Gå til innhold

NRK-lisens. HAAAAAAAAAAT! GRR


darkness|

Anbefalte innlegg

Litt mye "tror" ute og går her...

  • Peileutstyr er oppskrytt. Bor du i en blokk, er det umulig for de å peile seg fram til akkurat din leilighet. Bor du på landet uten naboer på flere hundre meter, er det verre. Husk også at det karakteristiske blå lyset fra TV'er kan fint synes fra vinduer.
  • Kvitter du deg med TV'n, sender du enkelt og greit en mail til NRK (adressen til lisenskontoret finner på nrk.no mener jeg) der du sier i fra at du ikke har TV lenger. Husk å ta med lisensnummeret ditt. Du får så seinere et brev med bekreftelse på at du ikke er lisensbetaler lenger. Har gjort dette selv da jeg sa opp kabel-TV'en.
  • Du må betale for full termin selv om du har TV'en/ mottakeren kun èn dag inn i terminen.
  • Ofte går de etter fasttelefon (altså telefonkatalogen) utifra sannsynligheten fasttelefon = TV.
  • De har ingen rett overhodet å komme inn til deg for å sjekke. TV-lyd kan like gjerne være filmer du ser på på PC'en.
  • Lisenser gjelder for den/ de som bor i boenheten, ikke den/ de som nødvendigvis eier den. Det hjelper heller ikke å "låne" en venns utstyr.

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joda de har peileutstyr.ameikanske varebiler (van) med andenne på taket.

blå dekor på sidene......de kom hjem til en kammerat og tok han med buksene nede....døren sto åpen for lufting og tvèn sto på.......han er skikkelig forbannet for den nye faste utgiften..... og det er ikkke småpenger heller

Lenke til kommentar
Lisens gjelder pr bostand. Bor du på hybel er du en egen bostand uensett hvordan du vrir og vender på det...

Jeg er ikke folkeregistert her. Man kan jo ha TV på hytten på samme lisens som du har hjemme.. En ting jeg også lurer på. Hvordan er reglene om man leier en fullt møblert hybel med TV. Hvem betaler da lisensen?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
En ting jeg også lurer på. Hvordan er reglene om man leier en fullt møblert hybel med TV. Hvem betaler da lisensen?

Det bør vel stå noe om det i leiekontrakten. Jeg vil tro at leietaker må betale lisensen uansett. På hybelen jeg leier er både strøm, vann, kabeltv osv. inkludert, det eneste jeg må betale er nrk-lisensen. Har heldigvis ikke fått besøk av nrk-jævlene enda, men det varer vel ikke lenge skulle jeg tro. Mulig de ikke finner meg siden jeg ikke har fast tlf, mobilnummeret er registrert på foreldre og jeg har ikke meldt om flytting etter at jeg flyttet hjemmefra.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
En ting jeg også lurer på. Hvordan er reglene om man leier en fullt møblert hybel med TV. Hvem betaler da lisensen?

Det bør vel stå noe om det i leiekontrakten. Jeg vil tro at leietaker må betale lisensen uansett. På hybelen jeg leier er både strøm, vann, kabeltv osv. inkludert, det eneste jeg må betale er nrk-lisensen. Har heldigvis ikke fått besøk av nrk-jævlene enda, men det varer vel ikke lenge skulle jeg tro. Mulig de ikke finner meg siden jeg ikke har fast tlf, mobilnummeret er registrert på foreldre og jeg har ikke meldt om flytting etter at jeg flyttet hjemmefra.

Lisenskontrollørene får tilsendt lister over alle som er registrert med lisens. Alle boenheter inkl. hybler som ikke står registrert på disse listene, vil få besøk av våre Lisenskontrollører.

 

http://www.nrk.no/lisens/

 

:no:

Lenke til kommentar

Bare slo meg...

 

Mottakere som tilhører en familie og som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor boligen dekkes også av samme avgift forutsatt at det ikke etableres et fast bosted på disse stedene. Se §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal betale egen avgift selv om de bor hjemme. Se §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Dersom du leier en bolig der det finnes mottakerutstyr skal du betale egen avgift for denne. Det er den som bruker dette utstyret som er pliktig til å melde fra til Lisensavdelingen i NRK om bruken. Se §6 i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Hvis foreldrene dine står som eier/leier av en hybel/bopel, og man selv ser på det som en fritidsbolig, er ikke det et mulig (om enn avansert! :p ) smutthull?

Lenke til kommentar

Siden hybelhuset til Marvil hadde besøk for kort tid siden er det vel ikke lenge til de er på hybelhuset mitt heller... Får mobilisere anti-lisensmann-forsvaret her tenker jeg. Alltid noen som blir tatt :D

 

Jeg tror du kan kalle det én husholdning hvis foreldrene dine betaler for hybelen/leiligheten din. Men så er det å bevise det da, mens lisensmannen står der og skal ha underskriften din på at du har mottagerutstyr.

Lenke til kommentar
Kast TV'n spar én lisens, og du har penger nok til utstyr for å se tv på data'n.

men: kan man ikke ha en TV i huset uten å betale avgift ? hvis jeg bruker en TV som skjerm på PC'n f.eks.

Nei, du må betale lisens uansett om du har TV'en i bruk eller ikke. Du må forøvrig også betale lisens for TV-kort i PC'en. Jeg vil se film på TV, derfor jeg har det.

Lenke til kommentar
Kast TV'n spar én lisens, og du har penger nok til utstyr for å se tv på data'n.

men: kan man ikke ha en TV i huset uten å betale avgift ? hvis jeg bruker en TV som skjerm på PC'n f.eks.

Nei, du må betale lisens uansett om du har TV'en i bruk eller ikke. Du må forøvrig også betale lisens for TV-kort i PC'en. Jeg vil se film på TV, derfor jeg har det.

Men de har ikke rett til å kontrolere PCen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...