hce Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 (endret) Du betaler ikke for NRK med lisenspengene, det du betaler for er å ha mottakerutstyr som kan ta imot signaler i et visst frekvensområdet. Derfor er alle mottakere som kan ta imot det typiske TV-båndet underlagt en lisensavgift. Dette gjelder da TV, videospillere, enkeltstående tunere, tv-kort til PC, osv osv... Synes heller lisensfolket kunne møtt problemet bedre og gitt studenter som var eier/leier av en leilighet en viss moderasjon på avgiften. Det hadde ikke vært så vanskelig å ordne for det... Endret 24. august 2004 av hce Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 (endret) Kan man ikke bare sette Tv`en på den foresatte som betal nrk-lisens fra før av? Eller må man betal lisens etter som man har flere tv`er i huset? Ikke alle som bor hjemme, vettu... Nei nei, men du kan jo si at du bare låner Tv`en til foreldrene din? Men deet går vel ikke det? Endret 24. august 2004 av Zemeckis Lenke til kommentar
lperik Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Jeg turde ikke Er ikke det at jeg ikke vil betale lisens.. Jeg vil bare ikke betale SÅ JÆVLIG MYE! Herregud.. jeg har ikke råd *gå på sosialen* "duh, jeg trenger penger til NRK-lisens" Det skal jeg imorra! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Må vel ikke betale lisens på tvkort ? Jop. Alt som mottar TV-signaler.. Men ikke så mange som kommer på å sjekke dataen, av den generasjonen som var innom meg.. Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Er det bare å ikke betale da? Hva skal de gjøre? Stenge av NRK?? Tviler på at noen ser på det i d hele tatt. Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Litt kronerulling på forumet burde funke i denne situasjonen Lenke til kommentar
TRS Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 kjenner flere som bor alene men har tv registrert på mor/far så deler de heller lisens avgiften, rettferdig for begge, ingen av de har hatt besøk av noen som har krevd lisens enda. Man får heller såvidt jeg vet ikke lisensavgift etter hvor mangen tv, mottakere, whatever man har, har man 1 eller 10 så er det samme avgift da det er til samme hus/leilighet Lenke til kommentar
Danko Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Nøyaktig HVA var det du skrev under på? At du EIDE tv'n, at du HADDE tv, at du gikk med på å betale lisens...? HVORDAN bor du? Hybel pga skole/jobb? KAN du klare å unnskylde deg med at du bare "pendler-bor", ergo at det omtrent er en fritidsbolig for deg? Så lenge du allerede har skrevet under er det nok vansklig å snike deg unna denne gangen.. Du KAN selvsagt prøve deg med et par unskyldninger ala "lånte bare tv'n en helg av mamms og papps", "jeg har solgt tv'n/den er gått i stykker" e.l. HVIS du derimot er villig til å tøye loven litt, så kan du si at du kjøpte tv'n 2 dager føre han kom, og leverte den tilbake (ergo benyttet angrefristen din). Er vel muligens en fordel å kjenne en kar i en tv-foretning som kan 'gå god' for dette hvis de undersøker videre.. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Jepp. Ring, si at du bare lånte tv'en for å gjøre ett eller annet. Si at du ikke vet hva du skrev under på/ble tvunget til å skrive under. Det er ord mot ord, og ditt ord teller mer.. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg har skrevet under allerede *gråte sine bitre krokodilletårer* Hvordan kan folk være så griske. Jeg er bare en stakkars liten hybelboer med lærlinglønn *snufs* hehe, jeg fikk krav på min tv, sendte et brev til NRK om at det ikke var min tv osv. Brukte alle triksenen i boka, og tror du ikke de droppet lisenskravet. (da var kravet på 1800kr for jeg gadd ikke betale første halvår) Lenke til kommentar
adawen Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Min TV er registrert på mamma, uten at mamma vet det selvsagt. Så hos meg må de gjerne komme på besøk. Men jeg tror jungeltelegrafen på campus kommer til å gå berserk om det skulle skje.. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det er ikke bare å la være å betale helller... så sant du ikke for med minst 50% av lisensbetalerne på det. Lisenskravet følger ikke normale innkrevingsregler heller, men det koster det 150,- eller noe sånt om du ikke betaler i tide. Men de har ingen rett til å komme inn i boligen din. Du kan bare nekte. Kun politiet har lov til å komme inn hos deg. Slik jeg bor, skal det mye til før de kommer. Jeg har ingen ringeklokke og banking fra ytterdøra må igjennom 2-3 dører og minst like mange rom. Ergo er det eneste bankina jeg hører om naboen over har noe på hjertet... Og skulle de først komme inn, vil de se at jeg ikke har TV! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Min TV er registrert på mamma, uten at mamma vet det selvsagt. Så hos meg må de gjerne komme på besøk. Men jeg tror jungeltelegrafen på campus kommer til å gå berserk om det skulle skje.. Min er registrert på pappa, men jeg tror ikke det spiller noen rolle siden jeg har den hos meg. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Nøyaktig HVA var det du skrev under på? At du EIDE tv'n, at du HADDE tv, at du gikk med på å betale lisens...? HVORDAN bor du? Hybel pga skole/jobb? KAN du klare å unnskylde deg med at du bare "pendler-bor", ergo at det omtrent er en fritidsbolig for deg? Så lenge du allerede har skrevet under er det nok vansklig å snike deg unna denne gangen.. Du KAN selvsagt prøve deg med et par unskyldninger ala "lånte bare tv'n en helg av mamms og papps", "jeg har solgt tv'n/den er gått i stykker" e.l. HVIS du derimot er villig til å tøye loven litt, så kan du si at du kjøpte tv'n 2 dager føre han kom, og leverte den tilbake (ergo benyttet angrefristen din). Er vel muligens en fordel å kjenne en kar i en tv-foretning som kan 'gå god' for dette hvis de undersøker videre.. Mottakerutstyr i bruk, skrev jeg visst under på Jeg bor på hybel, og er forøvrig ikke engang registrert her i folkeregisteret. Lurer egentlig på hvordan de snoker opp at jeg har flyttet inn hit. Fra veien kan man ikke se at det er en hybel her. Desverre er postkassen et ganske tydelig tegn, da huseierne sitt navn (fam.) og mitt står der og lyser mot satans arbeidere. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 dem har eget utstyr som dem sjekker med..drittsekkene.... er det noe som irriterer meg mye så er det en avgift på noe som generelt sett er dritt. Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 dem har eget utstyr som dem sjekker med..drittsekkene.... er det noe som irriterer meg mye så er det en avgift på noe som generelt sett er dritt. Peileutstyret er bare en myte da... Det du kan gjøre er å "kvitte" deg med TV-en en stund og kreve å få lisenskravet droppet da du ikke lenger er i besittelse av mottakerutstry. Husker ikke helt hvordan det praktiske rundt denne prosessen er, men det bør de kunne opplyse om ved lisenskontoret. Ingen kan netkte deg å kaste TV-en, og du skal seff ikke betale for noe du ikke har. Så drøyer du litt og tar tilbake TV-en, og er litt mer forsikti når gamle gubber banker på. Selv kjøpte jeg TV i mitt eget navn, men Thorn dreit seg ut på navnet så de har ikke mitt navn i databasen sin i alle fall Ikke sett noen lisensfolk på tre år Lenke til kommentar
adawen Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Min TV er registrert på mamma, uten at mamma vet det selvsagt. Så hos meg må de gjerne komme på besøk. Men jeg tror jungeltelegrafen på campus kommer til å gå berserk om det skulle skje.. Min er registrert på pappa, men jeg tror ikke det spiller noen rolle siden jeg har den hos meg. Afaik så kommer det litt an på hvor mange TV'er dere har i heimen fra før av. Man kan jo ha TV på hytta uten å bli straffa av det, liksom.. Dunno jeg.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Peileutstyr høres ikke så sannsynlig ut. Det bodde en jente her før meg, og hun hadde også TV. Jeg er koblet til kabelen som huseieren har. Han betaler sikkert lisens. Får være nok. Kanskje jeg kan påstå at TV'en følger med hybelen, og at det er han som eier TV'en. Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Lisens gjelder pr bostand. Bor du på hybel er du en egen bostand uensett hvordan du vrir og vender på det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå