringene for? Kan du forklare meg oppsetet? Hvordan går det med autofokusen i et sånt oppsett?

Fram til nå har jeg måttet klare meg med en Canon A70 med et omvendt 50mm normalobjektiv som jeg har laget adapter til selv av gamle PCV-rør. Det gir faktisk forbausende bra billedkvalitet, spesielt etter at jeg begynte å benytte to eksterne makro-slaveblitzer. Arbeidsavstanden er til gjengjeld helt forferdelig. ca 2cm. Og så har du jo shutter-lag. Gleder meg veldig til å kunne bruke 300Den :-)

Var det du som hadde bildene som var linket fra foto.no tidligere i tråden? Utrolig bra bilder, du er herved bookmarket :). Jeg har et stykke igjen. Hvis du trenger litt inspirasjon kan jeg anbefale å ta en kikk på bildene til Mark Plonsky. Fyren er helt enorm, både teknisk og komposisjonsmessig.

Lenke til kommentar
Det hørtes spennende ut! Har du sammenlignet billedkvaliteten på 3:1 forstørrelse med telekonverter og ringer versus med den nye linsa? Det kunne vært VELDIG spennende å se...  :)

Jeg har ikke noe erfaring med telekonverter og ringer. Antar telekonverteren er for å øke forstørrelsen. Vil dette påvirke nærgrensa for linsa, er det evt det du bruker ringene for? Kan du forklare meg oppsetet? Hvordan går det med autofokusen i et sånt oppsett?

Fram til nå har jeg måttet klare meg med en Canon A70 med et omvendt 50mm normalobjektiv som jeg har laget adapter til selv av gamle PCV-rør. Det gir faktisk forbausende bra billedkvalitet, spesielt etter at jeg begynte å benytte to eksterne makro-slaveblitzer. Arbeidsavstanden er til gjengjeld helt forferdelig. ca 2cm. Og så har du jo shutter-lag. Gleder meg veldig til å kunne bruke 300Den :-)

Var det du som hadde bildene som var linket fra foto.no tidligere i tråden? Utrolig bra bilder, du er herved bookmarket :). Jeg har et stykke igjen. Hvis du trenger litt inspirasjon kan jeg anbefale å ta en kikk på bildene til Mark Plonsky. Fyren er helt enorm, både teknisk og komposisjonsmessig.

Billedkvaliteten på MP-E 65mm er bare RÅ!

"Problemet" med den er at 1:1 Macro er det største utsnittet man kan få, så det er ikke til sommerfugler og slikt :!:

Billedkvaliteten til Sigmaen er meget bra den også, men når man bruker mellomringer/konverter vil jo kvaliteten automatisk synke. Hvor store utslag det gjør har med kvaliteten på både objektiv og konverter. Mellomringene har ingen linseelemeter, så bare de er tette og har de riktige kontaktene er de likeverdige.

Som nevnt er Sigmaen skarp så bare rakker'n, så en telekonverter av god kvalitet må til om man skal hente ut det beste. Selv bruker jeg en Kenko Teleplus Pro 300 som er en meget skarp og god konverter.

Siden jeg har tilgang på MP-E'n m/ringblitz er det ikke ofte at jeg bruker mer enn 12 eller 20mm mellomring. Min erfaring er at 1.4x telekonverter - 12mm mellomring - Sigma 105/2.8 er en meget bra kombinasjon.

Uten mellomring har jeg jo også en 168mm F4 macro :cool: Flott til sommerfugler o.l.

Å ha muligheten til å kombinere Sigmaen med mellomringene og telekonverteren gjør at man kan variere arbeidsområdet/forstørrelsen alt etter hva man tar bilder av.

Noe man må tenke på når man skal begynne med macrofotografering er lystapet. Minimum 1 ekstern blitz må til når man kommer ned på 2:1 og mindre.

Å fokusere er for eksempel klin umulig ved 5:1 uten hjelpelys (MR-14EX har hjelpelys slik som modellyset på studioblitzer). Å få nok lys til å få tatt et bilde med kjapp lukkertid krever da myyye lys ;)

Selv bruker jeg enten ringblitz eller en ekstern blitz på kameraet i tillegg til 1-3 slaver plassert for å lyse opp bakgrunnen, sidene osv. Canon har et meget flott system når det gjelder blitzene, da man kan kjøre dem som trådløse slaver og slipper å vasse i ledninger. Sigma's EF-500 DG Super støtter også dette og kan kjøres som både Master, slave og manuell slave. Man får 2 av dem for samme pris som 1stk 550EX. 420EX kan kun kjøres som ETTL slave.

At Sigmaen støtter manuel slave gjør at man også kan bruke dem sammen med studioblitzer for utfyllingslys mm.

Til slutt får jeg legge til at AF ikke duger til macro. MF er eneste alternativ i denne sjangeren :thumbup:

Til å begynne med er det litt vanskelig med MF, men når man begynner å få det til starter moroa. Det er så få mm som er skarpt ved slik fotografering at å kunne bestemme på millimeteren hvor fokuspunktet skal ligge er et must.

AF'en blir uansett utrooooolig treeeeg så motivene forsvinner fort før AF'en har gjort jobben sin.

På MP-E'n er det forresten ikke annet enn MF.

Mark Plonsky er ekstrem på macro ja :w00t: Hans sider har vært bokmerket etpar år nå.

Lenke til kommentar
Til skikkelig macro har Canon et ekstremt bra objektiv!

MP-E 65mm F2.8 1-5x  heter det. Koster oppimot 9 lapper, men er det mest ekstreme som er å få tak i uten å bruke belg mm. Som navnet sier kan man ta bilder fra 1:1 og helt til 5:1.

Ringblitz er et must til slikt, men det har du jo selv nevnt over. Canon's MR-14EX er meget bra. Koster rundt 7 lapper.

Et eks. på hva man kan få til: http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=119154  og  http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=119478

Det er endel flere bilder tatt med det objektivet her: http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_ov...d=5257&nomenus=

:dribble: Det er virkelig flotte macrobilder du får til........

Og som alltid , er det ikke bare utstyret det kommer an på , jeg synes å huske at du fikk til flotte macrobilder med ditt gamle G3 kamera også :yes:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Ojj! Her var det mye god informasjon. Takker og bukker Åkken :)

Foreløpig må jeg klare meg med internblitzen i EOSen samt to slaveblitzer av type MagneFlash. Artige blitzer, som forøvrig gir et utrolig behagelig lys ved makrofoto. Ulempen er at de bare er dumme slaver, så rett eksponering står fotografen for helt selv...

Er du godt fornøyd med Sigma-blitzen? Jeg kikka litt rundt på nettet, og den fikk ikke bare gode kritikker? Uansett må jeg lese meg litt mer opp på blitzfoto med Canonustyr før jeg kjøper noe. Alt for mange forkortelser jeg ikke kan ennå :) For ikke å snakke om å skrape sammen penger. EOS300D + Canon 100mm macro svir godt i pungen etter at feriepengene er brukt opp...

Lenke til kommentar

Kommer mye bra informasjon ut av denne tråden gitt ;)

Nå har jeg kjøpt Tamrons Macro linse som jeg i utgangspunktet lurte på i denne tråden, og til det jeg trengte den til denne gangen, gjør den jobben fint.

Jeg vet likevel at jeg vil komme til et punkt da jeg får bruk for mye bedre forstørrelse egenskaper og jeg kan når den tid kommer også se tilbake på erfaringer fra denne posten.

Legger ved et par bilder tatt med denne linsa:

Som dere kan se fra sensor bildet er de små "firkantene" sensoren ligger på noe av det som sitter inne i den pakka med metallben, og jeg vil etterhvert ha en linse/utstyr som jeg kan ta skarpe bilder av denne lille sensoren med.

Sensoren som måler ca 2.5mm i bredde og er dermed ganske liten, samt er den dekket av et glasslag som reflekterer, så noen enkel oppgave er det ikke.

Sensor:

sensor.jpg

Flue:

flue2.jpg

Flue2:

flue.jpg

Bie:

bie.jpg

Lenke til kommentar

Heisann, det var flotte bilder. Jeg prøvde faktisk denne linsa nå i helga, og den var slettes ikke dum. Fikk akkurat vite at Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM som jeg har bestilt er forsiket... UTÅLMODIG! ;)

Et tips til deg som tar reklamebilder. Dersom du har et godt stativ foreslår jeg at du setter kameraet i manuell fokus og tar flere bilder der eneste forskjellen er fokuspunkt. Etterpå kan du legge disse sammen i Photoshop med layer og masks, og vips, så har du et bilde med UENDELIG dybdeskaprhet! Jeg så noen bilder som var laget med denne teknikken på Universitetet i Bergen i helga, og resultatet er ganske imponerende :)

Endret av Aesop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...