bingan Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 (endret) Nettopp kjøpt deler til ny PC. Som sagt, sliter litt med installering av windows på en raptor 74GB S-ATA: CPU: AMD 64 s939 - XP3500 HK: MSI K8N Neo2 nforce 3 RAM: Corsair 1024 TwiNX 3200XL HD 1: S-ATA WD Raptor 74GB HD 2: IDE WD 120GB Nettopp fått delene, og satte sammen alt på mandag. I dag skulle vi installere OS osv. Ikke noe galt med PC'n generelt, har fått hjelp av en profesjonell til å sette i sammen, men vi sliter med å få OS inn på raptoren. Han sier vi trenger en "bootable" win xp cd, problemet er at vi ikke har noen. Prøvde med vanlig xp cd, men det gikk ikke å boote fra den. Deretter prøvde vi med win2k cd'er og disketter, som gikk. Først så ville den ikke installere i det hele tatt. Nappet ut kabelen til IDE disken, da kom vi LITT lenger. Når filene er lastet til pc'n fra disketter og cd, og vi skal begynne å installere, så får vi melding om at en spesiell fil ikke ligger på cd'en. Han søker på denne filen på sin pc (han har win2k), og finner den. Legger den på floppy, og setter den inn i min floppy, og henter derfra. men feilmelding oppstår. Det virker ikke. Noen som har opplevd dette selv / erfaringer? Er det kresen hardware som ikke takler win2k? Endret 24. august 2004 av bingan Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Alle orginale XP plater er bootable.. men du har kanskje ikke det... så lenge du ikke har laget CDen selv så burde den jo være bootable.. 1) Er BIOS satt opp til å boote CD-ROM først? 2) Windows XP CDen har sansynligvis ikke støtte for S-ATA. Da må du trykke F6 i begynnelsen av installasjonen (det står nederst på skjermen) 2) Jeg ville bare ha koblet i Raptoren først til WinXP var oppe og kjørte.. Lenke til kommentar
bingan Skrevet 24. august 2004 Forfatter Del Skrevet 24. august 2004 1) Selvsagt 2) Vi har som sagt ikke fått bootet fra XP cd'n. 3) Gjort det Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Det kan jo være en feil på et av komponentene. Har du mulighet til å prøve feks harddisk og cd-rom/dvd-rom i en annen maskin? Lenke til kommentar
bingan Skrevet 24. august 2004 Forfatter Del Skrevet 24. august 2004 Både CD rom'en og IDE disken hadde jeg fra før. Funker som bare det. Vi tok jo ut IDE disken under installasjon på S-ATA. S-ATA disken tviler jeg på at det er noe galt med. BIOS finner jo disken, og filene "legges" jo der, men det lar seg ikke installere, fordi den ikke finner en fil på win2k cd'en. Det jeg lurer på er om denne hardware er for kresen for win2k. Får forhåpentligvis en "bootable" xp cd i morgen, teste ut da. Bare irriterer meg at det ikke skulle gå ann å legge inn win2k. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Du må jo ikke boote ifra en xp cd for å starte installasjonen. Boot med en oppstartsdisk m/cd-rom drivere og start xp installasjonen ifra dos. Du må riktignok inn på rett mappe og skrive filnavnet som starter installasjonen. Husker ikke mappe navnet og exe fila her og nå men det kan kanskje noen andre hjelpe med? Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Det skal uansett ikke være behov for å legge inn S-ata drivere under installasjonen av XP, ettersom S-ATA'en ligger nativt i southbridge'n på det hovedkortet. La heller ikke inn noen drivere med mitt K8N Neo Platinum. Her er uansett en guide til å lage bootbar XP-cd (med SP1 riktignok, men det er vel noe de fleste legger inn uansett). Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 La heller ikke inn noen drivere med mitt K8N Neo Platinum. Det måtte jeg med mitt kort, så jeg lurer på hvordan du kom deg unna det? Socket 754 og Socket 939 skal da ikke ha noen forskjeller der? S-ata er jo nativt i nForce3 250-chipset. Er jeg rett? Er jeg vrang? Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Du må jo ikke boote ifra en xp cd for å starte installasjonen. Boot med en oppstartsdisk m/cd-rom drivere og start xp installasjonen ifra dos.Du må riktignok inn på rett mappe og skrive filnavnet som starter installasjonen. Husker ikke mappe navnet og exe fila her og nå men det kan kanskje noen andre hjelpe med? Du må også ha riktige filer på oppstarts disketten. Trenger SMART drivere for CD-Rom osv. Og de ligger jo da naturligvis ikke på Win2k/XP cden Lenke til kommentar
DrOnline Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg måtte ikke legge inn drivere for å installere Raptor 74 på mitt Neo Platinum. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Men har du i BIOS oppsettet ditt gjort de korrekte valg med hensyn til om disken du bruker er SATA eller IDE, eller om du skal kombinere IDE/SATA? Det finnes egne innstillinger for dette i BIOS. Jeg har installert XP Pro på både en Raptor 36 GB og en Maxtor 250 GB SATA ved å boote fra CD'n, så det skal normalt sett gå helt uproblematisk for seg. Endret 25. august 2004 av Rayline TWB Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 La heller ikke inn noen drivere med mitt K8N Neo Platinum. Det måtte jeg med mitt kort, så jeg lurer på hvordan du kom deg unna det? Socket 754 og Socket 939 skal da ikke ha noen forskjeller der? S-ata er jo nativt i nForce3 250-chipset. Er jeg rett? Er jeg vrang? Så lenge S-ATA'en ligger nativt i chipset'et (noe den gjør på nForce3 250gb, skal ikke si det sikkert ang. non-gb utgaven), skal det ikke være behov for drivere. Men - bruker du raid er saken en annen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå