Gå til innhold

Ekstern lagring for fleire diskar

hemo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
petterg: jeg er faktisk helt uenig - for det første er det ikke noe problem å bruke en stor disk å boote fra, for det andre er selv de minste harddiskene mye større enn floppystasjoner :)

(jeg har lempet ut cdrom *og* floppy for å få plass til flere disker)

Det spørs på hardware - snakker bruk av gammel hw her. Om bios henger seg under disk detekt er man nødt til å sette disken til NONE - dermed kan den heller ikke boote.

Desuten er det god sikk å ha system og lagring på forskjellige disker.

Lenke til kommentar

Hmm.

Trur eg skal rote fram mitt kjære Abit VP6, med 2x 800MHz PIII og 1GB Ram, og plugge i non disker. For dette høyres gøy ut!

Men? 1.7MB floppydisker?

Normalstorleik er vel 1.44 (1.38)MB. Eller?

Eg las kjapt igjennom det som stod på den sida med NAS-diskettene, og etter kva eg forstod måtte ein lage den disken i Linux. Stemmer?

Er det mogleg å lage ei slags iso-fil i Linux, sende den i mail, og så kopiere den over på diskett i Windows?

Lenke til kommentar
Men? 1.7MB floppydisker?

Normalstorleik er vel 1.44 (1.38)MB. Eller?

Vanlige 1,44MB Floppydisketter lar seg fint formatere til 1,7MB. Man må bare bruke et formateringsprogram som støtter det siden Windows' formateringsprogram ikke støtter det.

Om man har disketter av god kvalitet så kan man klare 2,88MB også.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke sette det i egen maskin, slik som meg?

Share tingene over nettverk/ftp/dc++ f.eks

Så får en enkel tilgang fra alle på nettverket.

Kjører 4 * 250 gb wd + 120 gb barracuda.

Har enda ikke hatt bruk for noen formatering.

Hvis det formodningen skulle komme virus, hva har man ikke partisjonering for?

Format C:\

Lenke til kommentar

Jo, no har eg ein Shuttle XPC med 1 stk 250 GB SATA-disk. Kassen har ikkje plass til fleire diskar (intern DVD-brennar + mykje brukt intern multiminnekortlesar med USB2-grensesnitt), så dette prosjektet må nok stå i ei eiga kasse. Kan hende ein PC med OS (som igjen krev oppdatering og vedlikehald).

Men draumen er altså ein personleg NAS-løysing som har:

- Firewire og USB (for tilkopling til f.eks. laptop)

- Ethernet

- Web-basert administrasjon, med støtte for ftp-server, filserver med styring av brukarkontoar, samt utlesing av status (temp, oppe/nede, ledig kapasitet, last, osb)

Det ville også vert gull, om PCar i same LAN som boksen, kunne mappa opp delte ressursar som stasjonsbokstavar, men-men...

Lenke til kommentar
Hei!

Eg har i dag tre USB/FW-disker som eg flytter litt rundt. Resultatet er ofte at disken eg ville hatt data til (eller fra) ikkje er tilkobla, og så dropper eg det..

Så no lurer eg på å skaffa meg ei meir permanent løysing for ekstern lagring.

Tanken var å setja lagrings-boksen i kjellaren, der den kan susa å bråka fritt.

Den skal likevel kunne plukkast med på tur, samt at eg må kunne kopla den til ein laptop (usb/fw).

Tips til løysing?

..tenkte å starta med ca. 1 TB lagring, og kanskje ha utbyggingsplas...

Sjekk denne boksen:

http://www.cooldrives.com/twodrusb20en.html

USB RAID system for opp til 4 enheter. Har ikke funnet noen norske leverandører på den. Skulle gjerne hatt en slik selv.

Lenke til kommentar

Denne så ekstremt bra ut med tanke på å være mobil, slippe å kjøre ned systemer for å skifte disk + en kan uten problemer koble disse diskene til andre maskiner uten å måtte skru en eneste skrue.

Ser prisen under at det er ca 2800 + mva + frakt + toll....vel, blir ikke overrasket at prisen ligger rundt 4000 hvis noen norske forhandlere...noe som igjen blir relativt dyrt for privat bruk.....

Men er også ute etter en slik løsning, så forhåpentligvis finnes det andre tilsvarende produkter som dette, og som ikke innehar avanserte løsninger som raid kontroller, hot-swap, etc. og som kanskje ligger i en prisklasse på rundt 2000,- fra en norsk forhandler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...