Gå til innhold

Abit nForce2 basert hovedkort, hvilket?

Digranes

Anbefalte innlegg

Heisann

Mitt Abit NF7-S V2.0 hovedkort ga akkurat opp på meg... fungerer ikke lengre etter hva jeg klarer å finne ut, så jeg må ha meg nytt hovedkort.. i den sammenheng hadde jeg noen spørsmål jeg hadde håpet å få svar på rimelig kjappt fra noen som har erfaring med nevnte hovedkort :roll:

Det første jeg lurer på er hva forskjellen på NF7-S V2.0 og NF7 V2.0 modellene er? om den eneste forskjellen er SATA støtten, står jeg over -S denne gangen da de to tre hundrelappene som er mellom er værdt å spare akkurat nå for min del :D er det annen forskjell på de enn bare SATA støtten??

Så lurte jeg på om Abit's AN7 hovedkort er noe dugelig i forhold til disse hovedkortene...? Tenkte kanskje om jeg skulle kjøpe NF7-S V2.0 kunne jeg vurdere AN7 kortet da det kostet sånn ca det samme... Leste litt om µGuru som skulle være på AN7 hovedkortet, og fikk litt lyst å teste det ut.. :p noen som har erfaring med dette hovedkortet? duger det like bra som NF7-S V2.0 kortene?

Alle disse hovedkortene finner du forresten på netshop.no... (hær)

til en grei penge... hvertfall der jeg bestiller fra da de har noe andre saker jeg også vil bestille når først er i gang å bestiller stuff... ;)

Hvertfall, noen som kan hjelpe meg?

-mamazboy-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallaisen mann. Hvis du skal overklokke mye så ville jeg gått for DFi lanparty kortet. Det pumper ut bra volt på vcore og vdimm. + at det er litt fancy schmancy, svart hovedkort med gul/grønne slotter som lyser under blacklight:D hihi

Se om jeg finner en url til deg mann....

*lete*

ser at hovedkort.no har dem inne.

Lenke til kommentar

TRor eneste forskjellen mellom an7 og nf7-s kortet, er den mikroguru chippen som finnes på an7.

Jeg har an7 kortet og kjører en xp-m 2400@210*12=2520 med en thermalright sp97 kjøler med 92mm vifte og har 2*512 corsair 3200xl brikker.

En kamerat i Alta (Alfern) kjører den langt høyere med samme kort og cpu med vannkjøling.

an7 er og anbefale som overklokkings hovedkort.

Edit:

Mikroguru oc via windows fungerer sånn passe, maskinen har en tendens til å låse seg om man treffer en ustabil volt/fsb innstilling så bruker biosen mye. Kan være de retter det opp med en ny oppdatering snart.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

avion: hallaisn søtnos ;) Anngående lanparty kortet blir det å koste noen grunker mer enn jeg planla, så har jeg litt erfaring med abit også :blush: + at jeg har annet stuff jeg skal bestille som jeg VET de har inne på netshop.no :w00t:

Lugmeister: Halla der var den karen også :D veit de er gode overklokkingskort alle sammen... det jeg lurte på som sagt var hva forskjellen var.. :roll: og er det bare guru brikken som er forskjellen på NF7-S og AN7 går jeg for AN7 da det er 25 spenn i forskjell :thumbup: Har forresten sånn ca samma rambrikkene som deg, men en XP3000+ prosessor... (veit den ikke er like overklokke vennlig, men fikk den med hovedkortet når jeg kjøpte det)...

Har også noe vannkjøling liggende, tenker jeg stabbler det opp igjen når jeg får ny hovedkortet jeg... årker ikke stappe noe sånnt på denne gammle boksen jeg sitter på nå :roll:

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Lugmeister: Er forresten ikke microGuru chip på NF7-S V2.0 som du skreiv (mulig det var en leif.. ?) den chippen finner du på AN7 kortet... og jeg anntar det er eneste forskjellen fra AN7 og NF7-S V2.0.... eller??

-mamazboy-

EDIT: jeg må skaffe meg briller, eller slutte å bruke øl briller... leste det du skreiv en gang til Lugmeister :whistle:

Endret av mamazboy
Lenke til kommentar

Er du en ihuga overclocker er det bare NF 7 s v2,0 som gjelder av de du nevnte... Er Abit`s aller beste oc kort (karnsje verdens beste AMD nForce 2 Ultra 400 out of the box) Håper jeg ikke tråkket for mange på tærne nå,men sånn er det. Men har du tenkt å modde kortet,voltmodding etc,er det brått en hel del andre som duger også ex. DIF Lanparty/Asus.

Skal du bare ha et godt og stabilt kort er AN7 også et meget godt valg,jeg har hatt /har begge de overnevnte Abitkorta.

Jeg mener Abit er for AMD som Asus er for Intel.......Rocksolid :yes:

...og å droppe sata syntes nå jeg er å gå et skritt tilbake,kjekt å ha da vet du ettersom du vel har tenkt å ha AMD systemet ditt noen år. Karnsje du ikke trenger Sata i dag,men ......

:p

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Lugmeister: Ok, kung... :D Håper ikke det er noen STORE forskjeller på AN7 og NF7-S V2.0 kortene, for jeg likte virkelig NF7-S V2.0 kortet jeg hadde.. helt til det ga seg that is :ermm: Hvertfall.. si fra om du finner noen andre forskjeller... Hvordan er det med Biosene til AN7, har du problemer med noen av multiplierne? husker 10x og 10.5x kunne være ett problem til NF7 kortene... (husker ikke om det var noe uppdate som fiksa det, men jeg kjørte hvertfall en modda bios hvor det var i ården) :w00t:

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Nassuz: hehe, joda SATA kommer vell en dag det også... men om jeg skal ha dette systemet i noen år frammåver ennå, har jeg virkelig råd til å kjøpe meg ett nytt hovedkort når jeg vil ha SATA disker, og stabble en server med alle mine gammle IDE disker på dette hovedkortet jeg bestiller nå :w00t:

-mamazboy-

EDIT:

VAR det bare SATA støtten som var forskjell på NF7-S V2.0, og NF7 V2.0 ??

Endret av mamazboy
Lenke til kommentar

356speedster: Takker.. :w00t:

EDIT:

Nassuz: hehe, takker ;) er noen kroner billigere på hwb.no / netshop.no <<== samma greia... Bestiller ikke fra netshop pga at det koster 25 spenn mindre (eller noe sånnt)... Men bestiller fra Netshop pga at de har alt jeg skal bestille :D (i motsetning til komplett.no..)

-mamazboy-

Endret av mamazboy
Lenke til kommentar

...så,NF 7 S v2,0 firewire,bedre lyd,klokker best :yes: plus at det finnes masse sider rundt om hvor en kan finne voltmod og massevis av modbioser for dette kremkortet.. :love: ...men det skiller også noen Camillaer mellom disse korta,mulig det også er en faktor....selv om ingen av de er direkte dyre...fra ca 550 til ca 975....

Lenke til kommentar

Nassuz: hehe, joda penger er en faktor... men som du sier, er ikke STORE forskjellene mellom de heller :roll: NF7-S v2.0 koster 795,- fra Netshop.no (altså der jeg skal bestille fra)... og NF7 V2.0 550,- ... Begge er relativt billige... Men anngående bios mod... du får bios mod til begge disse hovedkortene (har hvertfall funnet TicTac modded bios basert på D23 (?) biosen til begge kortene... om jeg husker rett... :blush: )

Men, klokker NF7-S V2.0 bedre? har jeg ikke lest noe om... trodde de hadde sånn sirkus samme klokke egenskaper da de kjører samme greiene bortsett fra det 356Speedster nevnte (om jeg ikke tar helt på tryne feil nå da) :ermm:

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Som Lugmeister sa har jeg også AN7, er fornøyd med det, men microguruen ser jeg på som totalt bortkastet. For meg har klokking gjennom Windows aldri gått bra, systemet har låst seg hver gang. Ellers er det greit kort å klokke med. Kjører på 2,7Ghz med min XP-M 2400+. Kan klokke minnet høyt også om man bruker Endurocell sin bios som man finner på abit-usa forumet. Kjører Corsair XMS3200XL + Twinmos m. winbond CH5 på 470mhz uten problemer, og på 440mhz ved 2-2-2-11.

Som de andre sier her så er forskjellene mellom NF7S v2 og AN7 minimale.

Edit:

Når det gjelder multipliere:

Har prøvd både 5x og 22x, og det virker uten problemer med min XP-M CPU.

Endret av alfern
Lenke til kommentar
En annen grunn til å velge NF7 serien istedet for AN7 er at du kan overklokke fra windows med 8rdavcore

Guide: 8rdavcore og NF7

Du kan overklokke AN7 også i Windows, men da er det å anbefale å bruke verktøyet fra Nvidia og ikke Microguruen.

Ellers ser jeg ikke behov for å klokke maskina i Windows. Selv om jeg har muligheten til det foretrekker jeg å gjøre dette i BIOS, der kan man samtidig justere på mange andre verdier som kan være avgjørende for stabilitet.

Endret av alfern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...