Gå til innhold

Formatering 200GB med "Volum"

Anbefalte innlegg

Hei kan noen forklare litt enklere hva et Volum er iht at jeg formaterte ny tileggs disk, en Seagate 200GB

Jeg kjører XPpro og startet enhetsbehandling og fikk opp diskene valgte riktig disk og høyre klikket, øverst får jeg valget: Nytt volum og ingen ting annet som passer. Går videre og alt av instillinger går greit. Programet i XP ser idenisk ut med Partition Magic fra Powerquest men ved status så viser alle nye Bokstav-drev at de er Volum istedenfor Basic Partisjon / Logisk

brukte denne fremgangs måten hos seagate http://www.seagate.com/support/kb/disc/how..._disk_mgmt.html

Litt info jeg fant men ikke forstod så mye av( dvs. har det noe betyning for vanlig bruk, om jeg har volum ):

http://kunnskapsnett.no/innhold/Partisjonering_av_disker.htm

:innocent:

Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på beskrivelsen din, så dette blir et forsøk på flere forklaringer.

Hvis du med "ved status" mener Status-kollonnen øverst, så høres det ut som at du ikke har formatert partisjonen din. Men hvis du med "ved status" mener ved siden av diskbokstaven, så har du bare ikke gitt disken din et eget navn. Høyreklikk på partisjonen/disken, velg Properties/Egenskaper, og skriv inn nytt navn. Jeg ser også at når jeg høyreklikker for å lage en ny partisjon på min engelske Win2k, så får jeg opp "Create Partition", og du får opp "Nytt volum", så det hele kan simpelten være at norsk Windows oversetter partisjon til volum. Hvis ingenting av dette høres riktig ut, så kan du kanskje prøve å forklare forskjellen mellom dette bildet, og hvordan det ser ut på din maskin.

Et volume (engelsk) er en Primary eller Logical partisjon, dvs. en partisjon av en type det er mulig å legge data på. Har du en Extended partisjon, så kan du legge en eller flere Logical partisjoner på denne, men du kan ikke formatere og bruke en Extended partisjon direkte. Derfor vil en Extended partisjon ikke være et volume.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...