Gå til innhold

Angrerett på nytt utstyr


Anbefalte innlegg

Sånn er det å drive butikk. Enkelt og greit.

 

Og svært dyrt vil jeg ikke si, de taper kanskje 500 totalt på salget, og 1 timeslønn på å ta i mot varen på normal måte.

 

Å krangle og slite i mange arbeidstimer derimot, det taper de mer penger på. :whistle:

Dette sier litt om den innsikten den generelle "kunden" sitter med. Her følger et regnestykke som viser hva som er reelle tall. (Bruker fiktive priser for å slippe knot...)

 

Jim Jensen finner noen deler han liker på www.datautsalget.nu. Han handler for 4.000,- kroner og betaler 290,- i frakt og oppkrav. Han pakker det opp når det kommer i posten og monterer det i PCen sin.

 

I denne prosessen åpnes forseglinger og poser, noe som ikke kan lappes igjen.

 

Varen er fortsatt i tilnærmet samme stand og mengde, og i følge norsk lov kan han dermed sende utstyret tilbake til leverandør og få igjen pengene sine.

 

Dette gjør han, og regnestykket er dermed:

 

For Jim Jensen: - 250,-

 

- han må betale frakten tilbake til leverandøren.

 

For www.datautsalget.nu: - 1.090,- + arbeid

 

- de må betale de 290,- i frakt og oppkravsgebyr som det kostet å sende pakken i første omgang.

- de går glipp av de 400,- som de tjente på utstyret i det de solgte det.

- de går glipp av disse pengene igjen når de selger de brukte varene på kost for å få dem ut.

 

Ergo er denne loven veldig skummel for en som driver nettbutikk. Det skal ikke mange returene til før man kommer opp i ganske så store tall. Dette er en av grunnene til at mitt firma ikke opererer med nettutsalg.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn er det å drive butikk. Enkelt og greit.

 

Og svært dyrt vil jeg ikke si, de taper kanskje 500 totalt på salget, og 1 timeslønn på å ta i mot varen på normal måte.

 

Å krangle og slite i mange arbeidstimer derimot, det taper de mer penger på.  :whistle:

Dette sier litt om den innsikten den generelle "kunden" sitter med. Her følger et regnestykke som viser hva som er reelle tall. (Bruker fiktive priser for å slippe knot...)

 

Jim Jensen finner noen deler han liker på www.datautsalget.nu. Han handler for 4.000,- kroner og betaler 290,- i frakt og oppkrav. Han pakker det opp når det kommer i posten og monterer det i PCen sin.

 

I denne prosessen åpnes forseglinger og poser, noe som ikke kan lappes igjen.

 

Varen er fortsatt i tilnærmet samme stand og mengde, og i følge norsk lov kan han dermed sende utstyret tilbake til leverandør og få igjen pengene sine.

 

Dette gjør han, og regnestykket er dermed:

 

For Jim Jensen: - 250,-

 

- han må betale frakten tilbake til leverandøren.

 

For www.datautsalget.nu: - 1.090,- + arbeid

 

- de må betale de 290,- i frakt og oppkravsgebyr som det kostet å sende pakken i første omgang.

- de går glipp av de 400,- som de tjente på utstyret i det de solgte det.

- de går glipp av disse pengene igjen når de selger de brukte varene på kost for å få dem ut.

 

Ergo er denne loven veldig skummel for en som driver nettbutikk. Det skal ikke mange returene til før man kommer opp i ganske så store tall. Dette er en av grunnene til at mitt firma ikke opererer med nettutsalg.

 

-KJ

Jeg driver med retur og resalg selv, ellers takk. Og har en 30 dagers returpolicy som jeg følger. Og den taper vi IKKE mye penger på, selvfølgelig litt, men vi tjener det heller igjen i form av trygghet for kunden.

 

Regnestykket ditt i tillegg feil.

 

Butikken har en kostpris på en vare, når de selger den tjener de litt, de får omsetning pluss inntjening. Om de får varen i retur, så fjernes inntjeningen, men også omsetningen, dermed går de i null, og eneste som gjenstår er tap om de selger varen som b-vare.

 

Greit nok at det var et "tap" at kunden returnerte slik at de ikke fikk penger på han, men det er ikke et budsjettsmessig tap.

 

Og hvorfor må butikken betale oppkravsgebyret? Kjøper dekker alle utgifter med frakt og oppkrav om han benytter seg av angreretten.

 

Så vi ender opp på maks 500 kroner.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

I følge angreretten skal du ha tilbake alt, inklusive farkt og gebyrer.

 

Og jo; butikken taper det dobbelte. Både inntjening på den gangen som angreretten ble brukt _og_ på å selge det som demovare. Hadde de ikke måttet selge det som demovare kunne de tatt full pris og tjent penger på det.

 

Hvis du ikke ser dette blir du nok ingen god selger... ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar
I angrerettloven står det at varen skal leveres tilbake "i tilnærmet samme stand og mengde". Dette kan selvfølgelig tolkes på flere forskjellige måter, og PCutstyr tolker dette som at "varen skal kunne selges som ny".

 

Når det gjelder forseglinger, sier loven at du mister angreretten ved å bryte forseglingen på enkelte produkter som CDer, DVDer og dataprogrammer. Dette er egentlig ganske selvfølgelig mtp piratkopiering, og gjelder altså ikke for PC-komponenter.

 

Jeg er tilbøyelig til å tro at den informasjonen PCutstyr sier de har fått fra forbrukerrådet er noe de har funnet på selv, eventuelt at de har vridd kraftig på ordlyden. Gleder meg derfor til du får svar fra forbrukerrådet.

 

Håper bare "angringen" min går i orden uten slike problemer, har liten lyst til å sitte i en 6mnd krangel med en nettbutikk..

PCustyr er pliktig til å opplyse på sin side hva de mener med tilnærmet stand.

Det står som sagt ingenting på deres side om at produkter ikke kan testes.

Lenke til kommentar
I følge angreretten skal du ha tilbake alt, inklusive farkt og gebyrer.

 

Og jo; butikken taper det dobbelte. Både inntjening på den gangen som angreretten ble brukt _og_ på å selge det som demovare. Hadde de ikke måttet selge det som demovare kunne de tatt full pris og tjent penger på det.

 

Hvis du ikke ser dette blir du nok ingen god selger... ;)

 

-KJ

Nei, ifølge angreretten så skal du SELV dekke frakt og gebyrer fram og tilbake.

 

Reklamasjonsretten derimot, da skal selger dekke dette.

 

Og følger man din logikk, så er det jo det samme som å si at pcutstyr taper penger fordi en kunde velger netshop istedenfor.

 

Uansett, i systemet så vil det vises kun et enkelt tap, og det er prisforholdet kost - utsalgspris. Ikke noe annet er direkte "tap" for butikken.

Lenke til kommentar
Hvis du benytter deg av angreretten skal du ha tilbake det du har betalt (alle kostnader som faktisk er belastet kunden, herunder  porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og selgeren skal ha tilbake varen.

 

Hentet fra BFD sitt skjema som følger med varen hos mange webshopper.

 

Og følger man din logikk, så er det jo det samme som å si at pcutstyr taper penger fordi en kunde velger netshop istedenfor.

 

Det stemmer, men der slipper de jobben med det, samt at de heller ikke må betale noe for det.

 

-KJ

Lenke til kommentar
At butikken må dekke frakten når det brukes angrerett skjønner jeg ikke helt. De har jo tross alt utført en tjeneste som bør betales for selv om kunden velger å levere tilbake produktet.

Selve loven er vel ment som et sikkerhetsnett mot "feilinformering" o.l. fra selgers side siden kunden ikke har mulighet til å sjekke varen personlig for kjøp. Derfor sier loven også at kunden skal ha dekket alle sine utlegg for evt. å forhindre at selger kan spekulere i at kunden ikke ønsker å ta seg bryet med å sende tilbake igjen når fraktutgiftene blir såpass høye.

 

Jeg har derfor full forståelse at loven sier dette, men samtidig er mye av det dekket inn under markedsføringsloven og kjøpsloven, så du har absolutt et poeng. Selv trodde jeg at kunden sto for frakt når det gjaldt angrerett...

Lenke til kommentar
Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

Dette gjelder for andre fjernsalg enn telefonsalg.

 

Det står som sagt ingenting på deres side om at produkter ikke kan testes.

På baksiden av angreskjemaet som ligger i pakken har de, ihvertfall i mitt tilfelle, skrevet at enkelte varer ikke kan monteres/testes.

Lenke til kommentar
Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

Dette gjelder for andre fjernsalg enn telefonsalg.

 

Det står som sagt ingenting på deres side om at produkter ikke kan testes.

På baksiden av angreskjemaet som ligger i pakken har de, ihvertfall i mitt tilfelle, skrevet at enkelte varer ikke kan monteres/testes.

Har dobbeltsjekket alle pakkene. Lå ikke noe skjema i pakken!

Lå kun kvittering på varene.

Det var alt!

 

By the way...

Noen varer kan ikke monteres...?

Skal vi/jeg vite akkurat hvilke varer dette gjelder for?

Blir nesten litt for dumt...

Endret av jij1984
Lenke til kommentar
Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

Dette gjelder for andre fjernsalg enn telefonsalg.

Så det gjelder for salg via nettbutikk altså?

Lenke til kommentar

Fikk svar på mail fra pcutstyr

 

Hei!

 

Varer som er brukt og testet kan ikke returneres ihht angreretten. Vi viser

her også til telefonsamtale tidligere der du fikk informasjon om dette.

Varen anses som brukt så fort den er montert, du kan "se" på varen med ikke

bruke den. Forsegling og annet kan ikke brytes om angreretten skal kunne

gjelde.

Viser også til vedlegg som er sendt med i pakken.

 

 

 

Mvh Alexander Tvete - PCutstyr.no

E-mail: [email protected] - http://www.pcutstyr.no <http://www.pcutstyr.no/>

Tlf. +4769307799 - Fax. +4769307797 - Rolvsøyvn 201, 1617 FREDRIKSTAD,

NORWAY

 

 

 

Venter bare på svar fra forbrukerrådet slik at jeg kan få denne saken ut av verden. Er det noen andre som har benyttet seg av angreretten på andre webshopper og opplevd det samme? At de ikke tar imot det såfremst du ikke betaler 30% av verdien selv.

Lenke til kommentar

Dette er PCutstyr i et nøtteskall. Har aldri hatt så mye trøbbel med alle nettbutikker til sammen som jeg hadde med én stakkars ordre hos PCutstyr (feil varer, knot med returer, trege med å betale tilbake penger osv. osv.). De virker ikke til å ha minste interesse for å behandle kundene godt med mindre det er økonomisk gunstig for dem akkurat der og da.

Lenke til kommentar

Kjøpte et kabinett hos PCutstyr for en god stund siden. Da fulgte det med et vedlegg som henviste til en uttalelse fra et lokalt Forbrukerkontor sør i landet en plass (husker ikke hvor). Det lokale forbrukerkontoret hadde uttalt at man ikke kunne benytte angreretten på en vare som var brukt/testet.

 

Som flere andre har sagt, er dette feil.

 

Jeg har heldigvis ikke hatt noe trøbbel med kabinettet, men dette var min første og siste ordre fra PCutstyr. Jeg skjønte med en gang at dette var en nettbutikk som ikke var spesielt opptatt av å yte god service til kundene sine.

 

Har i den senere tid kun benyttet meg av Netshop. Det virker nesten som om de også har laget sine egne lover og regler. Men da i positiv forstand. Jeg har aldri opplevd å få så god service hos noen andre som det Netshop yter.

Lenke til kommentar
Da må jeg jo få pcutstyr til å betale frakten også når vi kommer så langt.

Eventuelle kostnader ved retur av varer skal bæres av selgeren dersom avtalen er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted (f.eks. dørsalg, gatesalg, messesalg og "homeparties"). Dersom avtalen er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg (f.eks. postordresalg, internettsalg og tv-shopping) må du bære returkostnadene selv, med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

 

Hentet fra det samme skjemaet som jeg refererte til over.

 

Du må betale returporto selv, men det er også det eneste du skal betale.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...