Mikalsin Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) #emnetitel endret av It's me# Hei! Pc'en min blir fryktelig varm, trenger litt hjelp! Er ikke klar for å stappe den full av vifter, har nettop satt den sammen på nytt i en gammelt Aopen kabinett og droppet da en hdd vifte. Her er spec'en: AMD XP 2000+ 512 DDR Minne 3Stk HDD (60/80/120) MSI GF MX 440 Og masse tillegskort, alle pci slot'er fulle. I flg. asus probe 2 ligger cpu temp opptil 76 ved normal jobbing (internet/office) ved 77 grader rapporterer asus at den er for varm. Derfor har jeg ikke begynt å jobbe mye med pc'en enda. MB holder ca 36grader. Fint med seriøse og bra svar på denne her. Bruker pc mye i forbindelse med jobbing, men har ekstremt dårlig økonomi så det må man ha i bakhodet! Så forslag som å gå over til vannkjøling og lign. er uaktuelt. På forhånd takk. Endret 25. august 2004 av It's me Lenke til kommentar
hellfury Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg skal prøve å være å seriøs som mulig. en CPU på 76 grader... er absurd høyt.. Du vil ikke ha vifter, og du vil ikke ha vannkjøling.... Jeg kan ikke se at du har så mange lure alternativ egentlig? Du kan selvfølgelig kjøre uten kabinettet rundt da.... har du ikke noe videre vifter inni der er det ikke noen luftsirkulasjon å ta hensyn til uansett.... Lenke til kommentar
likferd Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Ja temperaturen var absurd høy steg den med 20-30 grader når du bytta kabinett liksom, skal jeg vedde 100 kr på at du monterte kjøleren feil/glemte kjølepasta/ettellerannet Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Er den virkelig så varm da? Kjenn på kjøleribba til cpu'en. Vis den er ca 60-70 grader MÅ du inn med vifter. Mest sannsylig er ikke denne så varm og det høres ut som dårlig kontakt mellom cpu og ribba. Lenke til kommentar
Grell2k Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Ja temperaturen var absurd høy steg den med 20-30 grader når du bytta kabinett liksom, skal jeg vedde 100 kr på at du monterte kjøleren feil/glemte kjølepasta/ettellerannet Jepp, enig. Har selv hatt 30-ettelleranna på MB, uten å være over 50 på cpuen. Lenke til kommentar
Mikalsin Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Det er sykt høy. Men den vifta jeg droppa var en kabinettvifte. Kjøleribbe og prosessorvifte er orginalt fra fabrikken. Eneste jeg har satt inn er en kabinettvifte nederst i kabinettet. Kansje snu den andre veien? Eventuelt bytte ut kjøleribbe og prosessorvifte med noe bedre? Noen forslag? Kjørte nettop et program som krever litt av prosessoren med konstant belastning, var oppe i 79grader. Hvor sannsynlig er det at målingene er feil? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det er sykt høy. Men den vifta jeg droppa var en kabinettvifte. Kjøleribbe og prosessorvifte er orginalt fra fabrikken. Eneste jeg har satt inn er en kabinettvifte nederst i kabinettet. Kansje snu den andre veien? Det du burde gjøre er å investere i Artic Silver 5 kjølepasta. Dette har du på CPUen, samtidig som du setter cpukjøleren riktig på. Dette har du sannsynligvis ikke gjort, da temp ikke stiger så mye bare fordi du har fjerna en kabinettvifte. Lenke til kommentar
Mikalsin Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Jo.. men jeg har ikke tuklet med cpu'en så hvorfor den skulle være feil satt på en litt rart.. Men gjør forsøk med pastaen i morra. Takker! Lenke til kommentar
Denethor Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Er du sikker på at alle viftene går ? Lenke til kommentar
lenny^^ Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Er du sikker på at alle viftene går ? Ja, det lurer jeg og på Lenke til kommentar
Mikalsin Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Jeg får opp at cpu og chassis går. Ikke power, men det er fordi det er et litt eldre powersupply.. Lenke til kommentar
lenny^^ Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 kan du ikke bare se inni da ? Lenke til kommentar
lenny^^ Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) edit:dobbelpost Endret 25. august 2004 av lenny^^ Lenke til kommentar
It's me Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Emnefeltet er dårlig brukt. Denne skal brukes til å beskrive tråden best mulig. "Meget varm pc - Hvordan senke temp?" ville feks vært et mye bedre valg. "Annet om hardware" er en kategori for å diskutere annet om hardware. At en pc er for varm kan oftest løses på en måte. Kjøling! Luftkjøling er da det mest vanlige. Det ser ikke ut som du er ute etter ekstremkjøling, så da flytter jeg denne posten til "luftkjøling" som jeg regner med er den mest riktige kategorien for denne posten. Posten er flyttet. Lenke til kommentar
Mikalsin Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 Takk skal dere ha for gode tips. Hadde tenkt å slenge på flere chassis vifter. Men viser seg at produsent har kjørt med dårlig/liten kjøleribbe + liten vifte på cpu. Ny ribbe og ny cifte (og kjølepasta). Ved max belastning stiger ikke temp'en over 45grader. Glimrende! Vil også rette en takk til moderator for at han plutselig fant ut at det var lurt å flytte inlegget til "Overklokking" Selv om det var absolutt ikke det som var temaet. Godt jobbet! Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 få ned tempen uten å putte i ny kjøler eller vifter underklokk prosessorern seriøst eneste som duger da med mindere noe er feil. Lenke til kommentar
Levicom Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 etter at eg fekk kjølepasta på cpuen så sank gradene med nesten 15grader, den låg på 45grader og no ligger den på 29-31grader visst du ikkje har kjølepasta så anbefaler eg deg å kjøpa da Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 denne ? med denne ? på? og AS5 under har du da lav cpu temp vet ikke jeg , sørg for og ha minst 2 vifter som lager god luftsirkulasjon også Lenke til kommentar
Pels Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 en XP 2000+ på 77 grader C . Sikkert no med CPU vifta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå