Gå til innhold

Angrerett på nytt utstyr


Anbefalte innlegg

Angrerett betyr at du har rett til å angre kjøpet og sende varen tilbake innen 14 dager etter at du har mottatt den. Du må selvsagt ikke bruke varen i den tiden. Et angreskjema skal følge med varen!

 

Edit.. i ditt tilfelle var det snakk om en CD. og den går under et unntak at du bryter forseglingen rundt den. finner ikke noe link i farta, men det handler om cd,programvare etc.

 

idioti.

 

du KAN bruke varen, "Du må selvsagt ikke bruke varen i den tiden." står ikke noe steds. Ordlyden er "Varen må leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde"

 

ønsker egentlig at en slutter med å påstå at varen ikke kan benyttes.. siden en ser at butikkene i stor grad utnytter kundens mangel på kunnskap.

 

Det lønner seg å lyve for kundem, kanskje 6-7 av 10 ganger gir kunden seg etter å bli møtt av slik "kundeservice". Så istedet for å bruke sin angrerett, så går en med på "avkortning" eller gir opp.

 

MPX drev også slikt, så vennligst ikke komme med argumenter som "se det fra butikkens side" De prøver seg sikkert hver gang, og ikke for å være sikker så er det sikkert mange kunder som gir seg tilslutt.

Endret av EG-s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer. Loven tolkes strengere der for å forhindre at du kopierer CD returnerer den igjen.

Derfor også det strenge eksempelet med musikk-CD. Der kan du ikke bryte en evt. forsegling.

 

Men når det gjelder alt annet så krever loven bare at det leveres tilbake i samme stand.

 

Har du knekt pinnene på CPU, feil-flasha BIOS så HK ikke fungerer, overklokka så det er blitt permanent skade (ofte vanskelig å se, men noen overdriver så det faktisk syns) og lignende, da kan du ikke returnere.

 

Men en forsiktig test i normal bruk er tillatt. Det er også hensikten. Du har jo ikke muligheten til å se varen før du får den. I en butikk kunne du be om å få se den i bruk før du kjøper, det er poenget med loven.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet sier:

 

VEDRØRENDE DERES HENVENDELSE TIL FORBRUKERRÅDET

 

Vi viser til Deres henvendelse vedrørende angrerett på pc-utstyr.

 

Vi vil anbefale Dem å opprettholde påstand om at varen kan tilbakeleveres i vesentlig samme stand og mengde og at De dermed har krav på å få angre på kjøpet.

Dersom selger fortsatt er negativ, kan De levere inn en klage hos oss. I denne forbindelse opplyser vi om at Forbrukerrådet er forpliktet til å opptre nøytralt og uhildet under på saksbehandlingen. Vi tar ikke stilling i en sak før begge parter er gitt anledning til å uttale seg.

 

Dersom De ønsker klagesaksbehandling ved Forbrukerrådet ber vi om at De fyller ut vedlagte klageskjema og sender det til vårt kontor per post og i underskrevet stand. Vår postadresse er Moloveien 12. 8002 Bodø. Dersom det eksisterer kjøpekontrakt eller andre skriftlige avtaler/dokumenter i saken, bes om at kopi av disse vedlegges.

 

Klageskjemaet skal utfylles nøyaktig med alle spesifikasjoner til varen/tjenesten som påklages. Ufullstendige opplysninger eller spesifikasjoner i klageskjemaet kan medføre at skjemaet må sendes i retur.

Er det spørsmål angående utfyllingen, kan De ta kontakt med vårt kontor på telefom 815 58200.

 

Etter at vi har mottatt ferdig utfylt klageskjema med eventuelle vedlegg, vil vi videresende kopi av sakens dokumenter til motparten med anmodning om uttalelser i saken.

 

Vi ber om at eventuelle tilleggsskriv til klageskjemaet skrives på A-4 ark, og at det kun skrives på en side. I tillegg ber vi om at vedlegg ikke stiftes sammen.

 

Etter dette sa pcutstyr:

 

Hei igjen

 

Dette er merkelig, er det ikke lik praksis over hele Forbrukerrådet?

Vi har nemlig mottatt informasjon som vi har antydet til deg, er produktet tatt i bruk som ditt eget så bortfaller angreretten. Informasjon om dette har vi mottatt fra Forbrukerrådet i vårt distrikt.

 

Kan du gi meg mailadressen til "ditt" Forbrukerråd, så kan vi også høre med disse for å få en avklaring fra flere avdelinger i denne saken.

 

Hører fra deg.

 

 

Venter spent. Skal snart til å fylle ut klagen så får vi se hva som skjer til slutt.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

Vi ønsker ikke å tolke loven på en egen måte, men vi ønsker at loven skal tolkes på korrekt måte. Vi har gjort en del arbeid innenfor jussen i tolkningen av loven. Vi viser også til Forbrukerombudet.

Følgende må bli ivaretatt ved bruk av angreretten.

- Varen kan ikke være synlig brukt, altså varen skal kun sees på, ikke brukes.

- Varen må ikke tas i bruk som at den er ”din egen”.

- Om en vare sendes tilbake ihht angreretten, skal den kun kontrolleres ved ankomst hos oss, vi skal ikke ha omkostninger ved ompakking av varen.

- Formålet med angreretten er ikke at du skal ha varen på prøve!

 

 

Etter opplysninger fra kunden er delene montert og kan så tolkes som at de er tatt i bruk som "sin egen" vare. Angreretten vil da bortfalle. Viser til tokningen under: ”En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen. Videre nevnes det at det er naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende vare® ved kjøp i vanlig forretning.”

Det å undersøke en vare vil si at varen kan sees på, men ikke brukes slik at varen får en forringet verdi.

Det vises også til at varen må levers tilbake i tilnærmet samme stand og menge, dette tolkes slik at varen kan returneres om produktet ikke får en redusert verdi. Er et hovedkort montert og kabler etc. åpnet er nok de fleste av dere enige at varen må selges til en redusert pris.

 

 

Vi viser også til denne linken:

http://www.forbrukerombudet.no/index.db2?id=958

Følgende står 3/4 ned på siden:

 

I hvilken grad kan forbrukeren undersøke en vare uten at angreretten går tapt?

Forbrukerombudet har sett at enkelte næringsdrivende benytter vilkår som medfører at varen ikke kan undersøkes på vanlig måte uten at retten til å angre bortfaller.

 

Angrerettloven oppstiller et unntak fra forbrukerens angrerett "dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side", jf. angrerettloven § 12 første ledd bokstav a. En forbruker har med andre ord rett til å undersøke de tilsendte vare®, noe som naturligvis er nødvendig for å kunne avgjøre om angreretten skal benyttes.

 

Dersom varen er pakket slik at originalemballasjen må brytes, er det derfor ikke grunnlag for å avskjære angreretten eller redusere det refunderte beløp på grunnlag av at pakken er åpnet. Unntak kan tenkes dersom originalemballasjen er av en slik karakter at den må regnes som en del av varen. Lignende synspunkter kan også gjøres gjeldende når det gjelder reklamasjonsretten, siden kunden ofte ikke kan vite om det er grunnlag for å reklamere før varen er inspisert. Dersom varen må pakkes ut av originalemballasjen før den kan inspiseres, er det derfor ikke grunnlag for å redusere beløpet som skal tilbakebetales.

 

Som nevnt tidligere er en vesentlig begrunnelsene for angreretten at salgsformene som omfattes ofte ikke tillater forbrukerne å se/undersøke varen eller tjenesten. Dette betyr at forbrukene som hovedregel må ha rett til å se/undersøke en vare. Utgangspunktet i forarbeidene til angrerettloven (ot.prp. nr. 36 (1999-2000)s.69 er at forbrukerne skal kunne foreta de undersøkelser som er nødvendige og rimelige, varens karakter tatt i betraktning. En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen. Videre nevnes det at det er naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende vare® ved kjøp i vanlig forretning.

 

Undersøkelsesretten innebærer at det ikke er adgang til å nekte retur av varer begrunnet med at varens emballasje er brutt. Unntak gjelder for spesielle produkter som kan kopieres. I en konkret vurdering av om angreretten er i behold for en vare som "er tatt i bruk" må man derfor vurdere prinsippet om prøvingsadgang etter kriteriene som er oppstilt ovenfor, sett i sammenheng med det alminnelige prinsippet om aktsomhet.

Lenke til kommentar

Det som står der er at "Angreretten går tapt dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde og dette skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. Se Forbrukerombudets forslag til vilkårsregulering av angreretten."

Der står også "En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen."

 

Med andre ord står det her at en vare kan prøves, men ikke tas i bruk som sin egen. Man kan altså koble strøm til og slå den på, men ikke klokke, og modde, og herje vilt med utstyret.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit at PCutstyr har en klar politikk, lovlig eller ikke, på at man mister full angrerett om man prøver/tester det man har kjøpt hos dem og at de informerer om dette.

 

Så lenge jeg vet det, er det veldig enkelt for meg å velge bort PCutstyr og heller handle med butikker som ikke har samme praksis i forhold til angrerett.

Endret av espenf
Lenke til kommentar

eneste problemet pcutstyr har , er at de ikke kan tilføye sine egne fortolkninger til et gjeldende regelverk.

 

De kan altså ikke nekte en kunde å bruke angreretten på en vare, når varen er prøvd.

 

Uavhengig av hvilken policy de hevder å ha, er de bundet av regelverket.

 

hadde samme diskusjon med forbrukerrådet i en lignende sak, og svaret er klart.

en kan se om varen fungerer tilfredsstillende, det er hva angreretten er for.

 

pcutstyr kommer til å tape denne saken, noe de sikkert er fullstendig klar over.

 

Det beste for dem er bare å si at de tok en feil, men det er for sent når de postet det innlegget.

 

Mpx ga seg tilslutt, og det bør pcutstyr gjøre også.

 

Men fint at en vet hvilke folk som er bak, en ny nettbutikk strøket fra listen.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest det offisielle svaret fra Pcutstyr så kommer jeg fram til at dette er neppe en webshop som vet hva kundeservice betyr. Selvsagt er det surt at en kunde velger å returnere et produkt, men i disse tilfellene så bør webshoppen prøve å selge produktet som demovare med minst mulig fortjeneste uten å må gå i tap.

 

Å ha en webshop innebærer en viss risiko, der at kunden kan finne ut at han ikke er fornøyd med produktet og at det ikke har den ytelsen som kunden ønsket. Når han da i tillegg ønsker å bytte til noe bedre så burde webshoppen i alle fall være behjelpelig.

 

Hvordan skal man kunne finne ut om man er fornøyd med et produkt, når man ikke har mulighet til å se produktet i funksjon? Pcutstyr mener at produktene de sender til deg skal da skal kun sees på, ønsker du å montere dem i maskinen så bryter du angrefristen...

 

Anbefaler hermed alle som handler på nettet å styre unna Pcutstyr, finn dere en annen webshop hvor di kan kundeservice selv om du må betale noe ekstra.

Lenke til kommentar
BLA BLA BLA

vel, her er det blødende åpenbart at pcutstyr.no virkelig er ute på skogstur - i en ørken. forbrukerrådet har jo tatt en stilling i saken, og pcutstyr.no er helt enige med forbrukerrådet - bortsett fra at de velger å tolke det annerledes. duh!

 

jij1984: ikke gi deg, kjør dette som en prinsippsak om ikke annet, her er det du som forbruker som har rett! pcutstyr.no blir neppe lenge i markedet så lenge de fører en så forbrukerfiendtlig - og ulovlig - politikk.

 

dette er rett og slett skammelig og hårreisende av pcutstyr.no! :nei:

Lenke til kommentar

Hei igjen alle sammen.

 

Vi må komme med informasjon om at kunden har fått tilbud om å returnere varene, men med en reduksjon på 10% av verdien for innbytte til andre ønskede varer.

 

Saken er ikke avsluttet hos Forbrukerrådet, så snart Forbrukerrådet har ferdigbehandlet saken vil vi komme tilbake med resultatet. Viser det seg at vi tar feil skal vi selvfølgelig ta varene tilbake til den pris kunden har betalt for varene.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest så mye så er jeg jo litt enig i pcutstyr, jeg skjønner hva de mener. Du kan ikke benchmarke en masse deler og så si at du heller vil ha noen andre deler som kanskje virker bedre.

 

Jeg har selv fått slike varer fra microplex som en annen kunde hadde testet som microplex ikke hadde fått sett igjennom. Det var vannkjøling, og der var ting ripete og pakninger manglende. Ikke mye gøy det der.

 

Så til alle som bestiller, vær smarte. Ikke sats på angreretten, er bedre å være sikker på at varene skal kunne brukes og ikke kjøp noe en er i tvil om :)

 

Alt jeg kjøper er nøye gjennomtenkt, det tar noen dager før jeg har bestemt meg. Dermed har ikke jeg bruk for angrerett. Er jo som på elkjøp, den skal brukes hvis man angrer veldig, eller hvis varen ikke svarer til dine forventninger. (motsa meg selv nå, men håper dere skjønner. Oppdager man at et hovedkort mangler firewire800 etter det er sendt så synes jeg det er greit, om man må ha det, at det sendes tilbake med en gang. Skjønner ikke hvorfor det må monteres når man vet hva som er galt eller at det skal tetes av kunden når man har tester på nettet.)

Lenke til kommentar
Hei igjen alle sammen.

 

Vi må komme med informasjon om at kunden har fått tilbud om å returnere varene, men med en reduksjon på 10% av verdien for innbytte til andre ønskede varer.

 

Saken er ikke avsluttet hos Forbrukerrådet, så snart Forbrukerrådet har ferdigbehandlet saken vil vi komme tilbake med resultatet. Viser det seg at vi tar feil skal vi selvfølgelig ta varene tilbake til den pris kunden har betalt for varene.

Som meget aktiv kunde hos mange webshopper må jeg si at dette er utrolig dårlig , har selv hatt utallige returer på angrerett til bla Komplett, Psdata og Netshop der varene selvfølgelig har vært montert først (hvordan kan de ellers testes??) disse returene har vært helt problemfrie , ja jeg har sogar fått refundert returfrakten .

Så den politikken dere driver her har jeg kun opplevd hos Microplex tidligere og ønsker dere å opprettholde dette er jeg temmelig sikre på at dere kommer til å tape de 10% mange ganger i form av tapte kunder .

Service gutter service , har dere hørt om det :hmm:

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er å si opp en leasingsavtale?

Har bare hatt pcène i 3 dager og vil sende dem tilbake fordi det var feil på den ene og jeg kommer ikke i kontakt med firmaet verken via mail eller telefon.

Slettere service skal man lete lenge etter.

 

Siden dette er en så ny sak så skulle jeg tro at jeg kan benytte meg av angrefristloven eller gjelder den ikke for leasing?

Dette er et firma...

 

Mvh

Gega

Lenke til kommentar
Hei igjen alle sammen.

 

Vi må komme med informasjon om at kunden har fått tilbud om å returnere varene, men med en reduksjon på 10% av verdien for innbytte til andre ønskede varer.

 

.....

PCutstyr.no:

 

Hvorfor gidder dere i det hele tatt å krangle om denne fillesaken, som skaffer dere svært mye negativ omtale? Hvorfor skal dere krangle om en tydeligvis opplagt sak? Er det ikke bedre å ta varen i retur på angrerett, og heller slippe all den dårlige reklamen? Her mister dere massevis av kunder.

 

Og ikke glem at 1 stk misfornøyd kunde sørger for at svært mange andre får høre om de negative erfaringene... er de 10% av kjøpesummen virkelig verdt det?

 

Dere kunne jo bare fikset det med en gang, og så ville dere fått positiv omtale.

 

 

Men: det er iallefall fint at dere opplyser om at det vil føre til problemer å handle hos dere - og derved ekskluderer dere selv fra en svæææært lang liste med konkurrenter som sikkert blir mer enn nok fornøyd med å få de kundene dere mister...

 

Hurra!

 

:w00t:

Lenke til kommentar
1.

 

Etter opplysninger fra kunden er delene montert og kan så tolkes som at de er tatt i bruk som "sin egen" vare.

Angreretten vil da bortfalle. Viser til tokningen under: ”En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen. Videre nevnes det at det er naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende vare® ved kjøp i vanlig forretning.”

 

 

2.

Det å undersøke en vare vil si at varen kan sees på, men ikke brukes slik at varen får en forringet verdi.

Det vises også til at varen må levers tilbake i tilnærmet samme stand og menge, dette tolkes slik at varen kan returneres om produktet ikke får en redusert verdi.

 

3.

Er et hovedkort montert og kabler etc. åpnet er nok de fleste av dere enige at varen må selges til en redusert pris.

 

4.

Dersom varen er pakket slik at originalemballasjen må brytes, er det derfor ikke grunnlag for å avskjære angreretten eller redusere det refunderte beløp på grunnlag av at pakken er åpnet. Unntak kan tenkes dersom originalemballasjen er av en slik karakter at den må regnes som en del av varen. Lignende synspunkter kan også gjøres gjeldende når det gjelder reklamasjonsretten, siden kunden ofte ikke kan vite om det er grunnlag for å reklamere før varen er inspisert. Dersom varen må pakkes ut av originalemballasjen før den kan inspiseres, er det derfor ikke grunnlag for å redusere beløpet som skal tilbakebetales.

 

5.

Som nevnt tidligere er en vesentlig begrunnelsene for angreretten at salgsformene som omfattes ofte ikke tillater forbrukerne å se/undersøke varen eller tjenesten. Dette betyr at forbrukene som hovedregel må ha rett til å se/undersøke en vare. Utgangspunktet i forarbeidene til angrerettloven (ot.prp. nr. 36 (1999-2000)s.69 er at forbrukerne skal kunne foreta de undersøkelser som er nødvendige og rimelige, varens karakter tatt i betraktning. En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen. Videre nevnes det at det er naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende vare® ved kjøp i vanlig forretning.

 

6.

Undersøkelsesretten innebærer at det ikke er adgang til å nekte retur av varer begrunnet med at varens emballasje er brutt. Unntak gjelder for spesielle produkter som kan kopieres. I en konkret vurdering av om angreretten er i behold for en vare som "er tatt  i bruk" må man derfor vurdere prinsippet om prøvingsadgang etter kriteriene som er oppstilt ovenfor, sett i sammenheng med det alminnelige prinsippet om aktsomhet.

1. Dere sier at han har tatt i bruk varen som sin egen. Han sier han har prøvd varene, funnet de utilfredse eller uønsket, og vil returnere. Allerede der krasjer saken deres.

 

2. Hvor mange tror du stoler på at datakomponenter virker ved å kaste ett blikk bort på de? Er det sånn på verkstedet deres at når en kunde kommer med en datamaskin som ikke virker, kan dere bare se på hva som virker og ikke?

 

3. Det er en liten risiko dere som webshop må beregne, og igjen... Hvor mange hovedkort kommer tilbake til dere på retur i forhold til hvor mange dere selger?

 

4. Nok en gang så har dere klart å vise til en del av forbrukerloven som sier at dere har feil. Klarer dere ikke se betydningen av dokumentet dere har henvist til eller vil dere bare ikke?

 

5. Se pkt. 2. Hvor mange ganger klarer dere å se at en komponent virker eller ikke kun ved å se på den. Dessuten står det til slutt at "Videre nevnes det at det er naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende vare® ved kjøp i vanlig forretning." Har jiji1984 handlet over disk hos dere? Hvis ikke kan ikke dette her sees som kjøp i vanlig forretning.

 

6. Hadde dere lest det stykket der ordentlig vil dere se det at dere har ingen krav mot kunden deres når det gjelder retur av komponenter som er testet, pakket ned og sendt tilbake.. Hvor mange tror dere sitter hjemme og kopierer hovedkort og prosessorer og rambrikker?

 

Min mening om saken... Styrer klart unna pcutstyr.no for all fremtid... og vil anbefale alle som skal bygge data om å holde seg unna en så useriøs butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...