Gå til innhold

flashe bios??

Anbefalte innlegg

hei, jeg må nå oppdatere min bios for at den skal godta ddr ram(266), den godtar bare 133 til nå..

jeg bruker win xp og jeg må ha en boot disk hvor jeg skal legge flsh utility og flash fila.. jeg vet bare ikke hvordan jeg lager en slik disk i xp. i 2000 var det jo greit(installere/avinstallere programmer) men slik er det ikke i xp. jeg har søkt i xp og i microsoft online men uten resultat..:sad:

håper noen kan hjelpe.. nb! dette er en amibios og kan ikke flashe fra windows...;(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en gammel oppstartsdiskett for Win98 f. eks. så funker det bra.

Bruker den selv og har 2 kopier i tilfelle den ene disketten går i stykker.

Har du ikke en gammel oppstartsdiskett, så finnes det et sted på internett. Søk evt. på forumet da jeg vet at spørsmålet er stilt tidligere.

Husk at du trenger bare å boote med oppstartsdisketten. Flash filene kan du legge på egen diskett og bruke den etter du har bootet.

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

Hammer.jpg

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-05-03 20:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Husk at du trenger bare å boote med oppstartsdisketten. Flash filene kan du legge på egen diskett og bruke den etter du har bootet.

MSI anbefaler IKKE (svært ettertrykkelig) å flashe fra diskett. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg hørte hvertfall på dem, og la flash-filene i en temp-mappe. Hvis du har den minste peiling på kommandolinjer i DOS, burde denne prosedyren være like grei, og tryggere :wink:

Quote:

Har du ikke en gammel oppstartsdiskett, så finnes det et sted på internett. Søk evt. på forumet da jeg vet at spørsmålet er stilt tidligere.

Du kan prøve Bootdisk.com. Her er det mange alternativer...

Quote:

Hvis du har en gammel oppstartsdiskett for Win98 f. eks. så funker det bra.

WinME oppstartsdiskett går også greit :cool:

Mads "Ramboy" Eriksen

AMD Atletisk Tordenfugl 1.4 GHz

MSI K7T Turbo (MSI-6330 v3.00)

640 MB SDRAM (128+512)

Abit Siluro GeForce2 MX 32MB SDRAM(175/166@215/205) (3100 3dmarks)

IBM Deskstar 40 GB IDE 7200RPM

[ Denne Melding var redigert av: Ramboy på 2002-05-03 22:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-03 19:59, kjettro skrev:

hei, jeg må nå oppdatere min bios for at den skal godta ddr ram(266), den godtar bare 133 til nå..

jeg bruker win xp og jeg må ha en boot disk hvor jeg skal legge flsh utility og flash fila.. jeg vet bare ikke hvordan jeg lager en slik disk i xp. i 2000 var det jo greit(installere/avinstallere programmer) men slik er det ikke i xp. jeg har søkt i xp og i microsoft online men uten resultat..:sad:

håper noen kan hjelpe.. nb! dette er en amibios og kan ikke flashe fra windows...;(

133 er vel sdram og 266 ddr. hvordan skal en biosflash fikse at du kan gå fra sdram til ddr? det er vel litt fysiske endringer som må til? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-03 22:17, eldorado2097 skrev:

Quote:

On 2002-05-03 19:59, kjettro skrev:

133 er vel sdram og 266 ddr. hvordan skal en biosflash fikse at du kan gå fra sdram til ddr? det er vel litt fysiske endringer som må til? :smile:

Lurte på det samme jeg og. Gikk ut fra at han hadde et DDR-kort som måtte oppdateres for å få mer ytelse ut av RAM-håndteringen fra hovedkortet.

Men han fikk i det minste hjelp til å boote maskina for å flashe da.

Sveinl.

Lenke til kommentar

ikke spør meg hvorfor, men det virker som om min 266 (768mb) ddr ram går på 133. fikk beskjed om at det ble fikset i en bios update..

er det så enkelt?? hmm, jeg søkte i windows hjelp, i windows online og ingen svar, begynte å tro at det ikke var noen slik funksjon i xp..

takk for gode råd:)

forresten:

er det noen som vet hvordan jeg kan åpne dette hovedkortet for justering av fsb? i manualen står det at det må justeres på noen jumpere men det står ikke hvilke.. er ikke mange å velge i, så jeg forstår ikke hvordan..

Lenke til kommentar

...detter av stolen her, men griper tak i siste liten - tror du/ dere at ddr 266 menes 266 fsb ?

- ddr = double data rate = leser/skriver data på flankene av datastrømmen i tillegg.

Poenget er altså _ikke_ at man oppnår dobbel hastighet/ effekt med PC 266, men ca. 10 - 15 % bedre eksekvering i f.h.t. vanlig synkron PC 133 MHz SDRAM.

quote 'kjettro':

> forresten:

er det noen som vet hvordan jeg kan åpne dette hovedkortet for justering av fsb? <

- ja, just dèt: 'åpne hovedkortet': du mener muligens sette bios'n til maksimal ytelse uten kræsj - på wuilcket hovedkort ?

:smile:

[ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-05-04 01:33 ]

Lenke til kommentar

tram: nei jeg mener åpne det slik at jeg kan endre fsb instillingene for cpu i bios.. jeg skrev hvilket hovedkort jeg har øverst, men det er et elitegroup p4s5a med xp4 chipset og amibios...

håper noen kan hjelpe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...