Saftis Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Heisann, jeg har levert inn en komponent til retur pga. defekter. Det er nå gått ca. 4 uker siden jeg sendte den inn, uten at selger har lagd lyd fra seg. Hva må til for at jeg kan heve kjøpet (leste i en annen tråd at 3 uker uten kontakt fra selger var nok) ? Foretrekker svar som henviser til artikler på www.forbrukerrådet.no , www.lovdata.no eller lignende, da vanlig synsing på forum ikke er noe å slå i bordet med overfor butikken. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 (endret) Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Se her (§§27-33): http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#29 Dette overholdes desverre aldri av nettbutikker. Returnerte selv et hovedkort tilbake til Komplett og fikk kvittering på at dem hadde mottatt det 3 dager senere. En uke etter jeg hadde sendt det inn sendte jeg ny e-post tilbake og viste til overnevnte paragrafer fikk jeg bare til svar at den var mottatt og skulle behandes på mandag (12 dager etter jeg ble avskåret fra å bruke kortet). Etter litt epost veksling som etterhvert utviklet seg til nærmest en diskusjon med saksbehandleren til Komplett (som åpenbart ikke hadde lest paragrafene jeg refererte til) brukte jeg heller angreretten og kjøpte nytt kort hos PS Data, fikk refundert kjøpsummen fra komplett etter nye 10-12 dager (over 3 uker etter returen). Edit: Link Endret 24. august 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Se her (§§27-33): http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#29 Dette overholdes desverre aldri av nettbutikker. Returnerte selv et hovedkort tilbake til Komplett og fikk kvittering på at dem hadde mottatt det 3 dager senere. En uke etter jeg hadde sendt det inn sendte jeg ny e-post tilbake og viste til overnevnte paragrafer fikk jeg bare til svar at den var mottatt og skulle behandes på mandag (12 dager etter jeg ble avskåret fra å bruke kortet). Etter litt epost veksling som etterhvert utviklet seg til nærmest en diskusjon med saksbehandleren til Komplett (som åpenbart ikke hadde lest paragrafene jeg refererte til) brukte jeg heller angreretten og kjøpte nytt kort hos PS Data, fikk refundert kjøpsummen fra komplett etter nye 10-12 dager (over 3 uker etter returen). Edit: Link Du har glemt noe vesentlig. Du kan kun kreve lånegjenstand, så lenge det ikke selger blir påført urimelig kostnad ved å låne deg det. Derimot, står det ikke noen plass hva som er en urimelig kostnad, så det blir opp til hver enkelt butikk å vurdere. Uansett, så vil jeg tro de fleste (inkl. forbrukerrådet) vil se det som litt urimelig at butikken skal sende deg et kort for egen regning, ta tapet på gjenstandet og så betale frakt tilbake. Det blir mye penger ... og i en bransje hvor marginene er latterlig lave, kommer du neppe noen vei med et slikt krav. Så nei, du har ingen rett på lånegjenstand ved kjøp over nettet i praksis. Desverre / heldigvis alt avhengig av hvordan du ser det. Men trådstarter, hvis ikke purringer på butikken har fått noe til å skje, så ta kontakt med det lokale forbrukerrådet. De har riktignok ingen formell makt, men du får mye mer tyngde opp i mot butikken, hvis du har forbrukerrådet med deg. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 24. august 2004 Forfatter Del Skrevet 24. august 2004 Ok, men lånegjenstand er ikke så interessant for meg, jeg vil gjerne heve hele kjøpet hvis reparasjonen drøyer mye lenger. I så fall kan jo bare butikken gi meg lånegjenstand inntil reklamasjonsretten opphører, og så levere tilbake den defekte gjenstanden. Har på følelsen at dette er blandt Norges tregeste nettbutikker, men skal ikke gå ut med navn ennå i tilfelle jeg får positivt svar fra de/ komponenten erstattet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå