Gå til innhold

XD -minnekortets fremtid,

Anbefalte innlegg

XD er jo desidert dyrest (?) av de minnekortene som er vanlige i digitale kameraer, de koster f.eks dobbelt så mye som Compact Flash, eller kanskje mer. I tillegg er det en begrensning på oppnåelig lagringskapasitet.

Er ikke dette en liten "ulempe" for salget av Olympus- og Kodak-kameraer?

Er det sannsynlig at produsentene som bruker XD kommer til å tviholde på dette formatet?

Lurer på hva folk og fe og mannen i gata og hunden hans mener om dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man velger kamera ut i fra prisen på minnekort eller prisen på batteriene så er man ikke spesielt interessert i foto. Man velger det kameraet som er best til det det skal brukes til. Så jeg tror ikke de mister mange gode kunder.

Når det gjelder den andre delen av markedet så er det nok viktigere at kameraet selges 50 kr billigere enn konkurrenten enn hva minnekortene koster.

På speilrefleks og dyre kamera så vil nok mangelen på kort med stor kapasitet være krise og prisen kan også spille inn siden vi snakker om flere tusen kroners prisforskjell på kort med stor kapasitet.

Lenke til kommentar

olympus og fuji er vel de som bruker xd, og jeg trur dem kommer til å fortsette med kortene sine, men prisen vil kanskje justeres litt.

Memorystick overlevde med kun Sony som brukere, så ser ikke noen grunn for at ikke XD skal overleve. Er mange store fordeler med XD i forhold til f.eks compact flash, som størrelse, strømforbruk, hastighet.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke bare XD som har en teoretisk begrensning på lagringskapasitet da. XD-kort har en maksimal størrelse på 8 gig, hvilket burde gi produsentene litt å gå på...Kombinert med god hastighet og liten størrelse så har de nok en fremtid.

Enig i at det er en ulempe at de er så dyre.

Det hadde vært fint om produsentene kunne bli enig om en felles standard for minnekort :love:

Lenke til kommentar
Hvis man velger kamera ut i fra prisen på minnekort eller prisen på batteriene så er man ikke spesielt interessert i foto. Man velger det kameraet som er best til det det skal brukes til.

Snodig argumentasjon. Poenget er jo at så lenge man tvinges til å bruke unødvendig mye penger på minnekort, så blir det mindre igjen til objektiver, blitz, filtre osv. Lagringskortet er vel den eneste delen i kameraet som gjør den samme jobben, uavhengig av merke, modell eller type. Kortet skal lagre 0`er og 1-tall, og det gjør CF like bra som XD - for en billigere penge.

Det må snart bli en slutt på formatkrigen på minnekort, og bransjen må kunne gå inn for en standard som gjør at denne banale delen kan produseres billigere og av flere.

Lenke til kommentar
Snodig argumentasjon.

Man ser på helheta når man velger hvilket kamera man skal ha, ikke på prisen på minnekortene eller batteriene. Det er ikke snodig, det er sunn fornuft.

Hvis du finner et kamera med XD kort som passer perfekt for deg så vil det være dumt å kjøpe et dårligere kamera pluss noen filter du ikke har bruk for bare fordi at du får flere ting for pengene. Du finner ut hva du har bruk for og summerer det opp og gjør en vurdering av hva du vil bli mest fornøyd med som samtidig ikke sprenger budsjettet.

Lenke til kommentar
Lagringskortet er vel den eneste delen i kameraet som gjør den samme jobben, uavhengig av merke, modell eller type. Kortet skal lagre 0`er og 1-tall, og det gjør CF like bra som XD - for en billigere penge.

hmmmm, er du sikker på dette?

det vil vel si det samme som at det er ikke forskjeller på harddisker? de lager jo bare 0èr og 1ènere de og

Lenke til kommentar

Vis meg et lagringskort som gjør noe annet enn å lagre 0`er og 1-tall, og så kan jeg finne på et nytt navn på det. Forskjellen er jo selvfølgelig hastighet på lagringen, noe som er av betydning ved opptak av raske bildeserier.

Det er riktig at harddisker heller ikke gjør noe annet, men her er hastighet på lagring, lesing og aksessering mye viktigere.

På samme måte som at en mp3-fil ikke høres bedre ut fra en rask harddisk, så blir ikke bildene bedre med et raskt minnekort => minnekort er en banal kameradel, og jeg er enig i at denne delen ikke har noen betydning for kameravalg.

Jeg er ikke uenig med deg Kristallo, men mener det er unødvendig å utstyre et kamera med en dyrere del så lenge den ikke gjør noe annet enn et billigere alternativ. Standard på minnekort er en egotripp for produsentene, på like linje med +/- standarder på CD/DVD.

Lenke til kommentar
XD er jo desidert dyrest (?) av de minnekortene som er vanlige i digitale kameraer, de koster f.eks dobbelt så mye som Compact Flash, eller kanskje mer. I tillegg er det en begrensning på oppnåelig lagringskapasitet.

Er ikke dette en liten "ulempe" for salget av Olympus- og Kodak-kameraer?

Er det sannsynlig at produsentene som bruker XD kommer til å tviholde på dette formatet?

Lurer på hva folk og fe og mannen i gata og hunden hans mener om dette...

Fordelen med XD er jo at det er rendyrket for digital foto. Det har f.eks ikke antimusikkpirat-algoritmer innebygd slik som SD har.

Det kan f.eks være at olympus/fujifilm ikke gadd å signere diverse kontrakter i forhold til dette, og heller utviklet sin egen standard.

Dessuten har det lavt strømforbruk og høy hastighet i forhold til konkurrentene (ihvertfall var det slik ved lansering)

Lenke til kommentar

En annen grunn til at Compact Flash alltid vi være billigere enn XD og andre

kort med liten formfaktor er følgende:

XD kort inneholder kun en integrert krets med la oss si 256 MB kapasitet.

CF er så stort at det vil kunne bygges inn f.eks 10 stykk brikker med 25 MB kapasitet i parallell. Disse vil gjerne være mye billigere siden de er 'gårsdagens' generasjon og selges ut på billigsalg.

XD er jo egentlig bare en integrert krets pakket inn i en veldig flat kapsel.

Lenke til kommentar
Snodig argumentasjon. Poenget er jo at så lenge man tvinges til å bruke unødvendig mye penger på minnekort, så blir det mindre igjen til objektiver, blitz, filtre osv.

Følger deg ikke her. Har et kamera de egenskapene jeg ønsker, vel så venter jeg til jeg har penger til å kjøpe dette med det aktuelle nødvendige tilbehøret.

Gjør prisen på minnekortet at jeg ikke har råd til objektivet jeg ønsker meg, vel så kjøper jeg objektivet på neste lønning. Da får jeg det jeg vil ha og blir fornøyd. Innbiller meg faktisk at dette er den billigste måten på lang sikt, jeg selger sjelden feilkjøpte produkter etter seks mnd. for å si det slik.

Hva kameraet (eller hvilket som helst annent produkt for den saks skyld) gjør er for meg mye mer vesentlig enn hva det koster.

Ikke det at jeg har mer penger enn jeg har godt av, snarere tvert om, men jeg har aldri skjønt vitsen med å gå kun etter pris når man vurderer et produkt.

Har heller aldri har skjønt vitsen med å sette seg i bilen, kjøre tre mil gjennom to bomringer for å handle et sted med dårlig service kun for å spare noen få kroner.

Derimot kan jeg godt sette meg i bilen å kjøre ti mil for å handle et sted der jeg vet servicen er god og at jeg får oppfølging herfra til evigheten for kun 500 ekstra...det er mulig det er bare meg men jeg synes sånt er verdt noe.

Lenke til kommentar
XD-kort har en maksimal størrelse på 8 gig, hvilket burde gi produsentene litt å gå på...

Hvorfor finnes det bare med 512 MB, da (hvis jeg er oppdatert :) )?

Hvis det er fordi det ville vært for dyrt å produsere større, ja da er det jo etter min mening nettopp en klar begrensning for formatet. CF er vel kommet med minst 3GB? Egentlig er det vel uinteressant hva den potensielle lagringskapasiteten for et kort er, så lenge det ikke er tilgjengelig...

Lenke til kommentar

Det jeg siterte var et utsagn om at det var begrenset oppnåelig lagringskapasitet på XD-kort. Diskusjonen gikk på om det var et kort for fremtiden.

At den potensielle lagringskapasiteten er 8 gig syns jeg ikke er uvesentlig når man diskuterer hvor godt et kort vil gjøre det i fremtiden. Jeg regner jo med at det vil komme XD- kort med mye større lagringskapasitet enn i dag, så fort markedets etterspørsel etter så store kort foreligger.

For mitt eget bruk så er de største kortene jeg bruker 512 av den grunn at jeg vil sikre mot datatap etc, og jeg tviler på at de store massene savner kort over 512 meg...

Ang CF-kort så får du faktisk disse på 8 gig til den nette sum av $4,500.

Da er det bare å ta fram kalkulatoren å regne seg frem til pris per MB :scared:

Lenke til kommentar

Ingen av disse formatene kommer til å "vare" evig...

Bare se på data-bransjen, som dette grenser mot...

Ingen lagringskort som kommer til å "vare" like lenge som tradisjonell filmrull har gjort (frem til nå)...

Så jeg tror det kommer til å komme nye typer kort fremover, det som begrenser kapasitet-kravet er at vi kommer opp på ett niva med oppløsning som er tilstrekkelig (snart) og da er behovet "mettet" for større lagringsenheter...

Lenke til kommentar
Det jeg siterte var et utsagn om at det var begrenset oppnåelig lagringskapasitet på XD-kort. Diskusjonen gikk på om det var et kort for fremtiden.

OK, jeg ser at påstanden min var litt tatt ut av luften. Det var egentlig størrelsen på tilgjengelige kort pr dags dato som var det interessante....

Lenke til kommentar

Hovedpoenget må jo være at så lenge det finnes så mange standarder på markedet, blir det vanskeligere å presse prisene. Produsenter må gjerne lage egne fancy schmancy ultra hi-speed versjoner for å friste de som har for mye penger liggende, men bli enige om ÈN standard!

Jeg har en boks med 3.5"-disketter på skrivebordet. Helt standard merke, men påklistret "Extra" og "Fantastic security". Som om dette skulle ha noen betydning for hva de er i stand til. De lagrer 1.44 MB, ikke mer - ikke mindre. Floppy-disketter er et godt eksempel på en standard som har holdt seg i årevis, og som man får nesten gratis (selv om de er dyre mht kr/MB).

Hvorfor ikke lage en mulighet for å bruke flere typer minnekort i et kamera. Man får jo kjøpt minnekortlesere, hvor en slot har mulighet for å lese flere typer kort. En slik leser koster jo et par hundre, og jeg kan ikke tenke meg at det ville ha kostet så mye å implementere en slik på et kamera. Jeg tenker her først og fremst på dSRL som har god plass til det.

Lenke til kommentar

XD-kort er både svært små fysiske og også svært raske. Jeg har XD på mitt C-750 og er stålende fornøyd med det. Jeg skjønner derimot ikke hvorfor enkelte bare fokuserer på hvor gigantiske store kort de kan få til sitt kamera, og altså derfor piper om hvor dyre de er. Husk at jo større kort du har, jo større er fallhøyden (les: grine-nivået) hvis kortet kræsjer når det er proppfullt av flotte bilder på ferieturen. Det er som med aksjekjøp: fordel heller risikoen over flere kort, eller gjør som meg: jeg nøyde meg med et 64 og et 128 MB-kort til mitt 4 megapixel-kamera, og spanderte i stedet en X-Drive fra eMagic med noen titalls GB disk i.

x-drive.jpg

Den koster kun rundt tusenlappen + disk etter valg (man får en 10GB-disk for en slikk og ingenting). Da er det bare å tømme kortet/kortene) jevnlig og man har bildene på disken. X-drive kommer med en solid bæreveske som demper støt bra, så på en normal reise, tur osv. burde risikoen for diskkræsj være liten.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner derimot ikke hvorfor enkelte bare fokuserer på hvor gigantiske store kort de kan få til sitt kamera, og altså derfor piper om hvor dyre de er.

Det er prisen som gjør meg lei meg, ikke mangelen på MB. Jeg kjøpte forresten c-765 i dag. Gleder meg.

Den X-drive'en, hvordan kobler du den til PC? Fin dings.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...