Rocambole Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Saken er egentlig veldig grei. Enten får butikken overholde norsk lov, eller så får de la være å drive webshop i Norge. Loven er lik for alle webshops. Hvis lovens krav medfører risiko for økte kostnader så får de gjøre akkurat som alle andre og bake den risikoen inn i det fortjenesten skal dekke. Hvis det er noen som er uenige i loven så får de få stortinget til å endre den. Inntil den er endret så er loven slik den er. Lenke til kommentar
GA Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Enig med rocambole her ja! Saken er grei, sålenge man har en lov må man følge den... Liker man den ikke... Prøv å endre den, eller start vanlig butikk, med alle de andre ekstra kostnader det medfører... Kommer nok heller ikke til å handle fra PcUtstyr igjen! Service er viktigst for meg, og den virker helt elendig! Lenke til kommentar
frimmy Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Heisann. Leste noen sider tilbake at MPX hadde gjort noe liknende? Hva handlet det om? Personlig har jeg bare opplevd MPX som profesjonell og serviceinnstilt. Har f.eks. en kompis som bestilte kabbis,prosessor og volcano 11 vifte. Da pakken kom frem viste det seg at det var et hull i siden på esken der viften lå, og viften hold på å falle ut. Vennen min sendte mail der han opplyste dem om problemet og ba dem pakke delene bedre neste gang. MPX ringte ham opp 1 time etter mailen var sendt der de lovte å sende ham en helt ny volcano 11 vifte gratis. Han skulle også bare beholde viften han hadde fått tilsendt. (viften han først hadde fått fungerte perfekt).Han fikk viften tilsendt også hvis det var noen som lurte. Endret 13. september 2004 av frimmy Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Dette handler vel egentlig ikke om EN webbutikk ,men at enkelte begynner å tukle med de få rettigheter vi forbrukere har . At så PCutstyr får ekstra pepper her må de bare finne seg i sålenge det er de som "bråker" denne gangen . Uthuling av den vanlige manns rettigheter ser en stadig vekk og blir vi fortsatt sittende passive og se på er vi snart fri for disse , derfor bør enhver vere våken og værne om det en har , kapitalistene har vel så de klarer seg uansett . Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Nå har jeg handlet på Netshop fra dag 1 da de startet opp, så jeg har fått kjøpt en del greier. Noe av det jeg har kjøpt er et Pov 6800 Ultra skjermkort og (litt senere) et nytt hovedkort til Socket A. Har kjøpt mye annet også, men har ikke noe med dette innlegget å gjøre. Da jeg fikk hovedkortet så ble maskinen så ustabil, krasjet og hang seg helt tilfeldig. Så jeg kontaktet Netshop, ble enige om at jeg kjøpte ut et nytt hovedkort før jeg sendte det andre i retur, så skulle dem kreditere meg når hovedkortet kom. Så slapp jeg å sitte uten pc i lang tid. Så viste det seg at jeg fortsatt hadde samme feil med det nye hovedkortet (annen produsent), hadde formatert maskinen i det uendelige og lagt inn windows på nytt, byttet utallige drivere, oppdatert bios på hovedkort, men ingenting hjalp. Så da var det bare en ting å gjøre, søke gjennom forumet på hardware.no opp og ned Så kom jeg over problemer med Pov 6800 Ultra skjermkort biosen, den trenge en oppdatering av biosen og endringer av Mhz i 2D og 3D slik at det ble samme hastighet på begge. Jeg ringte Netshop å forklarte jeg hadde funnet problemet som førte til ustabiliteten, jeg fikk tilsendt et flasheprogram og ny bios på email. Flashet skjermkortet og *pang* maskinen var som ny. Ultra stabil og helt utrolig. Så jeg spurte da Netshop hva jeg skulle gjøre med det første hovedkortet mitt siden det ikke var defekt alikevel. Dem sa jeg skulle sende inn hovedkortet så skulle jeg få kreditert beløpet for kortet til kontoen min. Det syns jeg er sable god Service. Pointet mitt er hvis jeg hadde handlet på en useriøs webshop så hadde vel jeg fått beskjeden om at angrefristen var gått ut på hovedkortet eller noe lignende (siden 14 dager var passert). Eventuelt at det ikke er reklamasjonsak alikevel. Hovedkortet og alle delene er nå like nye og ser ubrukte ut, har jo kun tatt dem inn og ut av pc'n, det er jo ikke som en bil som blir skitten mens du kjører med den. Her ordner altså Netshop opp selv om det var gjort avtale på retur av et defekt kort som ikke var defekt alikevel, angrefristen var også bortfalt. Så jeg gir Netshop full honør for servicen, dem har forstått at service er det viktigste. Slik gjør man for å få meg som kunde for livet Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Jepp som jeg har sagt tidligere , enkelte har ikke fattet ordet service andre fyller det helt ut og vel så det Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Det er bare èn ting netshop.no er for treige til: Å etablere seg i England, sånn at jeg også få bestilt stuff fra dem! :-) Lenke til kommentar
lie Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Dette er egentlig ganske selvfølgelig mtp piratkopiering, og gjelder altså ikke for PC-komponenter Tenk om en tar å kopierer minnet, så leverer de tilbake Men over til litt seriøst. Venter fortsatt på switchen min fra de, er vel.. drygt 2 mnd siden jeg leverte den inn. Ikke fått mail, tlf eller post tilbake enda. Det var forøvrig ikke angrerett, men den ville ikke fungere lenger. Eneste er at jeg bor i fr.stad og kan lett hente pakkene etter jobben. Men skal vurdere 2 ganger før jeg bestemmer meg for de igjen. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Heisann. Leste noen sider tilbake at MPX hadde gjort noe liknende? Hva handlet det om? Personlig har jeg bare opplevd MPX som profesjonell og serviceinnstilt. Har f.eks. en kompis som bestilte kabbis,prosessor og volcano 11 vifte. Da pakken kom frem viste det seg at det var et hull i siden på esken der viften lå, og viften hold på å falle ut. Vennen min sendte mail der han opplyste dem om problemet og ba dem pakke delene bedre neste gang. MPX ringte ham opp 1 time etter mailen var sendt der de lovte å sende ham en helt ny volcano 11 vifte gratis. Han skulle også bare beholde viften han hadde fått tilsendt. (viften han først hadde fått fungerte perfekt).Han fikk viften tilsendt også hvis det var noen som lurte. jeg startet en lignende tråd om mpx i januar... var en ekstern dvd brenner en ville benytte angrefristen på. (fant ut etterpå det var mer prakisk å oppradere til bedre laptop med dvd brenner) Sendte en snill mail, ifølge meg selv "Hei, vurderer å benytte agreretten på en dvd brenner. med denne fulgte en blank dvd- plate som ble brukt til å teste brenneren. Kan en legge ved en annen dvd- plate? Og hvordan er gangen i retur ved angrerett?" svaret en fikk var: "Angrerett gjelder ikke når du har brukt produktet! Da får vi ikke solgt det ut igjen som nytt! " (merk bruken av !) et annet svar var : "Heisann. Angrerett er ikke bruksrett, og Du sier jo selv at du har testet produktet, og da Gjelder ikke angreretten. Men vi tar inn produktet igjen, da mot en Avkortning siden platen er testet." resultatet ble kontakt med forbrukerrådet (null kostnad siden de ringer deg opp) svaret var at produktet må kunne testes å se om en er fornøyd. så jeg ringte til mpx..og ble møtt av en kverrulant, som begynte å trekke sammenligninger til å handle klær hos en butikk, bruke dem i en uke og så levere dem inn. Hva dette hadde med saken er fortsatt uklart... nevnte forbrukerrådet, og de igjen at de forholdte seg ikke til den, men en annen organisasjon. på min andre eller tredje tlf til dem, kom jeg til ei annen på retur, og saken løste seg da ganske raskt. Men utrolig irriterende likevel. måtte purre på tilbekabetaling, ventet 2 uker og ingenting. Tok en ny tlf til retur, og viste seg at de hadde mottatt brenneren men ikke gjort noe mer. Så hun på tlf ordnet det der og da. sendte første mail til mpx 28.01, og fikk igjen pengene 25.02.... handler ikke der igjen, fordi jeg liker forsikringen ved at en ikke trenger å brenne inn med et dyrt produkt hvis det ikke lever opp til forventningene, etc Endret 14. september 2004 av EG-s Lenke til kommentar
Lunitari Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) når du handler klær i en butikk, har du muligheten til å ta dem med inn i prøverommet og prøve dem først, men klærne blir jo hendt ut i butikken etterpå som ny vare hvis den ikke passer! Vi har nå fått beskjed om følgende fra pcutstyr i vår sak : hw Vår foreløpige vurdering i denne saken er som følger: Varen kan prøves om den ikke tas i bruk som sin egen og heller ikke får en forringet salgsverdi ved gjensalg. Loven fører en generell betydning som medfører at ikke alle varer kan prøves fullt ut, om en skal benytte seg av angreretten. Skal varen prøves må det også tenkes på at varens salgsverdi etter at varen er prøvd, ikke reduserer sin verdi. En må vise omsorg for varen og vurdere muligheten til å prøve varen i en vanlig forretning. Eksempelvis det å starte en PC for å se hvordan Windows ”ser ut” er nå i disse dager nesten allment kjent og en PC bør altså ikke startes og registreres med navn for å teste ut dette. Når det gjelder spesifikasjoner og informasjon er det aller meste av informasjon tilgjengelig før et kjøpt, og det finnes også en del testresultater og annen informasjon tilgjengelig på Internett. Ettersom PC’en er bestilt på Internett vil det også være nærliggende at Windows og søkemuligheter for å finne slik informasjon er kjent. Det gjøres også oppmerksom på at programvarens lisensregler er akseptert og deres navn er registrert på varen. Varen anses da for at den er tatt i bruk som sin egen vare. Vi belyser her noen eksempler på hvordan en varen ikke kan prøves: · Et fiskesnøre kan ikke returneres med angreretten etter at varen er prøvd. Selv om brukeren ikke fikk fiks med snøret, og vil angre sitt kjøp for at forventningen var at fisken skulle bite. · En grill kan ikke brukes får så å returnere varen med angreretten. Her også anses varen som klart og tydelig tatt i bruk som sin egen vare og verdien er forringet for salg som ny vare. Ting som kan brukes/testes for så å bli returnert ihht angreretten, der varen ikke har fått en forringet salgsverdi er f.eks: · En stol å sitte i . · En bæreveske som testes, der tiltenkte gjenstand ikke passer i vesken. · En genser som prøves for å se om størrelsen er korrekt. Det vi bemerker i denne saken er at varen ikke kan leveres tilbake i tilsvarende samme stand og mengde, ettersom varen er brukt og ikke kan selges som ny vare igjen Det er dessverre slik at ikke alle varer kan testes/prøves, da verdien forringes. Det skal også sies at vi forut for denne saken har vært i kontakt med Forbrukerrådet, der tolkningen fra juridisk leder ved Forbrukerrådets avdeling vi var i kontakt med, er i overensstemmelse med vår tolkning; varens verdi må ikke forringes, samt at varen må ikke bli tatt i bruk som sin egen vare. Blir varen prøvd på en slik måte at den ikke kan selges som ny bortfaller angreretten. Utdrag fra Forbrukerombudet: ”Som nevnt tidligere er en vesentlig begrunnelsene for angreretten at salgsformene som omfattes ofte ikke tillater forbrukerne å se/undersøke varen eller tjenesten. Dette betyr at forbrukene som hovedregel må ha rett til å se/undersøke en vare. Utgangspunktet i forarbeidene til angrerettloven (ot.prp. nr. 36 (1999-2000)s.69 er at forbrukerne skal kunne foreta de undersøkelser som er nødvendige og rimelige, varens karakter tatt i betraktning. En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen. Videre nevnes det at det er naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende vare® ved kjøp i vanlig forretning.” .. Videre sier loven følgende: ”Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.” Tolkningen her tilsier at varen ikke kan leveres tilbake i en forringet verdi, altså må varen kunne selges som ny vare uten prisreduksjon om angreretten skal kunne benyttes. har sendt svar tilbake om at vi ikke kjøpte pc'en pga windows, og at det ikke er windows vi er misfornøyd med.... saken er hos forbrukerrådet nå, og blir tatt opp i et møte i morgen.... Endret 15. september 2004 av Lunitari Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Du mente vel pcutstyr? Lenke til kommentar
Lunitari Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Du mente vel pcutstyr? ?? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Vi har nå fått beskjed om følgende fra psdata i vår sak : hw Er ikke saken din om pcutstyr, slik du skriver i første posten i den linken der? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 jij1984 er trådstarter Lenke til kommentar
ketle Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Returporto blir belastet kjøper. Slik er det bare, men ikke noe mer som du sier. Jeg bestillte en prosessor hos en kjent webshop for over en måned siden. Den første jeg fikk ble sendt tilbake pga at den klarte ikke å yte det som prosessor-spesifikasjonen tilsier. Betalte returporto på den. Fikk så tilsendt en ny prosessor på fredag, denne har en bøyd pin pga dårlig innpakning. Den kom i en "eggekartong" hvor den lå løst, og ikke en liten antistatisk pappeske slik prosessorer pleier. Jeg vil ikke bruke denne selv om den skulle virke, den kan ha fått langvarige skader. Hvis jeg angrer kjøpet, vil jeg da måtte betale 2 * returporto? Den ødelagte CPUen kommer ikke under angrefristloven, men er en garantisak (kjøpsloven tror jeg?). Du har da fått en defekt vare og skal ikke betale noe i det hele tatt for retur og/eller forsendelse av varen. Lenke til kommentar
Lunitari Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Vi har nå fått beskjed om følgende fra psdata i vår sak : hw Er ikke saken din om pcutstyr, slik du skriver i første posten i den linken der? jo, det er den, men saken skal opp i et møte på forbrukerrådet i dag... skjønner ikke helt hva du mener, har jeg nevnt et annet firma? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Leser du i det hele tatt hva jeg quoter? "Vi har fått beskjed om følgende fra PSDATA? Lenke til kommentar
lie Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 (endret) Litt off topic her , som nevnt tidligere. Venter fortsatt på switchen min fra de, er vel.. drygt 2 mnd siden jeg leverte den inn. Ikke fått mail, tlf eller post tilbake enda. Det var forøvrig ikke angrerett, men den ville ikke fungere lenger. Altså, når jeg kom hjem fra jobb, så fikk jeg en mail om at jeg kunne hente en ny switch, grunnet den jeg leverte var totalt defekt. Hadde egentlig ikke regnet med noe annet, men det som var morro med tanken .. : - 2 mnd på vent - Ingen beskjeder - Skrive en liten off topic kommentar inn her - Får mail når jeg kommer hjem fra jobb Snakker om ting skjer rimelig kjapt når de får lese om ting de ikke liker om seg selv . Endret 15. september 2004 av lie Lenke til kommentar
Mio Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Fikk svar på mail fra pcutstyr Hei! Varer som er brukt og testet kan ikke returneres ihht angreretten. Vi viser her også til telefonsamtale tidligere der du fikk informasjon om dette. Varen anses som brukt så fort den er montert, du kan "se" på varen med ikke bruke den. Forsegling og annet kan ikke brytes om angreretten skal kunne gjelde. Viser også til vedlegg som er sendt med i pakken. Mvh Alexander Tvete - PCutstyr.no E-mail: [email protected] - http://www.pcutstyr.no <http://www.pcutstyr.no/> Tlf. +4769307799 - Fax. +4769307797 - Rolvsøyvn 201, 1617 FREDRIKSTAD, NORWAY Venter bare på svar fra forbrukerrådet slik at jeg kan få denne saken ut av verden. Er det noen andre som har benyttet seg av angreretten på andre webshopper og opplevd det samme? At de ikke tar imot det såfremst du ikke betaler 30% av verdien selv. Ja,det er jo bare og gratulere Pcutstyr dette. Da vet jeg hvor jeg ikke skal handle neste gang, får man problemer, så er det penger rett i dass. Skjønner ikke at det skal være et problem og få byttet dette egentlig. Jeg handlet for noen år tilbake en K7 cpu og et Asus HK av Multicom,dette fikk jeg ikke til å gå stabilt og ringte dem.Fikk sendt alt tilbake uten spørsmål, og fikk bytte inn til et intel system.Be dem sende med "pcutstyrs lovverk" neste gang du bestiller derfra Lenke til kommentar
Lunitari Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Leser du i det hele tatt hva jeg quoter? "Vi har fått beskjed om følgende fra PSDATA? ops! har vært litt sinna noen dager, det var rett og slett ikke meningen! Psdata, hvis dere følger med; BEKLAGER!!!! my bad! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå