TDK Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Hei Når jeg trykker på slå av knappen i start menyen i windows, logger windows av, men stopper helt opp i den skjermen der det står ''windows avsluttes''. Der står den til eventult noen holder power knappen inne i 5 sek. Dermed lurer jeg, er det skadelig for harddisken og hele tiden bli avsluttet mens det står windows avsluttes? Er det noen som har peiling på hva som kan være galt? Lenke til kommentar
LordOfDeath Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 når windows avsluttes skjer vel ikke så mye annet enn at innstillinger osv lagres. Harddiskene blir nok ikke ødelagte av det, men om windows'en har godt av det i lengden vet jeg ikke... Lenke til kommentar
slettet Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Diskene er vel ikkje så glad i det, då ein risikerer at den er midt i ein skrive/lese-operasjon, og lesehovudet stopper midt på plata. Ikkje videre heldig om ein flytter på maskina, då ein kan risikere ripe og anna styggedom i platene. Lesehovudene blir "parkert" i ein viss posisjon når maskian slås av på skikkelig måte. Lenke til kommentar
xoop Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 (endret) Diskene er vel ikkje så glad i det, då ein risikerer at den er midt i ein skrive/lese-operasjon, og lesehovudet stopper midt på plata. Ikkje videre heldig om ein flytter på maskina, då ein kan risikere ripe og anna styggedom i platene. Lesehovudene blir "parkert" i ein viss posisjon når maskian slås av på skikkelig måte. Nyere harddisker parkeres uansett. Det var i gamle dager at harddiskene måtte parkeres. Nå trekkes hodene tilbake selv om strømmen blir tatt. Går vi enda lengre tilbake måtte man faktisk skrive inn DOS kommandoen "park". Endret 24. august 2004 av xoop Lenke til kommentar
TDK Skrevet 24. august 2004 Forfatter Del Skrevet 24. august 2004 Så det er ingen risiko? Uansett, er det noen som vet hva som kan løse problemet? Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Har du sjekket om du i power oppsettet på windows står at denne maskinen støtter automatisk poweroff (atx) bruker du windows xp ? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 viss du holder inne knappen slik at datan skrur seg av skjer det ingen ting med sjølve harddisken, men viss du berre kuttar strømmen nuder ein lese eller skriveoperasjon (som for eksempel under oppstarten av windows) kan DATA på harddisken bli ødelagt. men sjølve disken tar ikkje skade viss lt er som det skal inne i dataen, så då må du i verste fall formatere og installere på nytt. Lenke til kommentar
KickF Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Hei Når jeg trykker på slå av knappen i start menyen i windows, logger windows av, men stopper helt opp i den skjermen der det står ''windows avsluttes''. Der står den til eventult noen holder power knappen inne i 5 sek. Dermed lurer jeg, er det skadelig for harddisken og hele tiden bli avsluttet mens det står windows avsluttes? Er det noen som har peiling på hva som kan være galt? vis ikkje eg husker heilt feil så var dette med at windows står med meldinga "avslutter windows" & "windows kan skrues av nå" eit kjent problem med gode gammle win98 ... dette med at den ikkje skrur seg av sjølv kan være at HK ikkje støtter denne funksjonen, men eit enkelt trykk på powerknappen skulle fixe dette. men dette at den ikkje vil komme fram til at "windows kan nå skrues av" hukser eg at det skulle finnes ein fix for på microsofts heimeside ... du får søke i kunskapsdatabasen til MS å sjå om du finner noko under dette temaet. Meinar sjølv å ha gjordt dette på ein av mine gammle PC'er med win98 ... kjørte berre fixen som eg fant på MS sine sider å alt var fixet Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Nyere harddisker parkeres uansett. Det var i gamle dager at harddiskene måtte parkeres. Nå trekkes hodene tilbake selv om strømmen blir tatt. Går vi enda lengre tilbake måtte man faktisk skrive inn DOS kommandoen "park". ER du sikker? JA det er du nok. Grunnen til at jeg lurer er at når jeg fikk et strømbrudd på min s-ata disk startet maskinen med en hællvettes boot-feilmelding. Kanskje s-ata er en slik ny standard at den har noen av barnesykdommene som kjennetegnet IDE HDer for en røys med år siden? Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Antagelig hadde du en viktig fil i cachen på hd din. Da vill du kunne oppleve dette. Det er dette som er problemene med store cacher på diskene. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Antagelig hadde du en viktig fil i cachen på hd din. Da vill du kunne oppleve dette. Det er dette som er problemene med store cacher på diskene. Arrh. Pokker. Vel, jeg skal forsøke meg med litt effektiv førstehjelp snart. Må bare ha mere tilkoblinger på strlmforsyningen min. De har tatt slutt... Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Det er mekanismer som drar lesehodene i sikkret posisjon når strømen kuttes. Det er nok heller en større belastning for andre deler enn harddisken når strøm kuttes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå