Gå til innhold

Holde inn power knapp i 5 sek- farlig for HDD?

TDK

Anbefalte innlegg

Hei

Når jeg trykker på slå av knappen i start menyen i windows, logger windows av, men stopper helt opp i den skjermen der det står ''windows avsluttes''.

Der står den til eventult noen holder power knappen inne i 5 sek.

Dermed lurer jeg, er det skadelig for harddisken og hele tiden bli avsluttet mens det står windows avsluttes?

Er det noen som har peiling på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskene er vel ikkje så glad i det, då ein risikerer at den er midt i ein skrive/lese-operasjon, og lesehovudet stopper midt på plata. Ikkje videre heldig om ein flytter på maskina, då ein kan risikere ripe og anna styggedom i platene.

Lesehovudene blir "parkert" i ein viss posisjon når maskian slås av på skikkelig måte.

Lenke til kommentar
Diskene er vel ikkje så glad i det, då ein risikerer at den er midt i ein skrive/lese-operasjon, og lesehovudet stopper midt på plata. Ikkje videre heldig om ein flytter på maskina, då ein kan risikere ripe og anna styggedom i platene.

Lesehovudene blir "parkert" i ein viss posisjon når maskian slås av på skikkelig måte.

Nyere harddisker parkeres uansett. Det var i gamle dager at harddiskene måtte parkeres. Nå trekkes hodene tilbake selv om strømmen blir tatt. Går vi enda lengre tilbake måtte man faktisk skrive inn DOS kommandoen "park".

Endret av xoop
Lenke til kommentar

viss du holder inne knappen slik at datan skrur seg av skjer det ingen ting med sjølve harddisken, men viss du berre kuttar strømmen nuder ein lese eller skriveoperasjon (som for eksempel under oppstarten av windows) kan DATA på harddisken bli ødelagt. men sjølve disken tar ikkje skade viss lt er som det skal inne i dataen, så då må du i verste fall formatere og installere på nytt.

Lenke til kommentar
Hei

Når jeg trykker på slå av knappen i start menyen i windows, logger windows av, men stopper helt opp i den skjermen der det står ''windows avsluttes''.

Der står den til eventult noen holder power knappen inne i 5 sek.

Dermed lurer jeg, er det skadelig for harddisken og hele tiden bli avsluttet mens det står windows avsluttes?

Er det noen som har peiling på hva som kan være galt?

vis ikkje eg husker heilt feil så var dette med at windows står med meldinga "avslutter windows" & "windows kan skrues av nå" eit kjent problem med gode gammle win98 ... dette med at den ikkje skrur seg av sjølv kan være at HK ikkje støtter denne funksjonen, men eit enkelt trykk på powerknappen skulle fixe dette. men dette at den ikkje vil komme fram til at "windows kan nå skrues av" hukser eg at det skulle finnes ein fix for på microsofts heimeside ... du får søke i kunskapsdatabasen til MS å sjå om du finner noko under dette temaet. Meinar sjølv å ha gjordt dette på ein av mine gammle PC'er med win98 ... kjørte berre fixen som eg fant på MS sine sider å alt var fixet :)

Lenke til kommentar
Nyere harddisker parkeres uansett. Det var i gamle dager at harddiskene måtte parkeres. Nå trekkes hodene tilbake selv om strømmen blir tatt. Går vi enda lengre tilbake måtte man faktisk skrive inn DOS kommandoen "park".

ER du sikker? JA det er du nok. Grunnen til at jeg lurer er at når jeg fikk et strømbrudd på min s-ata disk startet maskinen med en hællvettes boot-feilmelding. Kanskje s-ata er en slik ny standard at den har noen av barnesykdommene som kjennetegnet IDE HDer for en røys med år siden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...