cliffme Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 Har dobbeltsjekket alle pakkene. Lå ikke noe skjema i pakken!Lå kun kvittering på varene. Det var alt! Da mener jeg du har 3 måneder på deg i stede for 14 dager Ja. Har lest dette, men spiller ingen rolle for meg, for det er en uke idag siden jeg fikk det. Så er godt innenfor rammen. Skal bare få returnert dette også blir det ingen flere kjøp fra pcutstyr. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 Da må jeg jo få pcutstyr til å betale frakten også når vi kommer så langt. Eventuelle kostnader ved retur av varer skal bæres av selgeren dersom avtalen er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted (f.eks. dørsalg, gatesalg, messesalg og "homeparties"). Dersom avtalen er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg (f.eks. postordresalg, internettsalg og tv-shopping) må du bære returkostnadene selv, med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig. Hentet fra det samme skjemaet som jeg refererte til over. Du må betale returporto selv, men det er også det eneste du skal betale. -KJ Det stemmer. Returporto blir belastet kjøper. Slik er det bare, men ikke noe mer som du sier. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Noen varer kan ikke monteres...?Skal vi/jeg vite akkurat hvilke varer dette gjelder for? Blir nesten litt for dumt... Det sto spesifisert en del eksempler, det eneste jeg husker i farten er at man "ikke kan påføre kjølepasta på CPU, noe som er nødvendig for montering". Uansett, dette er etter min,og så vidt jeg vet også etter Forbrukerrådets, oppfatning feiltolkning av loven. Når de heller ikke har lagt ved dette skjemaet, får skjemaet uansett ingen betydning for deg (annet enn at angrerettfristen blir forlenget til tre måneder. Det som kan ha noe å si, er det at de hevder å ha fortalt deg pr tlf at du ikke kan montere utstyret. Skjedde dette før eller etter at du monterte det? Etter angrerettloven slik jeg tolker den har de ikke lov til å stille dette kravet, men hvis de har lyst til å sette seg på bakbena kan dette muligens svekke din sak. Hvis du imidlertid monterte utstyret _før_ du fikk noen beskjed om dette, har de HVERTFALL ikke noe de skulle ha sagt.. Endret 27. august 2004 av Halvsame Lenke til kommentar
eivind04 Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Dere kan jo prøve å se det litt for butikkens side også. Folk som bestiller og som bare vil "prøve" varen en liten uke. Hadde du fått f.eks en prossessor som var brukt ca 1 uke til full pris. Hvilke spørsmål ville du stilt? Hvem har hatt denne før meg, har han forsøkt å overklokke den? I verste tilfelle hvis Pcutstyr ikke tester den før utsendelse og du får den og den ikke virker kan kanskje den nye kjøperen få problemet og kanskje få skylda for å ha ødelagt den. Testing , returportoer bør selvsagt betales av den som returnerer. Vær klar over en ting, det er nettopp Dere som prøver/returnerer som presser prisene opp. Butikkene beregner seg nemlig avanse og går den ned økes prisene. Tenk gjennom før Dere handler slik at butikken slipper dette tullet! Kjøpsloven er laget for butikker som vil svindle Dere og ikke for butikker som driver ærligt. Det var tross alt Dere som tok kontakt med Dem og ikke mottsatt. For telefonselgere er nok loven til sin rett! Lenke til kommentar
Karibi-Kåre Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Kan prosessor returneres selv om det er pasta (goop) på den? I dette tilfellet en BOXED. PCUtstyr = Komplett= Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Dere kan jo prøve å se det litt for butikkens side også. Folk som bestiller og som bare vil "prøve" varen en liten uke. Hadde du fått f.eks en prossessor som var brukt ca 1 uke til full pris. Hvilke spørsmål ville du stilt? Synes de fleste her skal slutte å klage slik på div. nettbutikker.. Hvordan blir det å drive butikk når en gjeng "vinglepettere" skal bestille PC'er og skjermkort til "testing"? Kan jo virke slik her.. Dersom PC-Utstyr, Komplett og andre leser disse trådene burde man ikke forvente "good-will" akkurat.. Kjøpsloven/angreretten er til for å beskytte deg som forbruker... ikke til for at du skal kreve din rett til å konke småbedrifter.. Prøv å snu litt på problemstillingen.. Hva om du satt der og solgte varer til *tullinger* som "herpa" varen noen dager.. og så sendte den i retur (med angrefrist/loven i hånda) og ba om å få penga tilbake? Hvordan skal du som bedrift evt. tjene noe på dette? Som ett grelt eksempel... Kjøpe X800Pro...teste-teste-fingre-fingre...æsj.. retur Kjøpe 6800GT...teste-teste-fingre-finger..uff.. nei..vil-ha-noe-annet.. Kjøpe X800XT...teste-teste-knote-knote...hmm.. ikke-det-heller... Kjøpe 6800Ultra...teste...teste..*flashe*..*overklokke*..*burne*.. ..osv.. På den annen side... Det blir jo en del demovarer/lagersalg ut av dette..så da skal jeg ikke klage.. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Selvfølgelig klager vi når nettbutikken ikke forholder seg til de lover og regler som gjelder. Om de ikke klarer å få tilpasset seg norsk lov er jeg redd de blir å miste mange kunder. De har allerede mistet meg, men ikke på grunn av akkurat denne tråden. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 Kan prosessor returneres selv om det er pasta (goop) på den?I dette tilfellet en BOXED. PCUtstyr = Komplett= Kan man returnere på komplett? Fikk NEI på pcutstyr... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Regler vil alltid misbrukes uansett hvor velmenende de er. Dette er noe alle butikker veit og er noe man må forholde seg til. jij1984 hadde bestemt seg for å handle de nye varene fra PCutstyr også, men ombestemte seg etter litt tvilsom kundebehandlig. Tapet hadde derfor vært minimalt om alt hadde gått greit fra første stund samt at jij1984 hadde sikkert handla der seinere om alt gikk greit. Jeg er litt enig i at loven kan være tøff for nettbutikker, men den er der og de gode lovene vi har i Norge gjør at jeg er mer frista til å kjøpe varer i norske butikker framfor fra utlandet eller brukt. Derfor er det ikke sikkert at butikkene taper reelt så mye på angrefristloven eller andre deler av kjøpsloven. Lenke til kommentar
Karibi-Kåre Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Det høres jo litt dumt ut at man ikke kan returnere cpuer pga det er goop, det er jo egentlig bare å tørke av, og sende med en dært goop Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 8. september 2004 Forfatter Del Skrevet 8. september 2004 Har siden sist utvekslet utallige mailer med pcutstyr. tar fra 3-7 dager for å få svar. Saken var at de skulle ta tilbake kabinett+hovedkort i.h.t. angreretten. Jeg fikk da et tilbud som tilsammen var ca 650kr eks. frakt lavere enn hva jeg hadde betalt for varene...! Er dette rett??? D kan det ikke være..! Siden jeg hadde hatt pasta på cpu så kunne de ta imot denne mot 30% verdireduksjon (dette blir jo en annen side av saken) noe jeg kunne akseptere). Svaret jeg fikk var: Hei igjen! I følge forbrukerrådet tokes angreretten slik at, er gjenstanden tatt i bruk som din egen - selv om dette kun har vedvart i kort tid - kan ikke angreretten benyttes. Du kan "se" på varen men ikke ta denne i bruk og montere dette, som i ditt tilfelle. Etter nærmere undersøkelser viser det seg at CPU har utgått fra vårt system og denne kan da ikke tas i innbytte. Gi oss en tilbakemelding på hva du ønsker med tilbudet som er sendt til deg, tilbudet er gyldig til 100904. Klarer ikke å lese dette verken på lovdata.no eller oppgitt på pcutsyr sine sider OG heller ikke på detr arket som følger med apkken når du får den. Der står det kun ang programVARE og CPU (goop). Er dette rett? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Har siden sist utvekslet utallige mailer med pcutstyr. tar fra 3-7 dager for å få svar.Saken var at de skulle ta tilbake kabinett+hovedkort i.h.t. angreretten. Jeg fikk da et tilbud som tilsammen var ca 650kr eks. frakt lavere enn hva jeg hadde betalt for varene...! Er dette rett??? D kan det ikke være..! Siden jeg hadde hatt pasta på cpu så kunne de ta imot denne mot 30% verdireduksjon (dette blir jo en annen side av saken) noe jeg kunne akseptere). Svaret jeg fikk var: Hei igjen! I følge forbrukerrådet tokes angreretten slik at, er gjenstanden tatt i bruk som din egen - selv om dette kun har vedvart i kort tid - kan ikke angreretten benyttes. Du kan "se" på varen men ikke ta denne i bruk og montere dette, som i ditt tilfelle. Etter nærmere undersøkelser viser det seg at CPU har utgått fra vårt system og denne kan da ikke tas i innbytte. Gi oss en tilbakemelding på hva du ønsker med tilbudet som er sendt til deg, tilbudet er gyldig til 100904. Klarer ikke å lese dette verken på lovdata.no eller oppgitt på pcutsyr sine sider OG heller ikke på detr arket som følger med apkken når du får den. Der står det kun ang programVARE og CPU (goop). Er dette rett? det med cpu er nok greit, det andre tror jeg faller utenfor rimelighetens grenser. Ring forbrukerrådet du, de vet nok hva de selv tolker som rett.. Lenke til kommentar
icaruz Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Returporto blir belastet kjøper. Slik er det bare, men ikke noe mer som du sier. Jeg bestillte en prosessor hos en kjent webshop for over en måned siden. Den første jeg fikk ble sendt tilbake pga at den klarte ikke å yte det som prosessor-spesifikasjonen tilsier. Betalte returporto på den. Fikk så tilsendt en ny prosessor på fredag, denne har en bøyd pin pga dårlig innpakning. Den kom i en "eggekartong" hvor den lå løst, og ikke en liten antistatisk pappeske slik prosessorer pleier. Jeg vil ikke bruke denne selv om den skulle virke, den kan ha fått langvarige skader. Hvis jeg angrer kjøpet, vil jeg da måtte betale 2 * returporto? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 8. september 2004 Forfatter Del Skrevet 8. september 2004 Returporto blir belastet kjøper. Slik er det bare, men ikke noe mer som du sier. Jeg bestillte en prosessor hos en kjent webshop for over en måned siden. Den første jeg fikk ble sendt tilbake pga at den klarte ikke å yte det som prosessor-spesifikasjonen tilsier. Betalte returporto på den. Fikk så tilsendt en ny prosessor på fredag, denne har en bøyd pin pga dårlig innpakning. Den kom i en "eggekartong" hvor den lå løst, og ikke en liten antistatisk pappeske slik prosessorer pleier. Jeg vil ikke bruke denne selv om den skulle virke, den kan ha fått langvarige skader. Hvis jeg angrer kjøpet, vil jeg da måtte betale 2 * returporto? Den siste skal du IKKE betale retur på. Den første vil jeg si at dersom spesifikasjonene ikke stemmer i forhold til det produktet du har fått så skal du heller ikke betale portoen her. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 8. september 2004 Forfatter Del Skrevet 8. september 2004 Slik fungerer vissnok angrerett på pcutstyr: Når det ellers gjelder tolkning av loven gjør mpx det på samme måte, og flere gjøre det samme, om de ikke allerede gjør det. Retningslinjer for vår bransje er følgende, og dette er ikke noe vi alene har tolket. Kontakt gjerne ditt lokale forbrukerråd på tlf 81558200. - Varen må ikke tas i bruk som at den er din egen. - Når varen ”startes” eller ”monteres” anses varen som bruk og angreretten bortfaller. - Formålet med angreretten er ikke at du skal ha varen på prøve - Varen må kunne selges som ny vare, det vil si at vi ikke skal se at varen er brukt, den må kunne legges til salgs som 100% ny vare - Varen kan ikke være synlig brukt, altså varen skal kun sees på, ikke brukes. Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Ja, butikken taper på det, men du har allikevel rett til å angre. Slik er loven og den SKAL følges. Dette skal butikken vite. Enkelt og greit. Heldigvis er det få som "prøver ut" komponenter. Jeg kjenner ingen. Hadde jeg vært trådstarter ville jeg ha krevd tilbake pengene og handlet hos en annen nettbutikk. Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Ring til det lokale forbrukerrådet med en gang og få et papir på deres mening i saken. Like greit å få det først som sist, siden PCUtstyr kommer til å krangle til "the bitter end". Du vil sikkert etterhvert få et tilbud om å få levere tilbake produktene, men - 30% i "avgift". Dette må du bare blankt ignorere. De kan skrive så mye de vil i disse skrivene sine, men det er norsk lov som gjelder som et minimum. Etter loven kan du teste varene, men ikke "bruke dem som om de var dine". Dvs at du monterer sammen maskinen, starter den opp... tester at ting funker og at ytelsen er sånn den skal i maks et par dager. Å klokke livskiten ut av utstyret i 13 dager, vil jo selvfølgelig gjøre at du mister angreretten. Ergo, PCUstyr kan bare arkivere denne saken der sola aldri skinner... Gi link til denne tråden til PCUtstyr... spennende om de ønsker å få så mye negativ oppmerksomhet for en filleting. Hvorfor gjøre så mye utav det... loven er klar den.... Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Faktisk så kan det være at butikken har loven på sin side, etter å ha lest litt nøyere. Se nemlig her: -- Når har jeg angrerett? Jeg bestilte en cd på Internett, men når jeg fikk den angret jeg på det. Kan jeg sende den tilbake? Ja, har du kjøpt noe på Internett, ved døren hjemme, over telefon eller TV, på en messe, på postordre eller lignende, har du angrerett. Du har ikke samme rettighet hvis du har kjøpt noe i vanlig butikk, selv om mange butikker godtar bytte. Angrerett betyr at du har rett til å angre kjøpet og sende varen tilbake innen 14 dager etter at du har mottatt den. Du må selvsagt ikke bruke varen i den tiden. Et angreskjema skal følge med varen! Hvem betaler returkostnadene? Hvis du vil sende tilbake en vare, gjelder dette: • Har du handlet over telefon, ved døren, på en messe eller lignende? Selgeren skal betale returkostnader. Da kan du faktisk holde igjen varen til du har mottatt tilbakebetaling av kjøpesummen samt beløp til returkostnader… • Har du handlet f eks over Internett, TV eller på postordre? Da må du selv betale returkostnader. Hvis du har fått varen levert hjemme, skal det være nok at du gir melding til den du kjøpte av at de kan hente varen igjen! Bestillinger fra utlandet Har du bestilt cd’er, bøker eller andre ting fra utlandet? Da kan andre returregler gjelde. Les mer om angrerett hos Forbrukerrådet. Kilde: Forbrukerrådet -- Hentet fra UNG.no Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Og hva forteller dette oss?? Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Angrerett betyr at du har rett til å angre kjøpet og sende varen tilbake innen 14 dager etter at du har mottatt den. Du må selvsagt ikke bruke varen i den tiden. Et angreskjema skal følge med varen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå