audiomur Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 (endret) wotg Skrevet: 10/09/2004 : 17:16 La meg bare kort si følgende: Angreretten er ikke oppfunnet for at man skal kunne bruke noe gratis i fjorten dager Det er for å forsikre seg om at man f.eks har fått riktig vare. Det er ALT for mange TV2 hjelper deg idioter her inne.....skaff dere en jobb!! -Da ser vi likt på det. Endret 11. september 2004 av egmur Lenke til kommentar
Lunitari Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Skulle gjerne visst ståa på den opprinnelige saken her, hvis det er mulig? Hvor langt er den kommet? Har pcutstyr gitt seg enda? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Det er jeg som har ståa her som du sier. Nei, de har ikke gitt seg. Avventer svar fra forbrukerrådet. Poster når jeg har noe konkret. Lenke til kommentar
highlander Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Har bare ett spm. hvorfor gå over fra AMD til Intel nå?.. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Ble nok litt feil for deg her... Fra Intel til AMD64... Lenke til kommentar
PCutstyr.no Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Vi ønsker med denne saken å få en klarhet i hvordan loven skal tolkes. Det er nok en fordel for alle parter. Det vi spesielt bemerker i denne saken er at varen ikke kan leveres tilbake i tilsvarende samme stand og menge, ettersom varen er brukt og ikke kan selges som ny vare igjen. Det er dessverre slik at ikke alle varer kan testes/prøves, da verdien forringes. Vi har gitt tilbud om innbytte av varen med 10% reduksjon, da vi også er nødt til å gi rabatt ved salg av kundens testede/brukte vare – da varen har en forringet verdi! Vi avventer fremdeles en uttalelse i denne konkrete saken, men det skal også sies at vi forut for denne saken har vært i kontakt med Forbrukerrådet. Tolkningen fra juridisk leder ved Forbrukerrådets avdeling vi var i kontakt med, er i overensstemmelse med vår tolkning; varens verdi må ikke forringes, samt at varen må ikke bli tatt i bruk som sin egen vare. Blir varen prøvd på en slik måte at den ikke kan selges som ny bortfaller angreretten. Utdrag fra Forbrukerombudet: ”Som nevnt tidligere er en vesentlig begrunnelsene for angreretten at salgsformene som omfattes ofte ikke tillater forbrukerne å se/undersøke varen eller tjenesten. Dette betyr at forbrukene som hovedregel må ha rett til å se/undersøke en vare. Utgangspunktet i forarbeidene til angrerettloven (ot.prp. nr. 36 (1999-2000)s.69 er at forbrukerne skal kunne foreta de undersøkelser som er nødvendige og rimelige, varens karakter tatt i betraktning. En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen. Videre nevnes det at det er naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende vare® ved kjøp i vanlig forretning.” .. Videre sier loven følgende: ”Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.” Tolkningen her tilsier at varen ikke kan leveres tilbake i en forringet verdi, altså må varen kunne selges som ny vare uten prisreduksjon om angreretten skal kunne benyttes. Så snart vi mottar en tilbakemelding fra Forbrukerrådet i denne konkrete saken vil mer informasjon komme. Lenke til kommentar
PCutstyr.no Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Vi vil på tross av lovens tolkning og at Forbrukerrådet ikke har tatt avgjørelse i denne saken enda, gi vår kunde innbytte som tilsier at han ikke får fratrekk i sitt innbytte. Dette er gjort på det grunnlag av at vi ønsker en servicegrad der kunden blir fornøyd. Vi vil likevel informere dere så snart Forbrukerrådet kommer med en anbefaling i denne saken. Til informasjon er også kunden informert om dette pr mail, da vi ikke har klart å nå han på telefonen i dag. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Selvfølgelig er varen brukt , hvordan skulle kunden ellers vite om den tilfredstilte hans forventninger?? Har selv hatt både cpuèr , skjermkort , minnebrikker og harddisker oppe fra både Psdata , komplett mflere og disse har jeg selvfølgelig prøvd men det har ALDRI vært problemer med å få dem retunert , ja psdata har sogar refundert frakten . Derfor synest jeg dette er meget dårlig av dere å forsøke å så tvil om returretten på denne måten , dette er vittelig prisen dere må betale for å slippe å ha en butikk og dertil tilhørend selgere, Hva ville det kostet samtidig som dere da hadde en snevrere kundekrets . Nei PCutstyr her lager dere kun ris til egen bak og jeg håper virkelig kundene som leser dette tar det til følge neste gang de skal handle . Det er et ord som er viktig i denne bransjen det heter SERVICE. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Jeg har vel sagt mitt tidligere, men dette var jo nokså engasjerende... Personlig kan jeg se saken fra begge sider.. Trådstarter synes han kan angre kjøpet av Intel-system og gitt en tolkning av Angrefristloven bør han jo derfor kunne få returnere varene og få penger igjen... PCUtstyr på sin side vil ikke kunne selge det returnerte for full pris (selv om de sikkert vil prøve) Så de har absolutt grunn til å være "vrange".. Men så kommer det vanskelige..for PCUtstyr.no.. Som man kan se blir det veldig dårlig omtale når de ikke er "greie"..dvs. lar trådstarter benytte angreretten uten hensyn til evt. bruk/"testing" av varene.. Det må de (PCUtstyr) vurdere mht. om de mister såpass mye omsetning at evt. "snillere" rutiner for retur/angrerett (som gir tap av inntekt) kanskje oppveier dette. Nå har jo PCUtstyr.no rutiner/system for Demovare.. og her har de jo priser som tildels ligger over tilsvarende nytt/ubrukt.. Så de har jo absolutt vist at de bør kunne klare å tjene til livets opphold.. selv med litt mer "lemfeldig" holdning til retur/angrerett.. Hva med dette eller dette eksempelet? PS. Og dette ser det ut til at PCUtstyr.no nå har vurdert.. Lenke til kommentar
candymann Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Adios PCutstyr.no Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Personelig ser jeg på denne saken uten tanke på hva trådstarer vil. Det jeg vil frem til er at du har RETT til å prøve utsyret for hvordan kan du ellers finne ut om det tillfredstiller dine forventninger ?? Har du ikke mulighter til å prøve feks en cpu ja da får du jo ingen formening om den, å sitte å se på den sier deg ingenting . Når du så prøver denne (eller andre ting finner du ut at denne tillfredstiller ikke mine forventninger ja da HAR DU nettop ANGRERETTEN og du trenger da ikke å begrunne det utover dette heller . Dette har så PCutsyr funnet ut at de ikke vil godta og velger derfor å prøve saken, personelig tror jeg de kommer til å tape denne , men samtidig viser dette klart at PCutstyr ikke tenker på kunden , men KUN er ute etter å få størst mulig fortjeneste . Dette burde få kundene til å snu i døren og heller handle der servicen finns. Endret 12. september 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Det ble en løsning på dette: Hei! Vi vil på tross av lovens tolkning og at Forbrukerrådet ikke har tatt avgjørelse i denne saken enda, gi deg innbytte som tilsier at du ikke får fratrekk i innbytte på de to aktuelle varene du ønsker å returnere. Dette er gjort på det grunnlag av at vi ønsker en servicegrad der du blir fornøyd. Vi setter i gang byttet så snart Forbrukerrådet har gitt en forklaring og en tolkning av innsendte sak, og når Forbrukerrådet har avsluttet saken. Det er viktig at saken ikke trekkes fra din side, selv om du har fått det som du vil. Vi ønsker med dette et eksempel på en slik sak. Varene kan returneres til oss med referanse: 20020993 Tilbudet du da får er kr 335,- i mellomlegg, eks frakt. Håper du blir fornøyd med dette. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Bra for deg at det ordnet seg , men må si det ikke forandrer mitt syn på PCutstyr sin serviceinnstilling , dette er trolig gjordt nettop utifra det press som er fremkommet i denne posten og det er beklagelig at en kunde må trekke inn gud og hver man for å få sine rettigheter . Endret 12. september 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Selvfølgelig er varen brukt , hvordan skulle kunden ellers vite om den tilfredstilte hans forventninger?? Har selv hatt både cpuèr , skjermkort , minnebrikker og harddisker oppe fra både Psdata , komplett mflere og disse har jeg selvfølgelig prøvd men det har ALDRI vært problemer med å få dem retunert , ja psdata har sogar refundert frakten .Derfor synest jeg dette er meget dårlig av dere å forsøke å så tvil om returretten på denne måten , dette er vittelig prisen dere må betale for å slippe å ha en butikk og dertil tilhørend selgere, Hva ville det kostet samtidig som dere da hadde en snevrere kundekrets . Nei PCutstyr her lager dere kun ris til egen bak og jeg håper virkelig kundene som leser dette tar det til følge neste gang de skal handle . Det er et ord som er viktig i denne bransjen det heter SERVICE. Vi har akkurat samme erfaringer Pcutstyr Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Det at de her prøver og strekke ut hånden for å hjelpe kunden i denne saken her, har ikke noe med service å gjøre. De står jo fortsatt hardnakket på sin betydning av angrefristloven selv om de i denne tråden må ha skjønt at de har tolket den feil. Kommer aldri til å handle hos PCUtstyr.no noensinne om så prisene styrta i bunn. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Vel det er vel akkurat det. Prisene til pcutstyr.no er på bunn. Så for å opprettholde lav prisprofil, så kutter de andre "kostnader". Jadda.. Lenke til kommentar
Lunitari Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Det ble en løsning på dette: Vi setter i gang byttet så snart Forbrukerrådet har gitt en forklaring og en tolkning av innsendte sak, og når Forbrukerrådet har avsluttet saken. pcutstyr trenerer jo fortsatt loven ved å avvente byttet til forbrukerrådet har sagt sitt..... og de fleste nettbutikkene i bransjen pcutstyr gjemmer seg bak, har helt motsatte tolkninger og rutiner enn det pcutstyr sier de har.... Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 De skal høre hva pcutstyr sier, men byttet skjer med engang. Skal bare sende inn. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 men det er greit å få ett svar på hvilken tolkning som er riktig Lenke til kommentar
jejono Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Har selv en sak mot PCutstyr.no - en telefon til Forbrukerrådet viste dessverre at de har flere saker på seg. Mulig de ønsker å få testet loven, men en skal heller ikke se bort ifra at dette er tåkelegging. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå