Naasaa Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Jeg har tenkt på å lage meg et lite kjøleskap med en peltier som kjøleelement, men lurer på hvor kraftig peltierelement jeg trenger til dette?? Har tenkt å ha et som man bare kan sette en stor kjøleribbe på! Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Du menar "kjöleribbe og kjempevifte"? Annars blir det inte det minsta effektivt. Färdiga alternativ finns att köpa bland annat på Biltema, kostar runt 500kr. /Olle Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Det vil ikke være noe effektivt... peltier sluker strøm og er egentlig veldig lite effektive. Ved midnre du har massiv vannkjøling til kjøle peltierene, så vil mer enn 2-3 varme opp mer enn de kjøler ned. Dessuten sluker de jo strøm noe grassalt, så hvordan har du tenkt å skaffe de 5-600 wattene du trenger for bare å drive 2-3 midt-styrke peltier? De funker bra til veldig spesielle tilfeller når du skal kjøle CPU eller andre chipset, men skal du kjøle ned noe annet så kjøp et mini-kjøleskap. Det kan du sikkert få billig i en eller annen altmulig-butikk eller postordre. -Stigma Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Vel, et minikjøleskap bruker jo "inneffektive" peltierelementer på 40-80 watt med luftkjøling. De funker helt kurrant de. Men at man selv klarer og bygge noe bedre for samme prisen er tvilsomt. Man trenger to store kjøleribber, og bare disse koster jo en formue for oss dødelige. Så konklusjonen for vel også her være å kjøpe et ferdig minikjøleskap - men kanskje heller bruke litt energi på og forbedre det. Plansliping, bedre goop og bedre vifte kan fort gi hyggelige resultater! Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Jeg har en 12V kjøleboks med plass til 9 stk 0.33L bokser, den funker greit nok. Aner ikke hvor mye strøm det drar eller hva slags element som sitter der, men det kjøles av en ca 120*120 kjøleribbe i alu og en 80 mm vifte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå