Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP-telefon: Hvordan kobler jeg opp?(Switch/router)


Anbefalte innlegg

Jeg har Telio og har store problemer med dårlig lydkvalitet. Til opplysning har jeg 3Com router og ADSL via Tele2. For noen dager siden var jeg innom Datakjeden og de forklarte meg at jeg må ha en switch, som jeg da selvfølgelig kjøpte.

 

Denne har jeg koblet opp mellom oppkoblingsboksen til ADSL og adapteren jeg fikk fra Telio. Fra switchen har jeg også koblet routeren. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med ADSL fra Tele2 får du kun en IP, og ikke router. Det betyr at du er nødt til å sette routeren din rett etter ADLS-modemet. DU skal da ikke trenge noen egen switch så lenge det er ledige porter på routern.

 

Det skal altså se slik ut:

ADSL-modem -- router -- Telio-adapter -- Telefon
                     -- PC

Lenke til kommentar
Er jeg lurt? :hmm:

Var faktisk noe av det første som slo meg når jeg leste innlegget ditt :)

 

Ikke at jeg er noen ip-telefni ekspert, men har jeg enda til gode å se og høre om en ip-telefoniløsning som krever en switsj. Kjenner noen som har bestilt ip-telefoni, og snakket med noen som kan det her bedre enn meg, og de snakker alle om at det er en router som trengs. Switsj blir ikke nevnt engang.

 

Hvis du ser på løsningen enden tegnet over her så er det den du mest sannsynlig skal ha.

 

Det du skal vite om folk som jobber i Datakjeden, Elkjøp og lignende bedrifter er at de svært ofte er selgere som lever av å selge siden lønnen (bonuser, provisjon og slikt) ofte baserer seg på hvor mye de får solgt og det er ikke noe krav om at du skal kunne noe teknisk om data (selv om det sikkert er en fordel at de kan noe når de blir ansatt). Mange av dem vet sikkert litt om prossesorer, hovedkort, ram etc og hva det er for noe, men ikke noe særlig om teknisk data og drift (Troubleshooting, hva som kan gjøres for å rette opp i feil osv).

 

For å komme inn på ditt eksempel her så er det mange av selgerne som er usikre på hva forskjellen på en router og switsj er. Begynner du å spørre dem om forskjell og virkemåte på en switsj og router vil mange av dem sannsynligvis bli usikre og svare feil.

 

Det du først kan gjøre er å sette opp slik enden har tegnet i innlegget sitt. Og hvis det virker så tar du med deg switsjen til Datakjeden og opphever salget fordi selgeren solgte deg noe du ikke trengte. Jeg har en sterk mistanke om at selgeren lurte deg i dette tilfellet siden du allerede hadde alt utsyret du trengte. For det var slik at du hadde ledig plass på routeren til å plugge i adapteren fra Telio ?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil jeg si at det er å dra den litt langt å kalle dette svindel/lureri når man ikke kjenner omstendighetene. Ingen vet nøyaktig hvordan samtalen med selgern foregikk, og det kan godt hende vedkommende oppfattet det slik at det var nødvendig med en switch. Ta det derfor litt med ro med slike beskyldninger.

 

Når det er sagt vil ikke en switch bedre kvaliteten på samtalen din. En switch er bare en litt mer avasert hub som deler en linje i flere porter. Problemet ligger nok i nettlinja di.

 

Hvilken linje har du, er problemet konstant og er det noen andre som bruker den samtidig som du snakker i telefonen?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er Telio kunde, og kan fortelle følgende:

 

Min ADSL leverandør leverer med en ruter som deler ut interne IP adresser (DHCP). Mine pc'er og Telio adapteret får tildelt interne IP adresser fra den medfølgende ruteren. Men siden det bare er en LAN port på ruteren må jeg ha en switch/hub for å kunne koble til flere enheter.

 

---ISDNBOKS---SPLITTER---RUTER---SWITCH---TELIOADAPTER/PC1/PC2

 

Har ADSL fra adsl.no om noen lurte.

 

Enkelte rutere har innebygd f.eks. en 4 ports switch, og da slipper du ekstra switch. Men det har ikke jeg.

 

Telio adapteret kommer på nett bare det får tildelt en IP adresse. Tror du kan sette IP manuelt også, men jeg sjekket ikke dette da jeg har DHCP.

 

Enkelte bredbånds leverandører kan vel også dele ut flere IP adresser uten bruk av ruter, men du må finne ut hvordan pc'en får tildelt/satt IP adressen.

 

EDIT: Men jeg ser du har jo ruter, så den deler jo ut IP adresser skulle jeg tro. Har den mange LAN porter?

 

Viktig! Du bruker ikke opp båndbredden ut da, f.eks. til fildelingsprogrammer?

 

EDIT: Å nei, jeg har ikke fast telefon selv om jeg har ISDN boksen.

 

BU

Endret av bjarneu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...