Gå til innhold

Ustabil PC, spesielt ved HD aktivitet

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg skulle poste her eller under lagringsmedier, men da jeg ikke vet hva feilen er nøyaktig valgte jeg her.

Jeg har et problem med maskinen min. Stadigvekk starter den på nytt helt uten videre. Det kan virke som det bare skjer når det er stor harddisk aktivitet. Hvis jeg kopiere/flytter data imellom noen av harddiskene restarter den oftest etter rundt 1 minutt med kopiering. Den starter på nytt ofte når jeg starter Battlefield(Desertcombat) også. Kommer jeg først inn til menyen starter maskina ikke på nytt, selv ikke under lasting av forskjellige maps. Det som gjør det litt rart er at det virker som det KUN skjer når jeg gjør en av de tinga. Andre spill forårsaker ikke noe av dette.

Jeg har prøvd en memtest86(kun en gjennomkjøring, standard test) som ikke viste noen feil. Jeg har testet med å ha diskene både som tvunget master/slave, og på cable select. Dette hadde ingen effekt. Jeg har byttet den ene ide kabelen, da den var en gammel 40 leder kabel, og den ene disken var ata100. Sjekka tempraturer, og Cpu og hovedkort ligger rett over 40, samme er alle diskene. Skjermkort ligger litt under 40.

Maskin spec:

Athlon XP2400+

Asus A7N8X nForce2 hovedkort

3*256MB DDRRAM(133MHz(PC2100?))

Creative FX5950U 256MB Skjermkort

Seagate 200GB HD

2*120GB WD HD

Nec 3500A DVD brenner(DL)

Creative Audigy2 Lydkort

Q-Tec PSU 400W

Floppy :roll:

WinXP Professional SP2

Nyeste offisielle drivere til skjermkort og hovedkort fra www.nvidia.com

Nyeste drivere til lydkort

Hvis noen har noen flotte ideèr på hva jeg kan gjøre hadde jeg satt pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et long shot, men jeg har hatt problemer med nForce 2 og barton cpuer (aner ikke om din XP 2400+ er barton) om Bios til HK var gammel. Symptomene da var treg/feilaktig HD aktivitet, og spontane reboots. En BIOS update løste problemene på begge de jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

jeg har hatt det samme problemet med mitt. tignen er at jeg aldri fant ut ka det var, men noen av tingene det kan ver er, at du ikke hart intallert drivere te noe hardware, eller at noe hardware ikke passe med noen annet hrdware du ahr på pc`en eller at den er for varm. får nå så har jeg fikset alt det og jeg har ikke et enneste problem :D

Lenke til kommentar

Takker for svar. Lurer på om jeg har funnet svaret riktignok. Har sjekka rundt om kring etter info på power supply. Jeg sjekka på mitt eget power supply at den har kun 12A Max(16A peak) på 12V'en. På Firingsquad står det at min prosessor trekker 7.11A, hver disk 2A, og dvd trekker 1.1A, og diverse trekker ca. 0.55A. Jeg tipper at en dvd brenner trekker litt mer enn en vanlig dvd også. Dette betyr at jeg nærmer meg 15A på 12V'en.

Noen som er enige om at dette mest sannsynelig er problemet?

Kræsjene skjer tross alt oftest da flere disker jobber samtidig... :hmm:

m-kane: Har ikke barton, men thouroghbred(Garantert feil staving...). Har en gammel bios riktignok(2002 en gang), og må bare skaffe en diskett først(Har visst ingen på hybelen), før jeg flasher den.

Lenke til kommentar

Har sjekket spenninger, og derfor er allerede ett nytt power supply på vei ;)

12volten var bare på 11,5V, og etter det jeg har lest er det VELDIG lavt. Derfor er jeg rimelig sikker på at det er det som var problemet. Q-tec poweret som jeg har/hadde er jo ikke akkurat kjent som et konge merke :thumbdown:

Takker for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å lure :realmad:

Fikk idag et nytt psu, thermaltake 420W, som kan ta 18A på 12V'en. Problemet er at maskina er like lam. Det kan virke som det tar litt lengere tid før den kræsjer når jeg kopierer imellom diskene, men det skjer likevel innen 3 minutter har gått.

I bios sider den at 12V'en er på 12,5V, mens inne i windows sier 2 forskjellige program at den er på 11,75V. Dette er muligens fordi ikke alt kjører alt i bios. Er dette for lav spenning?

Det som er rart er at spenningen er lik selv om jeg kobler ut 2 disker og brenneren. Det kan virke som det var lite point å bytte ut poweret :hrm:

Jeg har funnet ut at feilmeldingen som kommer da masskina kræsjer er denne:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Stop: 0xA(0x80DC356C, 0x2, 0x1, 0x804DC903)

Slik jeg forstår det kan denne bli forårsaken av masse forskjellig. Jeg kan jo bruke maskina, og den holder seg stabil gjerne i flere døgn, bare jeg ikke starter store kopieringer. Den stopper heller aldri under oppstart. Noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...