Losni Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Jeg har ikke my peiling på fotokameraer, men jeg har lyst til å ta bilder osv... Jeg har et Nikon F55 kamera og jeg må vite hvilken type film jeg bør bruke i dette kameraet. Har lyst å ta bilder med mye kontrast og sterke farger, kanskje sånne silluetter tror jeg det heter... har ikke så peiling, men iallefall: Er det et spesielt firma/selskap som lager bra film? Hvilken filmtype burde jeg velge? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 (endret) Kodak har noen typer film med tilleggsbetegnelse VS (vivid saturation). Disse gir sterkere farger enn de helt vanlige filmtypene. Tror de heter Kodak Supra 200/400 VS (200/400 avhengig av ISO), men mulig jeg tar feil. Ellers er både Kodak og Fuji ledende når det gjelder produksjon av film. Dette er de to beste selskapene etter min mening. Forskjellen er at Kodak har en tendens til litt gulstikk i bildene, som gjør at bildene oppleves som varmere, mens Fuji har mer riktige farger. Jeg sverger til Fuji. Endret 26. august 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Beklager... det er Kodak Portra som kommer i en utgave med noe sterkere farger. De fås i ISO 200, 400 og 800. Lenke til kommentar
Losni Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 Takker for anbefalingene Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Best farger får du med dias film! Bruker selv Agfa RSX 2, som oftes 50 ASA; - Lett å presse med godt resultat - Medium kontrast - Presise farger (en av de beste filmene her) - Skarpe bilder -> høy oppløsning - Lite støy -> Veldig finkornet Fuji bruker å ha et ufint stikk, gjerne magenta, noe som ved scanning krever egne fargeprofiler for et godt resultat. Endret 3. september 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Ja, dias er jo overlegent... men det spørs om det passer med bruksområdet til brukeren. Hvis han vil ha det på papir, så koster det mye mer enn vanlig film, og resultatet er heller ikke alltid like godt. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Er det virkelig noen som bruker noe annet enn Velvia? Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Velvia er vel og bra for naturbilder, men skal du scanne (og ikke har en scanner til 50000) er det ganske håpløst. Portrett er vel heller ikke å anbefale hvis du har Velvia i kameraet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå