Boralis Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 men det er greit å få ett svar på hvilken tolkning som er riktig Jepp , greit å få tolket loven, men PCutstyr burde ikke begyne å håndheve sine tolkninger før dem var prøvd da , men det er nettop det de gjør . Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 loven blir jo først prøvd når noen nekter å godta en annens tolkning av den og det måtte jo skje en gang Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 loven blir jo først prøvd når noen nekter å godta en annens tolkning av den og det måtte jo skje en gang Neida , det går fint ann å legge frem saken for forbrukerrådet og få den prøvd som en prinsippsak selv om butikken ordner opp . Det er jo det PCutstyr gjør nå , bare så synd at de måtte ha press utenifra først . Lenke til kommentar
radivx Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 La Høyesterett få på plass en gang for alle att FORBRUKERENE har ALLE rettigheter og NETTBUTIKKENE ikke har en .... ting å si til at vi vil angre. Med mindre tingen vi leverer tilbake er en annen en den vi kjøpte Lenke til kommentar
Lunitari Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 jeg har også en sak gående, så det blir mange prøvinger for pcutstyr, dette.... enn om de løste alle sakene de har nå, og så tok fatt på dette temaet i rettsvesenet etterpå? Så gikk det ikke ut over oss forbrukere.... Lenke til kommentar
Zocral Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Norsk lov er norsk lov, men man kan jo stille spørsmål til om enkelte spekulerer i angrefrist loven. Nettbutikkene har ikke anledning til å selge "brukte" varer som nye, jeg ville ihvertfall aldri godtatt å mottat et nytt skjermkort med brutt emballasje. Derfor mener jeg at embalasjen burde være intakt, eller varen defekt for å kreve full refusjon. Det er de forbrukerne som IKKE returnerer varer som må betale for returordningen gjennom høyere priser for å innkalkulere kostnadene med returordningen. Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Snekker`n Skrevet: 12/09/2004 : 17:19 Selvfølgelig er varen brukt , hvordan skulle kunden ellers vite om den tilfredstilte hans forventninger?? Har selv hatt både cpuèr , skjermkort , minnebrikker og harddisker oppe fra både Psdata , komplett mflere og disse har jeg selvfølgelig prøvd men det har ALDRI vært problemer med å få dem retunert , ja psdata har sogar refundert frakten . Ville du betalt full pris for en vare som er brukt? Varer som du har prøvd må jo selges til en redusert pris.Hvis alle kunder skulle gjort som du,ville det påført webshoper betydelige kostnader. Webshoper kan ikke dekke disse kostnader i lengden selv om de ikke har kunder over disk. Høyere prisnivå er da ikke langt unna. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Snekker`n Skrevet: 12/09/2004 : 17:19 Selvfølgelig er varen brukt , hvordan skulle kunden ellers vite om den tilfredstilte hans forventninger?? Har selv hatt både cpuèr , skjermkort , minnebrikker og harddisker oppe fra både Psdata , komplett mflere og disse har jeg selvfølgelig prøvd men det har ALDRI vært problemer med å få dem retunert , ja psdata har sogar refundert frakten . Ville du betalt full pris for en vare som er brukt? Varer som du har prøvd må jo selges til en redusert pris.Hvis alle kunder skulle gjort som du,ville det påført webshoper betydelige kostnader. Webshoper kan ikke dekke disse kostnader i lengden selv om de ikke har kunder over disk. Høyere prisnivå er da ikke langt unna. skal du drive butikk, så må du følge loven. at de ikke kan selge varen som ny er totalt uvesentlig. i mitt tilfelle fant jeg den innsendte brenneren (angrefrist) hos mpx som b-vare, til høyere pris enn jeg betalte. og ja, mpx lagde mye bråk de også før de endelig ga seg. så vennligst slutt det der " å så synd på dem" Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Jeg skjønner ikke hva problemet er? Skal man drive webbutikk og selge datautstyr er angreretten noe man faktisk må kalkulere med. Gjør man ikke det og går underskudd på grunn av den så har man ikke gjort en grundig nok jobb i planleggingsfasen. Kort sagt: Vi forbrukere må være villige til å betale mer for varene vi kjøper slik at butikken tjener penger til tross for angrerett. Å tro at man skal få alt (gode priser, angrerett og god service), blir litt som å tro på julenissen. -KJ Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Å tro at man skal få alt (gode priser, angrerett og god service), blir litt som å tro på julenissen. -KJ Da er netshop = julenissen Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Du har 14 dagers angrerett, med fullt krav på å få pengene tilbake. Emballasje bør være som ny Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Du har 14 dagers angrerett, med fullt krav på å få pengene tilbake. Emballasje bør være som ny Du trenger ikke å oppgi grunn. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Snekker`n Skrevet: 12/09/2004 : 17:19 Selvfølgelig er varen brukt , hvordan skulle kunden ellers vite om den tilfredstilte hans forventninger?? Har selv hatt både cpuèr , skjermkort , minnebrikker og harddisker oppe fra både Psdata , komplett mflere og disse har jeg selvfølgelig prøvd men det har ALDRI vært problemer med å få dem retunert , ja psdata har sogar refundert frakten . Ville du betalt full pris for en vare som er brukt? Varer som du har prøvd må jo selges til en redusert pris.Hvis alle kunder skulle gjort som du,ville det påført webshoper betydelige kostnader. Webshoper kan ikke dekke disse kostnader i lengden selv om de ikke har kunder over disk. Høyere prisnivå er da ikke langt unna. Dette handler ikke om hva jeg vil , men hva loven sier og det er den vi forholder oss til . Vet at enkelte benytter denne muligheten kynisk , men slik er det desverre med alt . Denne loven er kommet for at vi forbrukere skal ha mulighet til å angre et kjøp siden vi ikke har mulighet til å få varen demonstrert i butikk , til gjenngjeld sparer webbutikkene store beløp i og med at de slipper å leie lokaler til en butikk og slipper å annsette folk i den, i tillegg har de en mye større kundegruppe over nett enn med en lokal sjappe . Hva med dem som handler på nett men velger å først oppsøke en lokal butikk for å få varen prøvd, hva koster ikke det i tid og penger for den lokale butikken ?? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Enig her snekkern. Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Å tro at man skal få alt (gode priser, angrerett og god service), blir litt som å tro på julenissen. -KJ Da er netshop = julenissen Stemmer! Lenke til kommentar
Kjellrs Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Fra forbrukerrådet: "Som nevnt tidligere er en vesentlig begrunnelsene for angreretten at salgsformene som omfattes ofte ikke tillater forbrukerne å se/undersøke varen eller tjenesten. Dette betyr at forbrukene som hovedregel må ha rett til å se/undersøke en vare. Utgangspunktet i forarbeidene til angrerettloven (ot.prp. nr. 36 (1999-2000)s.69 er at forbrukerne skal kunne foreta de undersøkelser som er nødvendige og rimelige, varens karakter tatt i betraktning. En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen. Videre nevnes det at det er naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende vare® ved kjøp i vanlig forretning." Jeg er ikke så sikker på at det er rimelig å kreve bruk av angreretten på datautstyr som er testet. Om jeg går ned til Komplett.no... eh, Datakjeden nede i byen, får jeg se/undersøke en vare der? Nope. Den kommer i en forseglet boks, ja vel. Demomaskin? Nei. Får jeg testet den sammen med mitt system? Nei. Angrerettloven er laget hovedsaklig med henblikk på to ting: 1. Uoverveide impulskjøp: "Jeg kom innom dette nettstedet og så... vel, før jeg visste ordet av det hadde jeg bestilt for xxx kr, men allerede før jeg hadde mottatt det angret jeg". Dette er noe helt annet enn å bevisst gå innom en fysisk butikk og gjøre et "impulskjøp" der. 2. Fjernkjøp der du får mindre tilgang enn i en butikk. Går du innom en fysisk butikk for å kjøpe en kikkert, får du kjenne på kikkerten, prøve grepet, kvaliteten osv. Kjøper jeg en over postordre, vil jeg da kunne åpne emballasjen og gjøre det samme. Jeg tror ikke angreretten er ment å skulle gi deg rettigheter utover det du ville hatt ved et butikkjøp, kun å likestille. Og det er ingen tvil om at om du hadde kjøpt varen i butikk og testet den, kunne du ikke returnert den. Dermed ser jeg ikke at man burde ha den rettigheten under angrerettloven heller. NB: I alle tilfeller her snakker jeg om hva du har krav på etter loven. Mange butikker opererer med returmuligheter, garantier o.l. som går utover lovens krav. Kjella Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Å prøve et produkt sier at du da må bryte forseglingen på pakken , skal du prøve feks en cpu MÅ denne nødvendigvis monteres i en maskin. Hva blir så res ,jo du har brutt forseglingen og montert den og hvem skal da avgjøre om du kun prøvde den eller brukte den som din egen, det ville bli umulig . Det er riktig at du får varen i forseglet embalasje også på vanlige butikker MEN og det er et STORT MEN , disse butikkene har som regel demomaskiner stående med tilsvarende utstyr,dermed får du prøvd varen, skal da webshoppene begynne å sende med en demomaskin for at vi ikke skal bryte forseglingen på varen?? Kan jo nevne at elkjøp har 30 dagers angrerett selv om de demonstrerer produktet, kjøpte selv en skriver (foto) hos dem, denne hadde de utstilt som demo, men da jeg tok min i bruk tillfredstilte denne ikke mine krav til kvalitet og jeg fikk byttet denne uten problem . Dette er en kjede som i tillegg til lave priser har både utsalgssted (butikker) og egne lager for varene i tillegg har de mange annsatte bare for å betjene kundene i butikkene , dette er ting som webshoppene IKKE har . Endret 13. september 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 produkter fra datakjeden kan du vel ikke returnere brukt (en prosessor med goop på etc). Og ang elkjøp så mister du angretilbudet, angrer du mer enn tre fire ganger i løpet av en viss periode. Dette for å forhindre misbruk. Som du ser så er det idiotiskt og f.eks. overklokke en prosessor så langt en kan men siden den ikke når langt nok "angrer" man på kjøpet og får tilsendt en med kanskje bedre stepping eller en annen modell. Håper du skjønner at jeg mener at din tolkning kan bli misbrukt og blir ofte det av flere personer derfor er en mer streng tolkning bedre. Alle har jo også prøvd en pentium maskin og en amd maskinen, hvis ikke så kan man jo bare stikke innom en el butikk. Vi som kjøper komponenter har en viss peil utover det rent allmenne og dermed skjønner vi hva forskjellen er. Jeg er helt enig med Kjellrs (så nå at du brukte datakjeden som eksempel, men det er nok samme sak med digital impuls) Men vi får se på utfallet nå om ikke så lenge (håper jeg) Lenke til kommentar
kasol Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Jedg kjøpte en belkin trådløs router sak som jeg ikke fikk til å funke på Elkjøp. Brukte mine 30 dagers rettur rett og fikk penga igjen. Endret 13. september 2004 av kasol Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 produkter fra datakjeden kan du vel ikke returnere brukt (en prosessor med goop på etc). Og ang elkjøp så mister du angretilbudet, angrer du mer enn tre fire ganger i løpet av en viss periode. Dette for å forhindre misbruk. Som du ser så er det idiotiskt og f.eks. overklokke en prosessor så langt en kan men siden den ikke når langt nok "angrer" man på kjøpet og får tilsendt en med kanskje bedre stepping eller en annen modell. Håper du skjønner at jeg mener at din tolkning kan bli misbrukt og blir ofte det av flere personer derfor er en mer streng tolkning bedre. Alle har jo også prøvd en pentium maskin og en amd maskinen, hvis ikke så kan man jo bare stikke innom en el butikk. Vi som kjøper komponenter har en viss peil utover det rent allmenne og dermed skjønner vi hva forskjellen er. Jeg er helt enig med Kjellrs (så nå at du brukte datakjeden som eksempel, men det er nok samme sak med digital impuls) Men vi får se på utfallet nå om ikke så lenge (håper jeg) Ved overklokking har du mistet alle rettigheter så det er en helt annen sak , men skal du prøve en cpu så ja da blir det goop på den, dette kan imidlertid tørkes bort , men det er uvesentlig om den er med eller uten da den uansett er prøvd. Ser også at du trekker frem argumentet om at det er jo bare å stikke innom en el butikk , så du mener at din lokale butikk skal bære utgiftene fordi du ønsker å handle hos PCutstyr ??? Hvor er logikken i det ?? Når det så gjelder missbruk av denne muligheten med angrefrist så ja slik er det bare desverre , men det skal ikke ærlige kunder svi for , det er vel like mye missbruk hos elkjøp , hvor mange widscreen tvèr solgte de før feks fotball VM eller OL og hvor mange kom i retur da dette var over ??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå