Gå til innhold

Lage min første hjemmeside!


Anbefalte innlegg

hvis en skal ha noe freeware så anbefaler jeg eclipse som en kan finne på www.eclipse.org den er da bare coder style, men har mange nyttige funksjoner. jeg bruker den selv til php programmering. meget bra i linux.

 

dreamweaver nevnte jeg siden det er det jeg syns er det beste alternativet for en nybegynner. spesielt siden det er meget brukervennlig og det trengs ikke lang tid for å sette seg inn i det. lese manualen eller tutorialsene som følger med så er det en quickstart.

 

MS Frontpage however er å invitere seg selv til å starte med dårlige vaner.. vekk vekk vekk med det!!!

 

no offense mate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke bare finne noen grunntags til html, og sette deg ned og lese litt ?

det er ikke vansklig...Så får du heller lage en side med design osv. senere ;)

Er en fin måte å få seg litt kunnskap om html ja.

Startet selv med editoren i Norton Commander 5.0 (dos basert) for endel år siden, leste litt på nettet, tittet litt på andre ENKLE hjemmesider for å se hvordan di hadde gjort det. En fin måte å lære grunntanken i html "koding"...

Lenke til kommentar
hvis en skal ha noe freeware så anbefaler jeg eclipse som en kan finne på www.eclipse.org den er da bare coder style, men har mange nyttige funksjoner. jeg bruker den selv til php programmering. meget bra i linux.

 

dreamweaver nevnte jeg siden det er det jeg syns er det beste alternativet for en nybegynner. spesielt siden det er meget brukervennlig og det trengs ikke lang tid for å sette seg inn i det. lese manualen eller tutorialsene som følger med så er det en quickstart.

 

MS Frontpage however er å invitere seg selv til å starte med dårlige vaner.. vekk vekk vekk med det!!!

 

no offense mate.

Mye fint i freeware rundt om.

Men vil nå si at du starter vell høyt for en nybegynner. Især å anbefale linux prog for en som mest sannsynlig sitter med windows :p

 

Jeg har jobba med data siden 89, og syns dreamweaver var vanskeli å sette seg inn i, ble for mye vinduer og rot på skjermen.

Er ikke enig at Frontpage er å starte med dårlige vaner. Rett nok har den endel artige tilpasninger som ikke er helt standard.. Men er det bare for å snekre seg selv en hjemmeside så er den ett bedre valg sålenge brukern har brukt Office før.

 

Skal han få seg gode vaner, så starter han med Notepad....

Lenke til kommentar
Når jeg driver webdesign bruker jeg alltid Adobe Photoshop, og Adobe GoAlive etterpå bare for og fixe links ect.

Og jeg som levde i trua at Photoshop var ett bildebehandlingsprogram....

 

(fyre igang photoshop CS... File... Open.. bla bla te en katalog med en index.html... ) fillern fikk ikke åpna den fila *not the right kind of document*

 

jaja det var mitt forsøk med Photoshop som web redigerings program :)

Lenke til kommentar

La oss få klarhet i dette.

 

De fleste webdesignere bruker Macromedia Studio MX. Dreamweaver MX til webdesign. Det er ikke freeware (de beste progs er ofte ikke det). Men alt kan fixes på DC++ :o)

 

Frontpage brukes av en del, men jeg har bare hørt bare negativt om det. Lager HTML-kode som ikke er standard og er ...urgh...vil ikke snakke om det, får meg i dårlig humør :D

 

Det å lære seg kode selv og håndkode er absolutt bra for da har man full kontroll. Og senere når man går over til et WYSIWYG-program som Dreamweaver så finner man feilene raskere.

 

Men oppsummeringen er:

- IKKE bruk MS Frontpage

- Lær håndkoding, din latsabb! :D

- Vil du drive seriøst med webdesign; kjøp deg (eller kopier) Photoshop, Illustrator og Dreamveawer!

 

Verktøy du trenger:

****************

Dreamveawer = verktøy til å generere kode, enten for hånd eller la DW generere koden for deg ved at du bruker elementer i DW som sparer deg for 'negerarbeid'.

Adobe GoLive var tidligere ikke å anbefale da dette programmet lagde egne løsninger på problemer som var enkle, men som ikke hadde noe å gjøre med standard html-kode å gjøre, noe man oppdaget når man skulle teste det på web....grrr!

Men i de siste versjonene så har de blitt mer tro mot W3C-standardene, men det er for sent for meg. Jeg har allerede skifta til DW og trivs dønn! :)

 

A.Photoshop = brukes til optimisering av bilder

 

A.Illustrator = Lage logoer og andre elementer som ikke kan skrives og som ikke er bilder. Det være seg symboler/logoer o.l

 

Minst 2 browsere installert (IE og Mozilla) der man kan teste websiden i.

 

 

PS: IKKE sats på å lage websiden helt og holdent i Photoshop for deretter å slice den opp. DET er DÅRLIG håndtverk, det!

 

Og bare for å ha det sagt; jeg har egentlig ikke noe tro på VesleMjuk (Microsoft) som produsent av webtools. Det er ikke uten grunn at Dreamveawer har et eget menyvalg som heter "Cleanup Word HTML". Nå sammenlikner jeg IKKE direkte tekstbehandlingsprogrammet Word med Frontpage, men jeg bare gir dere noe å tenke over :)

Endret av strangel
Lenke til kommentar
Når jeg driver webdesign bruker jeg alltid Adobe Photoshop, og Adobe GoAlive etterpå bare for og fixe links ect.

Og jeg som levde i trua at Photoshop var ett bildebehandlingsprogram....

 

(fyre igang photoshop CS... File... Open.. bla bla te en katalog med en index.html... ) fillern fikk ikke åpna den fila *not the right kind of document*

 

jaja det var mitt forsøk med Photoshop som web redigerings program :)

Hehe, det er litt komplisert, men det finnes mange gode tutorials for webdesign i photoshop, bla på www.good-tutorials.com vil jeg tro:)

Lenke til kommentar

Ok... bare for å få litt klarhet her..

 

jeg bruker windows xp home edition og webbrowserene IE og opera..

Jeg har allerede innstallert adobe photoshop album, adobe 2.0 og adobe reader 6.0. Hvilke av disse er det jeg skal bruke?

 

I tillegg trenger jeg en URL og ett program til!(hvis det er nødvendig)

Dette skal være gratis og LETT å bruke..

Noen som har en direkte link til sider hvor jeg kan skaffe dette??

 

takker for all hjelp.. Ble nesten litt forvirra av alle forslag osv..

 

Hva er det man egentlig trenger for å lage en side???

En url

ett bilderedigeringsprogram

ett webdsignprogram

 

eller???

Lenke til kommentar

Erik99: Man kan ikke bruke noen av de programmene til å lage grafikk/webdesign med, dessverre

 

Dere poster i hytt og vær. La oss gi ham en komplett oppskrift.

Programmer:

Notepad/Dreamweaver/frontpage til å lage siden i

Photoshop, til å eventuellt slice den layouten du lager

Tutorials for du som skal starte:

Lage hjemmesidenLage layouten og slice den opp

Prøv deg med disse, god begynnelse. :thumbup:

Lenke til kommentar

du trenger ikke en url for å lage hjemmeside, men når du legger den ut på internettet får du en url (adressen til siden)..

for å legge den ut på internett må du ha en host. her finnes det mange gratis alternativ. jeg bruker http://free.hostdepartment.com

eneste negative er at man ikke kan legge ut andre filtyper en html og css..

 

hvis du registrer deg her vil du også få tilgang til "sider" hvor du kan lage svært enkle internettsider, de blir uten tables eller tilsvarende (tror jeg i hvert fall :hmm:)

Lenke til kommentar

1. Bli kjent med notepad, eller andre tekstredigeringsprogram.

2. Les kursene på www.htmldog.com, start med HTML, og fortsett med CSS når du har lært deg det grunnleggende.

3. Prøv ut metodene du leser.

 

Verre er det ikke ;)

 

4. Dersom du vil ha en side på nett, kan du registrere deg en hjemmesidekonto på www.start.no/home (koster en sms til 10,-), og laste ned en ftp-klient. Jeg bruker www.flashfxp.com.

 

5. Etter hvert kan du prøve deg på noen design med grafikk, og da er Adobe Photoshop et av de beste bilderedigeringsprogrammene. Gimp skal også være bra.

 

Noen anbefaler WYSIWYG-editorer (What You See Is What You Get) som gjør kodinga for deg, men det fraråder jeg på det sterkeste.

Endret av satyrium
Lenke til kommentar
Hvis det er slik dagens webdesignere holder på så er det ikke rart at sidene ser ut som søppel og selv den enkleste side ikke validerer.

Antar det er meg du snakker til?

 

Skjønner ikke helt hva du mener?

A Photoshop er det desidert beste programmet til og lage websider, og jeg tror det er ingen proffesionel webdesigner er uenig med meg der.

 

Selvfølgelig ikke alene, men med et webdesign program som GoAlive eller DreamWeaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...