Gå til innhold

Meget varm pc - Hvordan senke temp?

Mikalsin

Anbefalte innlegg

#emnetitel endret av It's me#

Hei! Pc'en min blir fryktelig varm, trenger litt hjelp!

Er ikke klar for å stappe den full av vifter, har nettop satt den sammen på nytt i en gammelt Aopen kabinett og droppet da en hdd vifte. Her er spec'en:

AMD XP 2000+

512 DDR Minne

3Stk HDD (60/80/120)

MSI GF MX 440

Og masse tillegskort, alle pci slot'er fulle.

I flg. asus probe 2 ligger cpu temp opptil 76 ved normal jobbing (internet/office) ved 77 grader rapporterer asus at den er for varm. Derfor har jeg ikke begynt å jobbe mye med pc'en enda. MB holder ca 36grader.

Fint med seriøse og bra svar på denne her. Bruker pc mye i forbindelse med jobbing, men har ekstremt dårlig økonomi så det må man ha i bakhodet!

Så forslag som å gå over til vannkjøling og lign. er uaktuelt.

På forhånd takk.

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal prøve å være å seriøs som mulig.

en CPU på 76 grader... er absurd høyt..

Du vil ikke ha vifter, og du vil ikke ha vannkjøling....

Jeg kan ikke se at du har så mange lure alternativ egentlig?

Du kan selvfølgelig kjøre uten kabinettet rundt da.... har du ikke noe videre vifter inni der er det ikke noen luftsirkulasjon å ta hensyn til uansett....

Lenke til kommentar
Ja temperaturen var absurd høy :hmm:

steg den med 20-30 grader når du bytta kabinett liksom, skal jeg vedde 100 kr på at du monterte kjøleren feil/glemte kjølepasta/ettellerannet

Jepp, enig.

Har selv hatt 30-ettelleranna på MB, uten å være over 50 på cpuen.

Lenke til kommentar

Det er sykt høy. Men den vifta jeg droppa var en kabinettvifte.

Kjøleribbe og prosessorvifte er orginalt fra fabrikken. Eneste jeg har satt inn er en kabinettvifte nederst i kabinettet. Kansje snu den andre veien?

Eventuelt bytte ut kjøleribbe og prosessorvifte med noe bedre? Noen forslag?

Kjørte nettop et program som krever litt av prosessoren med konstant belastning, var oppe i 79grader. Hvor sannsynlig er det at målingene er feil?

Lenke til kommentar
Det er sykt høy. Men den vifta jeg droppa var en kabinettvifte.

Kjøleribbe og prosessorvifte er orginalt fra fabrikken. Eneste jeg har satt inn er en kabinettvifte nederst i kabinettet. Kansje snu den andre veien?

Det du burde gjøre er å investere i Artic Silver 5 kjølepasta. Dette har du på CPUen, samtidig som du setter cpukjøleren riktig på. Dette har du sannsynligvis ikke gjort, da temp ikke stiger så mye bare fordi du har fjerna en kabinettvifte.

Lenke til kommentar

Emnefeltet er dårlig brukt. Denne skal brukes til å beskrive tråden best mulig.

"Meget varm pc - Hvordan senke temp?" ville feks vært et mye bedre valg.

"Annet om hardware" er en kategori for å diskutere annet om hardware.

At en pc er for varm kan oftest løses på en måte. Kjøling! Luftkjøling er da det mest vanlige. Det ser ikke ut som du er ute etter ekstremkjøling, så da flytter jeg denne posten til "luftkjøling" som jeg regner med er den mest riktige kategorien for denne posten.

Posten er flyttet.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha for gode tips. Hadde tenkt å slenge på flere chassis vifter. Men viser seg at produsent har kjørt med dårlig/liten kjøleribbe + liten vifte på cpu. Ny ribbe og ny cifte (og kjølepasta). Ved max belastning stiger ikke temp'en over 45grader. Glimrende!

Vil også rette en takk til moderator for at han plutselig fant ut at det var lurt å flytte inlegget til "Overklokking" Selv om det var absolutt ikke det som var temaet. Godt jobbet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...