Gå til innhold

Angrerett på nytt utstyr


Anbefalte innlegg

Leser du i det hele tatt hva jeg quoter? :p

 

"Vi har fått beskjed om følgende fra PSDATA?

ops!

 

har vært litt sinna noen dager, det var rett og slett ikke meningen! :blush:

 

Psdata, hvis dere følger med; BEKLAGER!!!! my bad!

Gå inn i den posten og forandre det da, ble selv litt forvirra her .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg blir heller ikke å handle på pcutstyr når kunder blir behandlet på denne måten.

 

Noe er jo riv ruskende galt i firmaet når kundene må gå "rettens" vei for å få "lov" til å bruke lovbestemte angreretten av pcutstyr.

 

Pcutstyr burde ha snudd i døra og lagt om rutinene grundig, men det blir jo ikke å skje etter det man har lest hele denne posten.

 

5200 visninger til nå. Kan man da tippe pcutstyr har tapt ca 2000 kunder, kanskje hver kunde ellers ville ha handlet for gjennsomsnittelig kl 2000 iløpet av 1 år. Da kan man jo også regne med 4.000.000 kroner i tapt omsetning?

 

Vil anbefale dem som har trøbbel med å få "lov" til å bruke angrefristen om å kontakte TV 2 Hjelper Deg!

 

Så får dere kanskje ordnet opp med pcutstyr engang for alle, i tillegg så får jo pcutstyr litt "god" PR.

Lenke til kommentar
Dette handler vel egentlig ikke om EN webbutikk ,men at enkelte begynner å tukle med de få rettigheter vi forbrukere har . At så PCutstyr får ekstra pepper her må de bare finne seg i sålenge det er de som "bråker" denne gangen .

Uthuling av den vanlige manns rettigheter ser en stadig vekk og blir vi fortsatt sittende passive og se på er vi snart fri for disse , derfor bør enhver vere våken og værne om det en har , kapitalistene har vel så de klarer seg uansett .

De få rettighetene vi forbrukere har? Nå tror jeg du må ta en recap. Saken er vel at forbrukerne i Norge har VELDIG sterke rettigheter(altfor sterke), og at disse gjentatte ganger feiltolkes og utnyttes av forbrukere, og ikke er tilpasset dagens markedssituasjon.

 

Tenk litt over ordlyden "sin egen" i utdraget av tolkningen fra forbrukerrådet. - Vi kan si at dette tilsvarer at du altså bare har varen på lån helt til du har bestemt deg for ikke å bruke angreretten, og du kan derfor ikke gjøre med varen som du vil, for deretter å returnere den.

 

Angreretten er til for å brukes på varer som ikke svarer til forventningene. F.eks hvis du kjøper en klokke på postordre som viser seg å ha påmalte visere, - da kan du angre. Eller hvis du kjøper en skriver som skal være kjempebra til foto i følge spesifikasjonene, men som viser seg å ikke være det. Men bortsett fra slike klare tilfeller burde selve definisjonen for om du kan benytte deg av angreretten være at varen kan selges som ny uten tap for selger.

 

At du ØNSKER deg bedre service av butikkene, og at det i det lange løp er de som tilbyr best miks av pris/service som overlever, - se DET er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Tok muligens litt hard i Avastor, men slike beløp kan fort bli reele litt langsiktig.

 

kjetilkl, her på Lovdata.no står det ikke en eneste plass at du ikke kan bruke varen. Om du bruker varen som "din egen" eller whatever er likegyldig.

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

 

 

Angrerett = Angre Kjøp, har da ingenting med om varen svarer til dine forventinger eller ikke. Kan hende PC'n du kjøpte er det beste du har vært borte, men så ryker komfyren din og du trenger en ny komfyr. Ved normalt bruk så er PC i tilnærmet samme stand i godt over 14 dager...

 

Når det gjelder trådstarter så faller ingen av de nevnte punktene inn under hans angrerett.

 

Elkjøp (selv om jeg aldri handler der) gir 30 dagers pengene tilbake garanti, noe som ikke er lovfestet, så klarer ikke en webshop å følge angreretten som er lovfestet.

Lenke til kommentar
kjetilkl, her på Lovdata.no står det ikke en eneste plass at du ikke kan bruke varen. Om du bruker varen som "din egen" eller whatever er likegyldig.

 

Vi snakket ikke om loven, men forbrukerrådets tolkning av hvordan den skal anvendes.

 

Og Alastor, det bør dekkes av reklamasjonsrett, og har ingenting med angrerett å gjøre, hvis selger mener det IKKE dekkes av reklamasjonsretten så kan du bruke angreretten fordi;

 

1. Maskinen kan leveres tilbake i samme stand og mengde (hvis du har behandlet den forsiktig - noe du selvsagt er pliktig hvis du ønsker å bruke angreretten, ikke ødelagt emballasje, kastet cd'er etc) - Hvis 1 død pixel ikke er reklamasjonsgrunn kan den derfor selges som ny vare.

 

og 2. Du kan angre fordi den ikke svarte til forventningene. - du forventet å få en vare uten døde pixler.

 

- Dette er jo en mer "klar" sak....

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet er ikke akkurat en autoritativ rettskilde, så jeg lurer litt på hvorfor man så til de grader vektlegger hva de har skrevet om saken.

 

Angrerettloven § 12 første ledd bokstav a) har følgende begrensning i angreretten:

 

"a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side"

 

Legg merke til at det er flere vilkår enn at varen skal leveres tilbake i _tilnærmet_ samme stand og mengdne. En eventuell forringelse må også skyldes "uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side".

 

Det skal godt gjøres å overbevise en domstol om at det er uaktsomt å f.eks. prøve om et grafikkort holder det det lover før man bestemmer seg.

 

Etter ordlyden kan du faktisk bruke varen akkurat som du vil, bare du kan levere den tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde". Forarbeidene til loven (Ot.prp.nr.36(1999-2000)) viser forsåvidt klart at man skal kunne undersøke tingen. Det er mildt sagt å begrense lovens rekkevidde å spesifisere at slik undersøkelse kun er å "se på den".

 

Man vet ingenting om kvaliteten på datautstyr ved å ta en titt på det; man må nødvendigvis stappe det i pcen for å se om det virker. I forarbeidene uttales da også: "Utgangspunktet bør være at forbrukeren skal kunne foreta de undersøkelser som er nødvendige og rimelige, tatt i betraktning varens karakter." (pkt. 3.16.4.2)

 

En av fordelene med angrerett er at man ikke trenger bevise at en vare lider av mangler for å gjøre kontraktsbruddskrav gjeldende etter forbrukerkjøpsloven. Videre vil ikke selger kunne kreve å rette varen eller lever en lik vare (omlevering), etc. I realiteten er angreretten en utvidet avbestillingsadgang som kommer til anvendelse etter at varen er levert.

 

Når lovgiver først har lagt så mye vekt på at forbruker skal beskyttes ved fjernkjøp, er det svært lite sannsynlig at domstolene vil innlate seg på en innskrenkende tolkning som medfører at man ikke kan undersøke utstyr grundigere enn ved å titte på dem før man mister angreretten.

 

(Personlig synes jeg reglene går altfor langt i å beskytte forbrukeres interesser, men det har lite å si; lovgiver bestemmer.)

 

De som eventuelt krangler med PCUtstyr om dette: Dere har forøvrig krav på forsinkelsesrenter fra 14 dager etter at dere har gitt melding om at dere vil benytte dere av angreretten; forutsatt at dere har rett til å angre. Den rentesatsen er betydelig høyere enn markedsrente.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
mye bra

Velformulert og gjennomtenkt tolkning av temaet fra en som tydeligvis har peiling på emnet.

 

Eneste jeg vil tilføye er at jeg fortsatt gjerne hadde hatt lyst til å se dette tatt opp i domstolene, til tross for at lovgiver har lagt ned mye jobb i utfromingen av loven.

 

Jeg mener det er feil at forbruker skal kunne påføre butikken kostnader uten å i det heletatt måtte forplikte seg. En slik lov blir for ensidig. (Tenker her på at butikken må tilbakebetale porto + evt. gebyrer ved angring.)

 

Når dette er sagt så må forbrukerne også være med å være sitt ansvar bevisst; jo flere som gjør som trådstarter i denne diskusjonen, jo dyrere vil varene til slutt bli. Det sier seg selv at en butikk som må håndtere mye returer og selge varene som demobrukt vil måtte skru opp prisene for å beholde marginene sine.

 

Som en liten betraktning så kan jeg vel tilføye at det er lite håp for akkurat det siste. Vi kan bare se på hvordan mennesket i gjennom tidene har gjort helt ufattelige ting for å fremme personlig vinning og for å skaffe seg penger. (Regnskog, utryddede dyrearter, krig og annet faenskap.) Det er helt ufattelig hvor små summer det skal til før folk kaster all moral og fornuft over bord.

 

Nok OT preik, men måtte bare få det ut.

 

-KJ

Lenke til kommentar
kjetilkl, her på Lovdata.no står det ikke en eneste plass at du ikke kan bruke varen. Om du bruker varen som "din egen" eller whatever er likegyldig.

 

Vi snakket ikke om loven, men forbrukerrådets tolkning av hvordan den skal anvendes.

 

Og Alastor, det bør dekkes av reklamasjonsrett, og har ingenting med angrerett å gjøre, hvis selger mener det IKKE dekkes av reklamasjonsretten så kan du bruke angreretten fordi;

 

1. Maskinen kan leveres tilbake i samme stand og mengde (hvis du har behandlet den forsiktig - noe du selvsagt er pliktig hvis du ønsker å bruke angreretten, ikke ødelagt emballasje, kastet cd'er etc) - Hvis 1 død pixel ikke er reklamasjonsgrunn kan den derfor selges som ny vare.

 

og 2. Du kan angre fordi den ikke svarte til forventningene. - du forventet å få en vare uten døde pixler.

 

- Dette er jo en mer "klar" sak....

Du kan jo ikke angre, fordi pcutstyr ikke tillater at du kan slå på pcen om du vil benytte deg av angreretten.

 

Og en død piksel ser man ikke før pcen er på. :dontgetit:

 

Og var ikke du enig med pcutstyr?

Lenke til kommentar
Dette handler vel egentlig ikke om EN webbutikk ,men at enkelte begynner å tukle med de få rettigheter vi forbrukere har . At så PCutstyr får ekstra pepper her må de bare finne seg i sålenge det er de som "bråker" denne gangen .

Uthuling av den vanlige manns rettigheter ser en stadig vekk og blir vi fortsatt sittende passive og se på er vi snart fri for disse , derfor bør enhver vere våken og værne om det en har , kapitalistene har vel så de klarer seg uansett .

De få rettighetene vi forbrukere har? Nå tror jeg du må ta en recap. Saken er vel at forbrukerne i Norge har VELDIG sterke rettigheter(altfor sterke), og at disse gjentatte ganger feiltolkes og utnyttes av forbrukere, og ikke er tilpasset dagens markedssituasjon.

 

Tenk litt over ordlyden "sin egen" i utdraget av tolkningen fra forbrukerrådet. - Vi kan si at dette tilsvarer at du altså bare har varen på lån helt til du har bestemt deg for ikke å bruke angreretten, og du kan derfor ikke gjøre med varen som du vil, for deretter å returnere den.

 

Angreretten er til for å brukes på varer som ikke svarer til forventningene. F.eks hvis du kjøper en klokke på postordre som viser seg å ha påmalte visere, - da kan du angre. Eller hvis du kjøper en skriver som skal være kjempebra til foto i følge spesifikasjonene, men som viser seg å ikke være det. Men bortsett fra slike klare tilfeller burde selve definisjonen for om du kan benytte deg av angreretten være at varen kan selges som ny uten tap for selger.

 

At du ØNSKER deg bedre service av butikkene, og at det i det lange løp er de som tilbyr best miks av pris/service som overlever, - se DET er en helt annen sak.

For oss som har levd en stund og vært med å kjempe for rettigheter både i arbeidsliv og som kunde vet hva jeg snakker om .

Når du så mener at det er greit å sende tilbake(angre) på en skriver etter at du har prøvd den og ikke tilfredstiller dine krav , hvorfor skal det da være verre å angre på feks et hovedkort ?? Det er en kjent sak at bla hk ikke altid oppfyller de spes som de skal .

Det er også en kjent sak at om firmaer når frem med slike innstamminger så vil de fleste av disse bruke dette kynisk , nettop derfor har vi loven for at forbrukern skal slippe å gå rettens vei hver gang , dette er jo noe firmaer håper på da de vet at 99% ikke ville gidde det . I tillegg har disse firmaene en stor fordel kostnadsmessig i forhold til andre vanlige butikker da de sparer penger på annsatte, de sparer mange penger på å slippe å leie butikklokaler og flere av dem har ikke egne lager engang , i tillegg når de en mye større kundegruppe ved å ha nettbutikk .

Lenke til kommentar

Fikk mail fra pcustyr idag:

Ja din nye vare går ut fra oss i dag.

 

Til info så har vi ikke flere igjen av ønskede DVD plater, så sendingen går uten disse platene.

 

Vi vil også, som en kompensasjon for hendelsen, gi deg fri frakt på denne sendingen og i tillegg byttes de to innleverte delene mot ønsket vare uten tillegg i prisen - du betaler altså ingen ting for byttet.

 

Ellers kan vi også nevne at vi ikke har hørt mer fra Forbrukerrådet, men vi anser oss ferdige med denne saken og vi beklager det som har skjedd her.

Vi lover deg at slikt ikke skal gjenta seg, vi beklager og er meget lei for denne hendelsen.

 

Flott av pcustyr dette. Litt positivt må de få når det faktisk er noe positivt.

Gleder meg til å få ny pc.

Lenke til kommentar
Tror nok at den sammenligningen du kjører der er litt far off.

 

Men la oss si at de mister 5 _salg_ som følge av det her.

 

Da vil de fremdeles tape mer enn de hadde gjort på å bare ta imot utstyret igjen.

sorry

Endret av nosto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...