Gå til innhold

Hjelp, Jeg skal formatere!

Anbefalte innlegg

Jeg skal har nå tenkt å reinstallere windows..

Og så har jeg endel disker som er større en 137gb.

Desse vil jeg beholde innholdet på.

Hvordan skal jeg reinstallere windows uten å "miste" de gb som forsvinner.?

Å fysisk koble fra diskene er i utgangspunktet ikke et alternativ.

Så hva må jeg gjøre? For å reinstallere?

Jeg er ikke helt sikker på om denne threaden er under rett emne.

Så jeg vil beklage på forhånd viss noen har store problemer med dette :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem det :-)

Forutsetter at du har en C partisjon for OS og/eller eller har tatt alle nødvendige backups...

Formater C og installer all HW samt XP SP 1. Deretter utvid om nødvendig alle disker utover 137 MB og innstaller SW etter behov...

Lenke til kommentar

Når du formaterer en harddisk forsvinner alt på den disken, andre disker eller partitions blir ikke affektert.

Hvis formatering ikke blir aktuelt kan du gjøre følgende:

1. Simpleste måten er rett og slett å installere en ny windows install over den gamle. Hvis du derimot vil være sikker på at ingenting av den gamle windows versjonen henger igjen kan du gjøre det som er beskrevet under punkt 2

2. Rename din eksisterende windows katalog til foreksempel "junk". Dette må sikkert gjøres i DOS prompten da windows sikkert vil nekte deg å gjøre dette.

Slik gjør du dette:

Start med en bootdisk, gå til disken der du har din eksisterende windows, tast så "rename windows junk" (ikke bruk anførsels tegn).

Installer deretter en ny windows versjon hvor du enn vil og delete deretter junk katalogen i fra din nye windows environment.

3. Hvis man derimot har en tendens til å installere windows ganske ofte foreslår jeg følgende.

Lag en partition på hardisken din (del den opp) på ca. 10-15GB. Installer windows og tilbehørende program på denne delen. Alle viktige program lagres på andre disker. Når du så skal installere windows på nytt trenger du bare å formatere denne disken. Mens resten av dine viktige programmer forblir uberørt.

Håper dette var til nytte :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.. Men det var ikke helt dette jeg mente.

Formateringsdelen og reinstalleringen klarer jeg fint.

Men det jeg er redd for er at jeg mister filer på de diskene som er OVER 137gb.

Siden windows ikke har støtte for desse fra scratch.

For om disken er 180gb,200gb eller 250gb så vises de som 137gb i windows helt til jeg gjør om i regedit og enabler støtte for store disker.

Lenke til kommentar
Ikke noe problem det :-)

Forutsetter at du har en C partisjon for OS og/eller eller har tatt alle nødvendige backups...

Formater C og installer all HW samt XP SP 1. Deretter utvid om nødvendig alle disker utover 137 MB og innstaller SW etter behov...

Så jeg vil ikke miste noe på de gb som "forsvinner" ?

Alternativet mitt er å fysisk koble fra diskene. Men jeg har opplevd at windows bootinga ikke alltid fungerer som den skal da:)

Lenke til kommentar
Er litt usikker på akkurat det, men har aldri hatt problemet nettopp fordi de data jeg ønsker å ta vare på aldri ligger på C partisjonen....

jeg kan ta backup av de filene jeg vil beholde på c:\

Men jeg er redd for de diskene som er for store til at windows kan lese de.

Tror nok alternativet blir å fysisk koble ut diskene.. Og heller koble de til igjen etter jeg har "enablebig"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...