Josten Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Tenkte jeg skulle kjøpe et billigst mulig amperemeter, og tenkte da på dette. Men ser at det på siden står "kun 12 volt". Synes dette virker litt merkelig, og lurer på om noen vet hva som skjer hvis man kobler på feks 2 volt. Vil det ikke reagere i det hele tatt, eller vil utslaget bare bli mye mindre? Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 tror ikke den vil funke.. hva ska du bruke den til?? Den du linka til er jo beregna på biler.. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 24. august 2004 Forfatter Del Skrevet 24. august 2004 Tenkte jeg skulle lage en slik hd-aktivitetssak. Var en annen på forumet som fant på å feste et amperemeter der hvor hd-leden er. En liten stilig sak Foresten så jeg nå nettopp også på voltmeteret de har der. Bør jo også kunne brukes. Men der står det en liten morsom tekst: "Voltmeter Lysende sifre gir tydelig avlesning. Fargen på belysningen kan skiftes med medfølgende fargefilter. Instrumentets diameter 52 mm. Måleområde: 8-16 volt. Kun 12 volt. Muligens trenger jeg ikke å ta det som står på amperemeteret så veldig seriøst? Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 (endret) Ampere ha ringenting med spenning å gjøre. Det står "kun 12 V" fordi lyset inni måleren går på 12v. jeg ville ikke akkurat brukt den til å måle strømmen på en 230V kurs, siden den ikke er beregnet for dette, men i en pc med små spenninger vil nok dette gå bra. Endret 24. august 2004 av Koffe Lenke til kommentar
Josten Skrevet 24. august 2004 Forfatter Del Skrevet 24. august 2004 Tusen takk for svar! Var det jeg regnet med. Muligens går det jo ann å åpne den opp og lodde litt om hvis jeg finner ut at jeg gjerne vil ha lys, selv på rundt 2v. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Tusen takk for svar! Var det jeg regnet med. Muligens går det jo ann å åpne den opp og lodde litt om hvis jeg finner ut at jeg gjerne vil ha lys, selv på rundt 2v. Det tror jeg lett lar seg fikse. I de aller fleste tilfelle er slike instrumenter forsynt med en egen pæreholder, for en glødelampe for 12v / 2-4watt. Jeg tror ikke du vil få særlige problemer med å montere en lyssterk lysdiode der i stedet. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Amperemeter er bygd opp vha en voltmeter! Ideen med Amperemeter er at den skal ha null motstand over seg, men i praksis er denne veldig liten. Voltmeteret i instrumentet er bygd opp av mange spoler. Når det går en strøm gjennom denne spolen dannes det et magnetfelt (Amperes Lov). Dette magnetfeltet drar pilen i en bestemt retning. Den maksimale strømmen (som drar pilen helt til maksnivå) er på uA skala (10-50uA for å tippe villt ) Den orange biten skal være en kobber tråd med stort tverrsnittareal som resulterer liten resistans, i mOhm skala. Når det går en strøm gjennom denne (dvs gjennom amperemeteret) settes det opp en spenning over den. Den spenningen på sin tur settes opp over motstanden R og voltmeteret som har en indre motstand også, sikkert i Ohm skala. strømmen gjennom voltmeteret er spenning over Kobberbiten, Rs, dele på R+ indre motstand i voltmeteret. Når det går en maks strøm (ut fra spesifikasjon til amperemeteret) så settes det opp en maks spenning over kobberbiten, og da går det også en maks strøm gjennom voltmeteret. Da blir det også maks utslag på voltmeteret. Motstanden R kan designes til å bestemme måleområdet. Mindre R mindre måleområde, men mer nøyaktig, og motsatt. Så hvis du åpner apparatet og skaffer deg en spenningskilde, stabil. Mål over med multimeter for å være sikker. Skaff en motstand i kOhm skala. Mål resistansen til spolen i voltmeteret med et Ohmmeter. Så kan du sette forskellige spenninger over voltmeteret, husk at jeg bare kaller dette for voltmeter selv om dette er ukorrekt, og kartlegge utslaget vs spenning. Når skiven får maksutslag noterer du denne maks spenning. Så regner du ut strømmen. Videre design av Aktivitetmeteret ditt kan vi ta her når du har funnet disse tingene over good luck Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Amperemeter er bygd opp vha en voltmeter! Det er vel riktig å si at et voltmeter er bygd opp vha et amperemeter? Et dreiespoleinstrument gir utslag på strøm. For å måle spenning måler man hvor mye strøm det går i en gitt motstand. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Haarek: Jeg legger meg helt flatt paa bakken der. Jeg brydde meg ikke saa mye om navnkonvensjonen, derfor tabbet jeg meg ut der Lenke til kommentar
Josten Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Takker for god respons! Nå lærte jeg en hel del også . Planen var jo å koble den i serie med en liten led. Det første problemet er rett og slett at jeg ikke finner hvor jeg skal koble til hd-leden. Har et a7n8x-dlx. I manualen er det ikke nevnt, og jeg fant ikke noe på google. Dessuten ser jeg nå at det går til 60amp. Den lille strømmen som går gjennom en led er vel ikke nok til å rikke pilen engang? Hvis jeg kjører den uten led, går det jo ganske mye mer, men det er vel kanskje ikke helt sunt for hovedkortet. På clas ohlson har de jo også et her. Men det er imo ikke like stilig, og jeg tror også det kan bli vanskeligere å montere foran på pc'n. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Dessuten ser jeg nå at det går til 60amp. Den lille strømmen som går gjennom en led er vel ikke nok til å rikke pilen engang? Les det jeg skrev en gang til. Det går ikke så mye strøm gjennom spolen i ampermeteret. uA området Lenke til kommentar
Josten Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Leste det visst litt fort ja . Har dessverre ikke så mange motstander liggende, det begrenser seg til noen som finnes på gamle kretskort osv. Får nok sjekke elfa. Men hva vil skje hvis jeg putter på en for lav motstand? Vil det verste som kan skje være at viseren vil fyke til maks så fort det går strøm gjennom, eller er det noe som kan svi seg? Vil jo bare ligge på minimum eller maksimum uansett. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det beste er nok at du åpner et slikt instrument og kun lodder ut viseren. Hvis du har 5V spenningskilde bruker du et 3.3K potmeter (5V/3300Ohm=13uA som ligger i uA området) har du 10V spenningskilde bruker du et 10K potmeter. Du kobler potmeteret i serie med viseren. Så kobler du til spenningskilden. Du vrir potmeteret litt slik at du registrerer når viseren starter å røre på seg i den retningen du ønsker. koble av spenningskilden og mål motstanden over potmeteret. Noter dette i en tabell. Så gjentar du dette og noterer spenningen som trengs for å få viseren til å flytte seg en viss avstand S. Du stopper denne målingen når maks utslag er nådd. Når du har alle disse dataene er det enkelt og greit å få designe en aktivitetsmeter. Når du har dette skal jeg se om jeg kan sette opp en fysisk modell av viseren din rotasjonsfysikk. Gjennom dette finner jeg resonansfrekvensen til viseren. Så kan vi designe et filter til å koble foran aktivitetsmeteret slik at det ikke reagerer for fort og hopper helt villt. Da vil du få noe som forandrer seg relativt sakte. Hvis LEDen blinker fort gir dette deg høy middelsverdi på spenningen og etter filteret blir dette tilnærmet DC og denne spenningen trekker viseren en viss avstand S ut av sin likevektsposisjon. Blinker det fortere blir utslaget større og motsatt Så kan du sikkert montere noen LED til å lyse opp meteret. Du kan sikkert nå tenke deg at du ser harddisken jobber 50% rett fra viseren* * MED modifikasjoner av sannheten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå