Gå til innhold

Radiator og vifter

Anbefalte innlegg

I mitt kabinett har jeg hull i bunnen med to 120mm vifter (med støvfilter) på innsiden som radiatoren igjen er festet til. Disse viftene blåser luft inn fra utsiden av kabinettet. Det jeg lurer på er om jeg burde la viftene blåse andre veien? På den måten får jeg jo varm luft ut av kabinettet, og jeg kan fjerne støvfiltrene som bremser effekten litt. Kan evt. ha to 80mm vifter som blåser luft inn.

Hva mener dere ville være det optimale? En oversikt over vannkjølingen min finnes her. Når viftene står på maks ligger tempen på 32 grader ved vanlig bruk (winamp, explorer, azureus), og 34 grader etter en times tid med Doom 3. Innbiller meg at det er mulig å få litt bedre temperaturer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med å la de viftene blåse ut er at du vil få undertrykk i kabinettet - med mindre du da kompanserer med minst like mye luft inn, fra andre vifter.

Undertrykk i kabinettet er en ulempe ettersom du da vil suge luft - og dermed støv - inn igjennom hvert eneste hull og sprekk i systemet..for eksempel DVD rom trayen.

Etter min mening bør alle kabinetter ha overtrykk med tilhørende støvfiltere for å unngå problemer over tid.

Lenke til kommentar

En annen mulighet - avhengig av hvordan du har satt opp systemet - er å montere viftene bak/på innsiden av radiatoren med gummifester. Da kan du øke volten på viftene eller montere kraftigere vifter uten at det nødvendigvis vil bråke mer.

Selv har jeg radiator montert nede i front av kabinettet - i front av radiator sitter det 2x 12cm vifter ved lav hastighet - på baksiden av radiatoren sitter det 2x 12cm vifter med dobbel hastighet. Alle viftene er montert med shrouds/plenumkammere og gummifester. Dette reduserer støyen betraktelig og de er knappt til å høre.

Disse 4 viftene i push/pull konfigurasjon skaper et stort overtrykk i system som hjelper til med å kjøle stort sett alt - uten at jeg bruker noen andre vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...