Gå til innhold

[løst]hva er straffen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan ta det helt ned til 14 års alderen... ;)

Du kan begynne på det da, men du får det ikke før året du fyller 15.

For og ta båtfører bevis må du vere 14 år .. (som sagt)

 

 

Er du under 14 år kan sensor utferde et vitnemål, som du kan veksle inn i båt førerbeviset når du er 14 år!

 

For å få Båtførerbevis må du ha fylt 14 år. Er du under 14 år og består eksamen, kan sensor utstede en skriftlig bevitnelse, som du kan veksle inn i båtførerbeviset når du fyller 14 år. Dersom du mister det gamle beviset, kan du ta kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få utstedt duplikat.

 

edit: Quote

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
kan ta det helt ned til 14 års alderen... ;)

Du kan begynne på det da, men du får det ikke før året du fyller 15.

For og ta båtfører bevis må du vere 14 år .. (som sagt)

 

 

Er du under 14 år kan sensor utferde et vitnemål, som du kan veksle inn i båt førerbeviset når du er 14 år!

Så da kan jeg altså ta det når jeg er 5år?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
men det er jo riktig da. en 15 åring har ikke full kontroll. det er mye strengere med bil, men det er jo av flere grunner.

 

håper ikke du spør etter hvor dyr boten er for å se om du har råd til det. det er ulovlig av en grunn.

Vil nå si at eg som 15-åring mestrer sheergården min bedre enn mange voksne mestrer båten sin.

"bryggenaboen" min er 40år og har same båt som meg, han kommer allti borti kantene på flytebryggen når han skal legge til og båten er full i riper, mens eg kommer beint inn og ikkje treffer noe.

 

I fjor sommer, så var det turister i byen her eg bor (Fosnavåg) som hadde anmeldt oss for råkjøring, når politiet kom, så ville de vite hvem som råkjørte, da sa turistene at alle gjorde det.

Men siden alle satt fint på bryggen med nøklene godt gjemt i lomma kunne ikkje politiet gjøre noe som helst, men observerte havneområdet i byen stadig.

Mange av mine venner har alt for stor motor og båt, men til tross for det så har politiet ikkje engang gitt oss advarsel for ulovlig kjøring, men skryt fordi vi kjører fryktelig fint, og at de skulle ønske at Sharkene kjørte så fint, for de 60-70år gamle sjark eigerne kjører stygt og rått i forhold til oss 15åringene.

 

Så folk må slutte å si at 15åringer har mindre kontroll en 16åringer, er bare 1 år i forskjel.

Lenke til kommentar
Så folk må slutte å si at 15åringer har mindre kontroll en 16åringer, er bare 1 år i forskjel.

jepp.. men regla e regla, og en plass må grensa gå uannsett...

Og alle 15 åringa er ikkje like flinke å kjøre båt som du :p

 

TE]Vil nå si at eg som 15-åring mestrer sheergården min bedre enn mange voksne mestrer båten sin.

"bryggenaboen" min er 40år og har same båt som meg, han kommer allti borti kantene på flytebryggen når han skal legge til og båten er full i riper, mens eg kommer beint inn og ikkje treffer noe.

 

Det er ikkje bare å sei at du er flink og kjøre båt, deffor skulle du få lov og kjøre over 10 knop osv..

De e en heil masse med regla som du ska kunne, vikeplikt osv.

 

So de kan hende 40 åringen er flinkare og kjøre båt en deg på en anna måte ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
500,- eller 1500,-, husker ikke helt. Og det gjelder visst du kjører over 10knop.

Kjører du under 10knop med en 1000hk får ikke du bot.

båten kan heller ikkje vere over 8 meter ;)

Eller 30 fot :)

Er 8m og ikke 30 fot. 8 meter er ca 26 fot.

Man har ikke lov til å kjøre båt med 1000hk når man er under 16 nei. Ikke 10hk engang, derfor det er blitt lager 9,9

 

Men om dette med aldersgrense er lurt er en annen ting. Syns selv det er helt på tryne. Har kjørt båt siden jeg kunne gå og leste kart og fant kurser før jeg begynte på skolen. Har alltid kjørt båt og fikk alltid legge til når vi skulle i landnoe sted.

 

Folk kikket jo litt rart når en gutt på 8-10 år står ved roret på en 30 fot båt, mens faren på 40år går forran for å ta tauene. Pappa hadde ingen problemer med å la meg sitte ved roret uansett hvor vi kjørte mens han sov litt på sofaen eller satt under dekk og spilte kort/leste eller noe fra jeg var ca 10 år.

 

Kjørte til strømstad fra tønsberg alene med en kamerat for første gang da jeg var 12år

Lenke til kommentar
Man har ikke lov til å kjøre båt med 1000hk når man er under 16 nei. Ikke 10hk engang, derfor det er blitt lager 9,9

 

hvis vi ikkje har lov og kjøre 10 hk får du jammen meg ta og lese reglane en gong til.. Grunnen til at de heite 9,9 er for det at 9,9 ane eglentig er 15 hk som er plombert ned til 9,9.

 

har du hørt om 10 hk mariner? koffor ska ikkje dei som e under 16 få lov og kjøre den då? for det at den har 0,1 hest for masse? sånt blir bare for teit :)

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
men det er jo riktig da. en 15 åring har ikke full kontroll. det er mye strengere med bil, men det er jo av flere grunner.

 

håper ikke du spør etter hvor dyr boten er for å se om du har råd til det. det er ulovlig av en grunn.

 

det er jo f''' ikke no forskjell på en 15 årig og en 16 årig når det gjelder kjøreegenskaper:S 15 åringen kan være mye flinkere og kan mye mer enn 16 årig:)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...