Carnifex Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) wotg Skrevet: 10/09/2004 : 17:16 La meg bare kort si følgende: Angreretten er ikke oppfunnet for at man skal kunne bruke noe gratis i fjorten dager Det er for å forsikre seg om at man f.eks har fått riktig vare. Det er ALT for mange TV2 hjelper deg idioter her inne.....skaff dere en jobb!! -Da ser vi likt på det. Må si meg enig med dere her. Blir faktisk ganske forbanna ofte når jeg ser hvordan endel her tolker denne loven. Jeg har sett folk som har ødelagt maskinvare og forsøkt å sende det tilbake på angrerett osv. Syns dette blir en utrolig ensidig og lite gjennomtenkt diskusjon. Jeg må si at jeg ikke har noen kjennskap til PCUtstyr.no eller måten de håndterer retursaker på, men ut i fra denne saken her føler jeg ikke at de har gjort noe galt. Jeg mener at trådstarter er langt utenfor det som er meningen med angrefristloven. Endret 27. september 2004 av Carnifex Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Svin på skogen vil det alltid være , men en kan ikke fjern lovverket av den grunn . Du kan sikkert med hånden på hjertet si at du aldri har gjordt noe galt som gagnet deg selv Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 Aiai! Nå har jeg fått sammen shutt'ln fra pcustyr. Det ble meget bra! De la også med en t-shirt i pakken Maskina er helt stillegående. Eneste minuset er at skjermkortvifta bråker inni h* Må se om det går å bytte denne ut på noen måte Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 Her følger som lovet utalelse fra forbrukerrådet i Nordland: Jeg beklager at det har tatt tid å komme tilbake med et svar. Årsaken er stor saksmengde og at vi har hatt en del problemer med vårt dataanlegg. Tvete har i senere samtaler med undertegnede utdypet firmaets forklaring ved å vise til at de ikke har garantier for at kundene disponerer over utstyr som beskytter for statisk elektrisitet. Dersom hovedkortet monteres kan det påføre kortet skjulte skader. Videre er det slik at kabinettet vil bære preg av å være brukt når delene har vært satt inn. Når det gjelder kablene, kommer disse i emballasje og dersom denne brytes kan disse i følge Tvete ikke pakkes om på samme måte som opprinnelig. Ved forespørsel om hvilken verdireduksjon delene vil få ved at kunden har prøvd dem, hevder Tvete at man må ta utgangspunkt i en prisreduksjon på fra 15-25%, etter hvilken type vare det dreier seg om. Er det varer som koster under 1000,- er det nok mest sannsynlig at prisen må reduseres med inntil 25% for at varen skal kunne selges som demo vare, i følge Tvete. Jeg har vært i kontakt med andre fagkyndige og fått bekreftet at hovedkortet kan ta skade dersom det ikke benyttes utstyr som beskytter mot statisk elektrisitet ved montering av hovedkort. Da det ikke eksisterer praksis fra Forbrukertvistutvalget som kan gi veiledning i denne saken, er undertegnede henvist til å foreta en vurdering utelukkende på bakgrunn av lovens ordlyd og forarbeidene til angrerettsloven.I følge forarbeidene kan skal man som tidligere nevnt i utgangspunktet ha anledning til å prøve varen , dog ikke ta den i bruk som sin egen. Enkelte varer kan ikke prøves uten at verdien endres betraktelig dersom kunden prøver varen, og i disse tilfeller kan angreretten gå tapt. Som veiledning kan man se hen til hva som er normalt ved kjøp i vanlig forretning.Like lite som man kan skrape malingen av en bokhylle i en vanlig forretning for å sjekke treverket, kan man utføre en slik undersøkelse ved kjøp av bokhylle via postordre. Jeg regner med at det vil være meget upraktisk å prøve slikt utstyr som det dreier seg om i dette tilfellet i en vanlig forretning, og at det således ikke er normalt. Undertegnede har vært i kontakt med flere forretninger for å høre om det derimot er normalt,eventuelt om det kan være aktuelt, å la kundene deponere på slikt utstyr. De forhandlere som jeg var i kontakt med , opplyste at det vil være helt uaktuelt å la kundene låne hjem hovedkort og kabinett. Årsaken er at utstyret lett kan ta skade dersom kunden ikke er kyndig nok. Når det gjelder prisreduksjon, ble det antydet fra to forretninger en verdiforringelse på rundt 50 % ved at varene hadde vært montert, dog slik at det nesten var umulig å svare på spørsmålet siden deponering som sagt ville være uaktuelt.Andre nettbutikker vi har vært i kontakt med tør ikke svare generelt på spørsmålet, verdireduksjonen avhenger av hvor meget varen bærer preg av å være brukt. Enkelte andre nettbutikker som eksempelvis Komplett data og Ps.data gir kundene returrett på pc-utstyr som hovedkort og kabinett. På den annen side er det ikke sikkert at de er juridisk forpliktet til det.Vi er av den oppfatning at det ikke er et vilkår at varen skal kunne selges som ny for at angreretten skal være i behold. I følge loven er det tilstrekkelig at varen leveres tilbake i " tilnærmet samme stand og mengde " og det er videre forutsatt at kundene i utgangspunktet skal ha anledning til å prøve varen. Etter Forbrukerrådet i Nordlands vurdering er imidlertid disse komponentene av en slik beskaffenhet at man vil kunne hevde at kunden tar varene tas i bruk som sin egen når montering av delene i kabinettet finner sted. Spesielt gjelder dette hovedkort som kan bli påført skjulte skader dersom kunden mangler utstyr som beskytter mot statisk elektrisitet. Dette medfører en skjult risiko ved videresalg som etter vår oppfatning innebærer at varen ikke kan tilbakeleveres i tilnærmet samme stand og mengde. Forbrukerrådet gjør oppmerksom på at vår uttalelse bare er rådgivende. Etter vår vurdering kan denne saken behandles i Forbrukertvistutvalget.Partene kan begjære denne saken videre inn for Forbrukertvistutvalget slik at dere får en avklaring på spørsmålet. Dette er kanskje å foretrekke da det slik vi forstår det råder usikkerhet i markedet om hvorledes loven er å forstå. Vedlagt følger klageskjema til Forbrukerrådet.Partene vil motta begjæringsskjema til Forbrukertvistutvalget dersom det blir rettet en formell klage hit. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Vel vedkommende som har skrevet det der må enten være lønnet gjennom en butikk eller så har han overhode ingen aning om hva han snakker om . Altså jeg kan ta ut hovedkortet av embalasjen legge det på gulvteppet som er fullt av statisk elektrisitet ,legge det pent tilbake i posen og angre , for da har det ikke vært montert . Tar jeg imidlertid kortet ut og setter på meg antistatisk armbånd plasserer kortet forsiktig og forskriftsmessig inn i kabinettet da har jeg mistet angreretten At en vare faller med 50% ved å åpne embalasjen er tull , i tillegg er det ikke snakk om å skrape bort noe , så den sammenligningen med den bokhyllen er noe av det dummeste jeg har hørt ,spesielt fra en såkalt fagperson . Angreretten er jo nettop noe vi har fått som en kompensasjon for at webbutikker sparer hundretusener av kroner i året ford de slipper å ha butikklokaler med flere annsatte for å betjene kundene , det er imidlertid riktig at det ikke er alt du får låne med hjem fra en vanlig butikk , men det du ikke får låne hjem får du demonstrert hos dem . Fjernsyn feks får du lånt hjem hos de fleste forhandlere . Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Får da ikke lånt med og testet fjernsyn noe sted jeg har hørt om. Unntaket er de butikkene som har egen selvvalgt returett, men da må man kjøpe varen først. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 Vel vedkommende som har skrevet det der må enten være lønnet gjennom en butikk eller så har han overhode ingen aning om hva han snakker om .Altså jeg kan ta ut hovedkortet av embalasjen legge det på gulvteppet som er fullt av statisk elektrisitet ,legge det pent tilbake i posen og angre , for da har det ikke vært montert . Tar jeg imidlertid kortet ut og setter på meg antistatisk armbånd plasserer kortet forsiktig og forskriftsmessig inn i kabinettet da har jeg mistet angreretten At en vare faller med 50% ved å åpne embalasjen er tull , i tillegg er det ikke snakk om å skrape bort noe , så den sammenligningen med den bokhyllen er noe av det dummeste jeg har hørt ,spesielt fra en såkalt fagperson . Angreretten er jo nettop noe vi har fått som en kompensasjon for at webbutikker sparer hundretusener av kroner i året ford de slipper å ha butikklokaler med flere annsatte for å betjene kundene , det er imidlertid riktig at det ikke er alt du får låne med hjem fra en vanlig butikk , men det du ikke får låne hjem får du demonstrert hos dem . Fjernsyn feks får du lånt hjem hos de fleste forhandlere . Enig her snekker'n. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Får da ikke lånt med og testet fjernsyn noe sted jeg har hørt om. Unntaket er de butikkene som har egen selvvalgt returett, men da må man kjøpe varen først. Vel her har vi Elkjøp , der må du betale for varen men kan prøve den i 30 dager og så heve kjøpet , det gjelder vel for pcèr også tror jeg . Så har vi et annet privat firma der jeg handler og alt av tv og stereo/video + dvd jeg har handlet har jeg fått lånt hjem og prøvd, det meste har jeg kjøpt men noe har blitt retunert . Service gutter . Men ser ikke annen måte en å totalt boykote de webbutikker som legger listen så høyt , de har tross alt store innsparinger i å slippe å ha ansatte i butikkutsalg . Lenke til kommentar
Karibi-Kåre Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Enig med Snekker`n. Jeg trodde Forbrukerombudet i Nordland hadde peiling. Hvis de har peiling har de antageligvis kjøpt det på Rema. Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Morsom sak dette her egentlig. Kunder i dag er OVERBESKYTTET ved hjelp av lover... Men lovene er der, og de må opprettholdes. Nettbutikker har også budsjettert med x% angrerett-saker i året, gjerne med litt ekstra god margin. Dette vet jeg fra da jeg jobbet med webbutikk før. Men at den overnevnte butikken i det hele tatt TØRR å gi så dårlig service er skremmende. Spesielt idag når vi har internett til å spre budskapet med. Dere ser jo her hvor mye dårlig omtale butikken har fått. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så er det en tommelfinger-regel at Negative erfaringer spres til 10 mennesker rundt deg via tale. Og tenk dere konsekvensene dette vil få... Butikken vil tape MYE penger. Er rett og slett ikke plass for å "lure" kunder og gi dårlig kundeservice. Anbefaler å bruke Tv2 hjelper deg (ett program jeg ikke liker personlig da de er meget "kundevennlige"), men de setter i allefall fokus på at butikken er CRAP!!! Håper butikken får svi skikkelig for dette, har ikke noe personlig mot dem, men pga deres dumhet og naivitet til at dette ikke får konsekvenser. Ville kanskje skrevet en mail til dem med link til denne tråden, og gjerne poste om dette problemet OVERALT! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Får da ikke lånt med og testet fjernsyn noe sted jeg har hørt om. Unntaket er de butikkene som har egen selvvalgt returett, men da må man kjøpe varen først. Vel her har vi Elkjøp , der må du betale for varen men kan prøve den i 30 dager og så heve kjøpet , det gjelder vel for pcèr også tror jeg . Så har vi et annet privat firma der jeg handler og alt av tv og stereo/video + dvd jeg har handlet har jeg fått lånt hjem og prøvd, det meste har jeg kjøpt men noe har blitt retunert . Service gutter . Men ser ikke annen måte en å totalt boykote de webbutikker som legger listen så høyt , de har tross alt store innsparinger i å slippe å ha ansatte i butikkutsalg . Ja selvfølgelig, det var det jeg mente..men det var ordlyden din jeg reagerte på. Da det hørtes ut som om de fleste butikker lot man låne med ting hjem for å prøve. Og det gjør man ikke hos elkjøp, vi lar folk kjøpe og prøve varen, og er de ikke fornøyd kan man komme tilbake. vi lar ikke folk teste varene hjemme og så bytte i hytt og gevær Lenke til kommentar
jansimet Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hei! Du har mulighet for å returnere varene ved å registrere retur inne på pcutstyr websider. 14 dager gjelder fra den dato firmaet har sendt pakken. Det er mulig med retur så fremt varen ikke er synlig brukt! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hei!Du har mulighet for å returnere varene ved å registrere retur inne på pcutstyr websider. 14 dager gjelder fra den dato firmaet har sendt pakken. Det er mulig med retur så fremt varen ikke er synlig brukt! butikken har gitt ham full returrett uten prisreduksjon på varene. Nå er det bare om å gjøre å få klarhet i loven Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) AvIOn Skrevet 28/09/2004 : 21:47 Morsom sak dette her egentlig. Kunder i dag er OVERBESKYTTET ved hjelp av lover... Men lovene er der, og de må opprettholdes. Nettbutikker har også budsjettert med x% angrerett-saker i året, gjerne med litt ekstra god margin. Dette vet jeg fra da jeg jobbet med webbutikk før. Siden du har erfaring med webbutikk,er det virkelig så mye og spare på og ikke ha butikklokale som "Snekker'n" vil ha det til? Lagerlokale er ikke gratis. De store webbutikkene har jo serdeles mange varer på lager. Hva er dyrest, lager på 500 kvm eller butikklokale på 50 kvm? Endret 29. september 2004 av egmur Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Nå er det ikke alle som har lager da , selv om de sitter med en liste over dette , dessuten blir det ikke rare butikken på 50 kvm i tillegg må butikken ha lager , en annen ting er at skal du ha butikk så må du annsette folk for å jobbe der og da kan du regne minst 300 000 i utgifter pr annsatt , husk det er ikke bare lønn men mange sosiale utgifter ved å annsette folk . Skal du da drive bare butikk har du redusert din kundegruppe fra å gjelde hele landet til å gjelde feks en liten by . Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i kostnadene ved flere ansatte. Det jobber lønnede folk på ett lager også. Lenke til kommentar
Kjellrs Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Vel vedkommende som har skrevet det der må enten være lønnet gjennom en butikk eller så har han overhode ingen aning om hva han snakker om .(...) det er imidlertid riktig at det ikke er alt du får låne med hjem fra en vanlig butikk , men det du ikke får låne hjem får du demonstrert hos dem. Fjernsyn feks får du lånt hjem hos de fleste forhandlere . 1. Han innrømmer jo klart selv at han ikke er datakyndig. Han baserer seg på de juridiske forutsetningene til angrerettloven, og på de uttalelser han mottar fra bransjen. Så ikke rett baker for smed, jeg synes han prøver etter beste evne og ANBEFALER faktisk at de fører saken formelt siden praksis ikke er klar. 2. Hvor får du normalt demonstrert datautstyr? Normalt har de *kanskje* noen ferdig oppsatte demo-maskiner. Om du ønsker noe annet utstyr, så har jeg aldri opplevd at noen har skrudd opp en maskin og satt inn en CPU / hovedkort / memory / harddisk / whatever for å demonstrere. 3. En TV må ikke monteres på noe som helst vis. Jeg tror sannsynligheten for at du kan bruke angrerettloven på en komplett PC er større enn på enkeltkomponenter, nettopp fordi den er a) I samme stand og mengde og b) Kunden har ikke bøyd / statisk / ripet eller på annen måte kunnet forringe varen ved å prøve den (i.e. plugge den inn og slå den på). P.S. Dvs. komplett PC fra f.eks. et kampanjetilbud. Dersom maskinen er bygd for deg (made-to-order), er det vel noen andre regler som kommer inn... Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i kostnadene ved flere ansatte.Det jobber lønnede folk på ett lager også. Sånn som feks elkjøp har da folk med lønn som jobber på lageret også da... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i kostnadene ved flere ansatte.Det jobber lønnede folk på ett lager også. Sånn som feks elkjøp har da folk med lønn som jobber på lageret også da... Henger meg opp i det?? Vel en vanlig butikk har annsatte i butikk + lagret , en webbutikk sparer det det korster å ha butikkansatte + butikklokale + kostnadene ved å innrede en butikk , i tillegg har en webbutikk fordelen med å selge til hele landet , det vil si ca 4-5 millioner menneskker , skal de starte å selge over disk er dette redusert til ca 10 -20 000 mennesker , blir litt forskjell på den potensielle kundegruppen de kan nå Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Jeg skjønner at en webbutikk har større potensiell kundegruppe. Men det at de har store innsparinger på det og ha noen færre ansatte er feil. Snekker`n Skrevet: 28/09/2004 : 19:37 Vel her har vi Elkjøp , der må du betale for varen men kan prøve den i 30 dager og så heve kjøpet , det gjelder vel for pcèr også tror jeg . Så har vi et annet privat firma der jeg handler og alt av tv og stereo/video + dvd jeg har handlet har jeg fått lånt hjem og prøvd, det meste har jeg kjøpt men noe har blitt retunert . Service gutter . Men ser ikke annen måte en å totalt boykote de webbutikker som legger listen så høyt , de har tross alt store innsparinger i å slippe å ha ansatte i butikkutsalg . Endret 30. september 2004 av egmur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå