Gå til innhold

Angrerett på nytt utstyr


Anbefalte innlegg

Er vel generelt mer misbruk på elkjøp. Men når det gjelder dyre ting så må man jo ha pengene, ungdom som er 14 år går vel ikke med 40-50000 i lomma til en stor plasmaskjerm.

 

Og tror du ikke det er noen som er fristet til å overklokke etc og sende det på angreretten hvis det ikke er bra nok?

 

Det blir for dumt at man skal kunne teste ting og så kunne sende det tilbake, angreretten er som sagt hvis man angrer veldig på ett kjøp. Ikke for å få testet ut flest mulig komponenter. Da kunne jo hw.no basert testingen på angreretten og testet alle produkter på komplett fritt etter ditt syn.

 

Det er seriøst håpløst for webshoppene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel generelt mer misbruk på elkjøp. Men når det gjelder dyre ting så må man jo ha pengene, ungdom som er 14 år går vel ikke med 40-50000 i lomma til en stor plasmaskjerm.

 

Og tror du ikke det er noen som er fristet til å overklokke etc og sende det på angreretten hvis det ikke er bra nok?

 

Det blir for dumt at man skal kunne teste ting og så kunne sende det tilbake, angreretten er som sagt hvis man angrer veldig på ett kjøp. Ikke for å få testet ut flest mulig komponenter. Da kunne jo hw.no basert testingen på angreretten og testet alle produkter på komplett fritt etter ditt syn.

 

Det er seriøst håpløst for webshoppene

Nok en gang blir saken ekstremt feilvinklet , :roll: Her er det ikke snakk om å drive en TESTSTASJON , men om en enkel og grei angrerett som kunden har om ikke produktet holder til forventningene , og som du sikkert vet du også må et dataprodukt prøves før en vet om det holder eller ikke og i enkelte tillfeller gjør det ikke det .

Så ikke vri dette og vinkle til ekstreme ting som feks at Hardware.no kunne begynne med tester på produkter og retunere på angreretten, dt blir rett og slett for dumt :thumbdown:

Lenke til kommentar

nei, sant nok. Jeg vrir det ganske bra rundt :p

 

Men du skjønner jo hva jeg mener. Poenget mitt er at angreretten er til hvis man har kompitabilitetsproblemer med maskinvare selv om andre ikke har det, så burde butikker ta tilbake varen med ett smil og gi veiledning. Men dette forutsetter at personen som angrer ikke har kjøpt deler som åpenbart ikke passer med hverandre, og prøvd dem ut.

 

Hvis man generelt sett ellers angrer før embalasjen er brutt så er det også helt i tråd med min tolkning.

 

Men med en gang man ombestemmer seg etter å ha fyrt opp ett system så blir det for dumt. I dette tilfellet måtte ram/hovedkort/prosessor/kanskje kjøler skiftes fordi han ikke ville ha intel. Dette blir alt for ekstremt etter min mening. Kjøper man komponenter så skal man ha en viss anelse om hva de forskjellige produsentene står for. Tester på internett hjelper en godt på vei og viser generell ytelse for slike systemer.

 

Er du uenig i det siste? det virker som om du mener at man kan angre i hytt og pine men det blir feil etter min mening. Men som sagt min mening trenger ikke å være den riktige, det får vi snart svar på.

Lenke til kommentar

Nå MÅ man bryte embalasjen på de fleste ting for bare å se på dem , feks et kabinett eller et hk og skal man da i tillegg vite om dette fungerer tilfredstillende så må slike ting som cpu , hk og minne prøves ellers har en ingen mulighet for å vite dette .

Når det så gjelder denne konkrete saken vil jeg ikke kommentere den direkte, siden det er en tvistsak mellom to parter som skal prøves for forbrukerrådet .

Men nei jeg mener ikke at du skal kunne angre et kjøp av feks en A64 3000 bare fordi du ikke oppnådde nok poeng i 3Dmark og derfor ønsker en 3500 . Men hvem skal vurdere dette? Jeg kunne jo feks ønske det , men skrev en annen grunn , menst en annen ønsket å skifte på reelt grunnlag,altså rett og slett fordi cpu var dårligere enn det han var forespeilet , skal han da miste sin rett fordi jeg kunne ha mulighet til å bløffe?? Nei synest ikke det , dette er en rett vi har fått og som oftes fungerer greit (svin på skogen vil det alltid være) Derfor får heller webbutikkene kalkulere inn slike "tap" i prisene , de sparer uansett på dette i forhold til å opprette en butikk og selge kun over disk .

Det er også en annen sak med dette, jeg vet at webbutikker bruker slike cpuèr i de pcène de bygger for kunder og dermed tar full pris for dem, uten å nevne navn .

Lenke til kommentar

Det at det fungerer tilfredstillende er jo noe man tar for gitt. Er det en a64 som sjangler så er jo dette en garantisak da denne ikke virker tilfredstillende på den måten at den er ødelagt.

 

At ting ikke yter skikkelig er en annen sak, dette er ved komponentbygging av og til kundens feil, ved feil montering etc. Man skal ikke trenge å prøve ut utstyr, man skal ta det for gitt at det virker. Og kjøper du en a64 3000+ så vet du at den skal yte som en 2.8-3ghz p4 fordi det er modellbetegnelsen. Det skal derfor ikke være nødvendig å måtte teste ut produktene.

 

Men som sagt kompitabilitetsproblemer er en annen sak, da er jeg enig i at nettbutikker skal hjelpe kunder med å løse problemet ved å ta tilbake deler. Når det gjelder kabinett og det at hovedkort ikke passer for eksempel så går det inn under kompitabilitetsproblemer etter min mening. Men det er tanken på å bytte ut hele systemet som jeg synes er helt vilt da en har kjørt opplegget en stund og brukt delene. Men alt munner ut i velviljen fra webshoppene, hvis noen synes det er greit at folk bytter ut alle delene innen fjorten dager etter å ha vært montert så er det kjempeflott, men jeg synes ikke pcutstyr gjør noe direkte galt i denne saken.

Lenke til kommentar

Det kan det selvfølgelig gjøre , men får jo tro alle sakene blir prøvd da , skjønner godt at PCutstyr er veldig opptatt av denne saken og ber kunden om ikke å trekke den da jeg regner med at det er begrunnelsen hans de satser på , skulle de derimot tape (noe jeg tror) så har de iallefall laget en dårligere standard for seg selv enn den som er idag ,

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

En er nok noe blåøyd om en tror denne angrerettsloven ALDRI er prøvd ovenfor Forbrukerrådet før. Loven er ikke ny, og det finnes garantert en mengde lignende saker som allerede er prøvet.

 

PCutstyr prøver nok bare en liten avledningsmanøver - rett og slett tåkelegging med det for øyet at saken skal bli glemt.

Lenke til kommentar
Min personlige mening er at loven slik den er i dag åpner for misbruk. I tilfellet i denne tråden mener jeg at forbruker nok ikke skulle hatt mulighet til å benytte angrerett da det dreier seg om feil forventninger fra forbrukerens side. Disse ville ha vært akkurat likedan hvis maskinen var kjøpt f.eks. på Elkjip.

 

Men, som jeg har sagt tidligere; her er det forbrukeren som har rett, så bare stå på. Inntil loven endres får man rette seg etter den eller jobbe for å få den endret. Det er usportslig å drive å trenere ting for forbrukere på denne måten!

 

-KJ

Helt enig med deg her. Loven skal selvfølgelig følges til punkt og prikke slik den er i dag. Men jeg deler også din oppfating om at den åpner for misbruk.

-

Og angre på et kjøp, betyr nødvendigvis ikke at man bryte forseglingen, å prøve varen først. I praksis kan det bety at man ganske enkelt ombestemmer seg etter man har bestillt, det kommer nye varer på markedet, prisene går ned hos en annen butikk, man liker ikke fargen på eskene :p eller at kunden får andre uforutsette utgifter som gjør at han må bruke angreretten. Til dette er angreretten kjempeflott, og helt nødvendig for oss som forbrukere. Og den vil nok aldri forsvinne, takk for det. Derimot åpner angreretten slik den er utformet i dag helt klart til misbruk som du sa. Og akkurat det kunne godt ha vært forandret.

Det er åpenbart folk som misbruker den, og det taper butikkene penger på. Det må vi andre betale for i form av høyere priser.

 

Personlig kjøper jeg ikke argumentet "jeg må teste varen først for og se om den virker bra". Selvfølgelig virker varen bra! Varen virker faktisk nøyaktig slik spesifikasjonene tilsier. Men virker ikke varen slik, er det en helt klar retursak, og det er noe helt helt annet!

 

Jeg ser dog visse problemer med ting som spesifikasjonen ikke kan fortelle oss forbrukere. F-eks ergonomien på en mus, og lignende. Men selv her mener jeg at forbrukeren ikke burde ha rett til og prøve/teste varen først. Er man veldig kresen, så får man heller gå i en butikk å prøve utstilligsvarer før man eventuellt bestiller, eller finne en nettbutikk som tilbyr dette.

 

For og konkludere, så mener jeg at angrerettloven på brukte deler/brutt forsegling kunne vært strammet inn. Dette vil stille strengere krav til kunder som ikke gidder å gjøre research før man bestiller varer. For alle andre vil det forhåpentligvis medføre litt lavere priser. Så er det selvfølgelig opp til alle butikker som ønsker det å lage egne regler på angrerett som går til kundens fordel. Slik som at f-eks Elkjøp har valgt og tilby 30 dagers angrefrist på butikkkjøp, dette har de ingen plikt til, men det funker tydeligvis for de. (enn så lenge...) Da er det naturligvis opp til kundene og velge denne butikken fremfor andre for og ha dette som en "trygghet"

Lenke til kommentar
En er nok noe blåøyd om en tror denne angrerettsloven ALDRI er prøvd ovenfor Forbrukerrådet før. Loven er ikke ny, og det finnes garantert en mengde lignende saker som allerede er prøvet.

 

PCutstyr prøver nok bare en liten avledningsmanøver - rett og slett tåkelegging med det for øyet at saken skal bli glemt.

Vil vel heller si at her demonstrerer de sin ELENDIGE service for alle og enhver , får bare håpe at brukerne er våkne og sygger unna slike aktører uansett utfall av denne saken .

De viser klart at det kun er pengene dine de er ute etter , service er desverre et fremmedord for dem :thumbdown::thumbdown:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

snekker'n du tar vel litt hardt i nå. Det eneste er at de knuffer litt med angrerett generell service kan ikke jeg utale meg om men den er sikkert ok.

 

Men som jeg sier, la oss avslutte diskusjonen til vi får ett svar som trådstarter kan poste. Det er den eneste måten å få klarhet i ting på. Vi har åpenbart ulikt syn her på forumet mtp angrerett så da får Forbrukerombudet komme med en kjennelse slik at vi kan rette oss etter den

Lenke til kommentar
snekker'n du tar vel litt hardt i nå. Det eneste er at de knuffer litt med angrerett generell service kan ikke jeg utale meg om men den er sikkert ok.

 

Men som jeg sier, la oss avslutte diskusjonen til vi får ett svar som trådstarter kan poste. Det er den eneste måten å få klarhet i ting på. Vi har åpenbart ulikt syn her på forumet mtp angrerett så da får Forbrukerombudet komme med en kjennelse slik at vi kan rette oss etter den

Jepp vi får vente og se ,men vil bare si at jeg tar ikke hardt i da dette vittelig har med service og gjøre og i tillegg er dette noe som går greit hos de PCutstyr like og sammenligne seg med som feks Psdata , Netshop og Komplett .

Må bare si det er et HAV mellom dem .

Lenke til kommentar
Snekker`n Skrevet 13/09/2004 : 21:43

 

Vil vel heller si at her demonstrerer de sin ELENDIGE service for alle og enhver , får bare håpe at brukerne er våkne og sygger unna slike aktører uansett utfall av denne saken .

De viser klart at det kun er pengene dine de er ute etter , service er desverre et fremmedord for dem

 

Har du kortidsminne?Pcutstyr har jo ordnet opp i denne returen.

 

jij1984 Skrevet: 12/09/2004 : 18:15  

 

Det ble en løsning på dette:

 

Hei!

 

Vi vil på tross av lovens tolkning og at Forbrukerrådet ikke har tatt avgjørelse i denne saken enda, gi deg innbytte som tilsier at du ikke får fratrekk i innbytte på de to aktuelle varene du ønsker å returnere.

Dette er gjort på det grunnlag av at vi ønsker en servicegrad der du blir fornøyd.

Vi setter i gang byttet så snart Forbrukerrådet har gitt en forklaring og en tolkning av innsendte sak, og når Forbrukerrådet har avsluttet saken. Det er viktig at saken ikke trekkes fra din side, selv om du har fått det som du vil. Vi ønsker med dette et eksempel på en slik sak.

 

Varene kan returneres til oss med referanse: 20020993 Tilbudet du da får er kr 335,- i mellomlegg, eks frakt.

 

Håper du blir fornøyd med dette.

 

Edit:Ser på webshopguiden at Pcutstyr ikke akkurat ligger på topp.Så misforstå

meg ikke,jeg er ikke noe fan av Pcutstyr.

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Snekker`n Skrevet 13/09/2004 : 21:43

 

Vil vel heller si at her demonstrerer de sin ELENDIGE service for alle og enhver , får bare håpe at brukerne er våkne og sygger unna slike aktører uansett utfall av denne saken .

De viser klart at det kun er pengene dine de er ute etter , service er desverre et fremmedord for dem

 

Har du kortidsminne?Pcutstyr har jo ordnet opp i denne returen.

 

jij1984 Skrevet: 12/09/2004 : 18:15  

 

Det ble en løsning på dette:

 

Hei!

 

Vi vil på tross av lovens tolkning og at Forbrukerrådet ikke har tatt avgjørelse i denne saken enda, gi deg innbytte som tilsier at du ikke får fratrekk i innbytte på de to aktuelle varene du ønsker å returnere.

Dette er gjort på det grunnlag av at vi ønsker en servicegrad der du blir fornøyd.

Vi setter i gang byttet så snart Forbrukerrådet har gitt en forklaring og en tolkning av innsendte sak, og når Forbrukerrådet har avsluttet saken. Det er viktig at saken ikke trekkes fra din side, selv om du har fått det som du vil. Vi ønsker med dette et eksempel på en slik sak.

 

Varene kan returneres til oss med referanse: 20020993 Tilbudet du da får er kr 335,- i mellomlegg, eks frakt.

 

Håper du blir fornøyd med dette.

 

Edit:Ser på webshopguiden at Pcutstyr ikke akkurat ligger på topp.Så misforstå

meg ikke,jeg er ikke noe fan av Pcutstyr.

Du trenger ikke være frekk her, les heller hele saken før du anngriper minnet til noen :roll: Jeg VET de har "ordnet" opp her , men det var ETTER at denne posten begynte å vokse , det vil si de ordnet opp etter dårlig omtale her , men de vil FORTSATT prøve saken for forbrukerrådet .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Min personlige mening er at loven slik den er i dag åpner for misbruk. I tilfellet i denne tråden mener jeg at forbruker nok ikke skulle hatt mulighet til å benytte angrerett da det dreier seg om feil forventninger fra forbrukerens side. Disse ville ha vært akkurat likedan hvis maskinen var kjøpt f.eks. på Elkjip.

 

Men, som jeg har sagt tidligere; her er det forbrukeren som har rett, så bare stå på. Inntil loven endres får man rette seg etter den eller jobbe for å få den endret. Det er usportslig å drive å trenere ting for forbrukere på denne måten!

 

-KJ

Helt enig med deg her. Loven skal selvfølgelig følges til punkt og prikke slik den er i dag. Men jeg deler også din oppfating om at den åpner for misbruk.

-

Og angre på et kjøp, betyr nødvendigvis ikke at man bryte forseglingen, å prøve varen først. I praksis kan det bety at man ganske enkelt ombestemmer seg etter man har bestillt, det kommer nye varer på markedet, prisene går ned hos en annen butikk, man liker ikke fargen på eskene :p eller at kunden får andre uforutsette utgifter som gjør at han må bruke angreretten. Til dette er angreretten kjempeflott, og helt nødvendig for oss som forbrukere. Og den vil nok aldri forsvinne, takk for det. Derimot åpner angreretten slik den er utformet i dag helt klart til misbruk som du sa. Og akkurat det kunne godt ha vært forandret.

Det er åpenbart folk som misbruker den, og det taper butikkene penger på. Det må vi andre betale for i form av høyere priser.

 

Personlig kjøper jeg ikke argumentet "jeg må teste varen først for og se om den virker bra". Selvfølgelig virker varen bra! Varen virker faktisk nøyaktig slik spesifikasjonene tilsier. Men virker ikke varen slik, er det en helt klar retursak, og det er noe helt helt annet!

 

Jeg ser dog visse problemer med ting som spesifikasjonen ikke kan fortelle oss forbrukere. F-eks ergonomien på en mus, og lignende. Men selv her mener jeg at forbrukeren ikke burde ha rett til og prøve/teste varen først. Er man veldig kresen, så får man heller gå i en butikk å prøve utstilligsvarer før man eventuellt bestiller, eller finne en nettbutikk som tilbyr dette.

 

For og konkludere, så mener jeg at angrerettloven på brukte deler/brutt forsegling kunne vært strammet inn. Dette vil stille strengere krav til kunder som ikke gidder å gjøre research før man bestiller varer. For alle andre vil det forhåpentligvis medføre litt lavere priser. Så er det selvfølgelig opp til alle butikker som ønsker det å lage egne regler på angrerett som går til kundens fordel. Slik som at f-eks Elkjøp har valgt og tilby 30 dagers angrefrist på butikkkjøp, dette har de ingen plikt til, men det funker tydeligvis for de. (enn så lenge...) Da er det naturligvis opp til kundene og velge denne butikken fremfor andre for og ha dette som en "trygghet"

Det er tross alt en del ting som du MÅ prøve for å vite om de fungerer tilfredstillende, feks du ringer webbutikken og får annbefalt et hk og minnebrikker , kjøper dette og monterer det i maskinen så viser det seg at han du pratet med nok ikke hadde peiling , du sitter med 2 brikker de er prøvd , hva nå??

Du kjøper en cpu og får annbefalt en kjøler, den holder ikke mål men den er prøvd, hva nå?? osv osv . Hvem skal sitte og vurdere disse om hva som gjelder og hva som ikke gjelder om loven blir innskjerpet ?? Webbutikken ??

Da blir det jo saklige greier . Og hvem blir det som taper på det jo personer som ikke tør stå på ,men godtar det webbutikken sier og blir dermed sittende med en dritt pc , eller de som har lite penger og ikke har råd til å tape X anntall % for å få lov å sende tilbake . :hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Hvem skal sitte og vurdere disse om hva som gjelder og hva som ikke gjelder om loven blir innskjerpet ?? Webbutikken ??

 

Hvis de har loven på sin side, så er det selvfølgelig opp til de. Selv med dagens lover vil jo butikken avgjøre om din eller min retur blir godkjent. F-eks hvis man bruker angreretten, og man har skadet emballasjen "noe", så er det jo opp til butikken om de vil godkjenne dette eller ikke.

 

Hvis en webbutikk rett ut anbefaler deler til deg, og de ikke virker i lag, er det jo åpenbart de som har tabbet seg ut og bør ta det på egen regning. Som jeg sa, det vil alltid være butikker som yter mer enn de er pålagt av loven, og da er det fritt fram å velge disse. Og man skal jo som kjent også lese kjøpsvilkårene før man handler. Men i verst tenkelige fall: Man har fått anbefalt deler som ikke passer i lag av webbutikken man kjøper hos (man har selvfølgelig gitt f i og kontrollere dette selv, og heller ikke spurt om man fikk lov og returnere hvis det ikke virket i lag) og på toppen av det så nekter butikken og hjelpe deg etterpå. Hva da? Jo, selg det på QXL, eller ta tapet selv. Og det siste må jo alle som kjøper software, musikk, spill etc ha i minne. Kjøper man et spill, et program, eller noe annet, så har man ingen rettigheter og få byttet dette selv om det viser seg at man hater det man har kjøpt, eller at det ikke virker på din maskin. Den ordingen ser ut til og fungere helt fint. Det eneste den krever er litt research fra kunden før kjøp.

 

EDIT: så akkurat at Alastor sier at reklamsjonretten gjelder etter (feilaktig) anbefaling fra selger, ergo det kan ikke engang bli et verst tenkelig fall. Så bare se bort fra det jeg sa om salg på QXL, eller ta tapet selv. :)

Endret av Arctic
Lenke til kommentar
Om man får anbefalt noe, og det ikke oppfyller det selger har sagt, så har du reklamasjonsrett snekker'n.

 

Så den argumentasjonen holder nok ikke.

 

Men jeg er uansett for at angreretten skal benyttes slik majoriteten av webshopper praktiserer den.

Hvilken garanti har du for det ? Når en webshop prøver å uthule loven slik den er i dag , hvordan vil det da bli om de får gjennomslag . Det var det jeg stilte spørsmål ved , hvem skal bevitne at den webshopannsate annbefalte dette til meg over tlf ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...