LeGranDuc Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Det er ikke mye strøm, men nok til at jeg kan kjenne det med ansiktet (øret). Oppdaget det når jeg skulle prøve å finne ut hva som lagde mest lyd. Har en Forton / Source 400W PSU. Kan dette være skadelig for komponentene mine? Lenke til kommentar
s13 Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Har du jordet stikkontakt? Hvis ikke, prøv det Lenke til kommentar
capy Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 ellers kan det hende at det er du som er ladet, og at kroppen din lader seg ut når du putter diverse kroppsdeler opptil komponenter. ja, statisk elektrisitet kan ta livet av hk, cpu og ram mm. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 er det mye støv inni dert? støv kan jo skape statisk elektrisistet Lenke til kommentar
likferd Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 (endret) Tror det kommer av spenningsforskjell mellom f.eks pc'en og skjermen. Jeg fikk en hælvetes karamell når jeg skulle koble i skjerm på filserveren min som står i et kjellerbod med ugjorda strøm.. (det gikk bra, ingenting ble ødelagt ) Kabinette er bare strømførende når skjermen er koblet til strømnettet, så jeg tror det er pga spenningsforskjell mellom skjerm/pc. Endret 26. august 2004 av likferd Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 kan nok stemme det ja, jeg fikk meg en kakk når pc'n var jorda men ikke skjermen. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Det er ikke mye strøm, men nok til at jeg kan kjenne det med ansiktet (øret). betyr dette at du skulle se om det kom lyt fra molex kontaktene? *lurt* Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Var nok kabinettet han mente... ikkje molex-kontaktene Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvordan er det egentlig å ha pc utstyr i ikke-jordet kontakt? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvordan er det egentlig å ha pc utstyr i ikke-jordet kontakt? Går som regel finfint Lenke til kommentar
fredster Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvordan er det egentlig å ha pc utstyr i ikke-jordet kontakt? Går som regel finfint Det "går som regel fint" når man lar PC`en stå på i tordenvær også, men..... En gylden regel er: JORD ! ALLTID JORD ! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Og hvis man ikke har jord på kursene til disse rommene, hva gjør man da. Hjelper det å "fake" jord med en UPS som har jordtilkoblinger i sine utganger?? Lenke til kommentar
fredster Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvordan er det egentlig å ha pc utstyr i ikke-jordet kontakt? Går som regel finfint Det "går som regel fint" når man lar PC`en stå på i tordenvær også, men..... En gylden regel er: JORD ! ALLTID JORD ! Jeg får bare sitere min tidligere arbeidsgiver; Uten god jord er enhver installasjon av overspenningsvern unødvendig. Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Lite trolig at det er noen elektrisk feil selv om han fikk strøm i seg. Antagelig er det bare potensialforskjell eller statisk han har kjent. Har du f.eks en helt ny vaskemaskin, en tørketrommel og en varmtvannstank koblet i ujordede kontakter ville du garantert kjent at du fikk gjennomgang om du tok på de selv om de er uten feil. Det er en grunn til at alle stikkontakter som settes opp nå for tiden MÅ ha jord... Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) *dobbelpost* Endret 3. januar 2005 av Lucifer 666 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvordan er det egentlig å ha pc utstyr i ikke-jordet kontakt? Går som regel finfint Det "går som regel fint" når man lar PC`en stå på i tordenvær også, men..... En gylden regel er: JORD ! ALLTID JORD ! Jeg får bare sitere min tidligere arbeidsgiver; Uten god jord er enhver installasjon av overspenningsvern unødvendig. Så det du sier er at uten jordet kurs på rommet jeg har datautstyret så vil ikke en Online UPS fungere som annet enn en batteripakke? Den vil hverken filtrere eller fungere som lett overspenningsvern? Lenke til kommentar
fredster Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvordan er det egentlig å ha pc utstyr i ikke-jordet kontakt? Går som regel finfint Det "går som regel fint" når man lar PC`en stå på i tordenvær også, men..... En gylden regel er: JORD ! ALLTID JORD ! Jeg får bare sitere min tidligere arbeidsgiver; Uten god jord er enhver installasjon av overspenningsvern unødvendig. Så det du sier er at uten jordet kurs på rommet jeg har datautstyret så vil ikke en Online UPS fungere som annet enn en batteripakke? Den vil hverken filtrere eller fungere som lett overspenningsvern? En online-UPS har en trafo på utgangene, og vil fake jord. Evt. så kan du installere en ISO-trafo, som plugges i veggen. Lenke til kommentar
s13 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Bare for å få sagt det Overspenningsvern fungerer selv om det IKKE er jordet stikkontakt, men det vil ha en redusert funksjon. Uten jord vil den kun kortslutte, men får ikke avledet til jord. Og jordet stikkontakt er egentlig et krav for PC utstyr. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) ok, så uten jord vil UPS med overspenningsvern la sikringen gå og dermed beskytte pc'en? At jordet stikkontakt er et krav vet vi, men hvilke følger får det å ikke ha det? Endret 4. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Det som kan hjelpe mot potensialforskjeller derom man ikke har jord på PCen er å ha en jordet planke som alle komponentene er plugget til, da vil alt utsyret få samme potensiale så lenge det er plugget til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå