Gå til innhold

Ram flaskehals ?

Isabella2

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp startet med overklokking og forsøkt å ekspremenert noe.

Jeg har følgende konfigurasjon:

- P4 2.8 ghz, 533 mhz, 512 kb

- Hovedkort MSI MSI 845PE MAX2-FIR Hovedkort S478/533mhz

- 2x DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 (for DDR-PC333MHz)

- Vannkjøling: Zalmann Reserator + Zalman ZM-GWB1 VGA vannkjøler

- X800 Pro Vivo skjermkort

Jeg klarer kun å klokke min P4 opp til 3.15 ghz før min maskin blir ustabil. Det virker ikke som jeg har noe problem med temperaturen, da den aldri er over 50c under full load. Har forsøkt å skru opp Vcore stegvis opp til 1.65 volt, uten at dette har hjulpet noe.

For meg kan det virke som RAM er flaskehalsen her - noen som kan gi meg noen nyttige innspill, slik at jeg kan overklokke mer ?

Isabella

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ram'en som mest sannsynligvis stopper deg ja. Du kan jo prøve å kjøre ram asynkront med FSB eller øke volten på ram'en. Men det beste er å innvestere i ram som takler den hastigheten på FSB som er nødvendig. Med vanlig noname 2700 ram så er jo faktisk 3.15GHz nokså bra klokking

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Da jeg nettopp har kjøpt nytt vannkjølingssystem (ja, jeg er klar over at dette ikke yter i nærheten av de beste systemene i bransjen, men jeg er fornøyd med å ha redusert temperaturen med 10c og et støyfritt system) hadde jeg ønsket å kunne klokke min P4 opp mot 3.6ghz.

Hvilken RAM bør jeg eventuelt bytte til, og vil et bytte av RAM være tilstrekkelig for å kunne klokke betydelig høyere.

Isabella

Lenke til kommentar

Etter det jeg greier å finne ut kjører du med FSB på 150MHz (effektivt 600"MHz") noe som blir en minnehastighet på DDR300 (PC2700 kjører på DDR333), jeg tror derfor ikke det er minnet som stopper deg (enda). Det kan være selve brikkesettet (HK'et/brikkesettet ditt er ikke laget for mer enn 533"MHz" FSB mens du kjører på 600"MHz"), ellers kan det være at du ikke har låst AGP/PCI-hastigheten.

Lenke til kommentar

Det stemmer at jeg kjører med FSB på 150, med en multiplikator på 21 som gir meg 3.15 ghz. Jeg er rimelig sikker på at jeg har låst AGP/PCI hastigheten (vil sjekke i kveld for å være 100% sikker).

Har nettopp oppgradert min CPU fra en P4 2ghz (PC400, 512 kb) til en P4 2.8gzh PC533 512 kb. Min forrige CPU klarte jeg å klokke stabilt til 2.5 ghz uten ekstra kjøling. Hadde derfor forventet at jeg ville klare et større sprang nå etter at jeg har kjøpt vannkjøling (redusert varmen i CPU og GPU med 10 grader under idle og full load).

Isa

Lenke til kommentar
Har nettopp oppgradert min CPU fra en P4 2ghz (PC400, 512 kb) til en P4 2.8gzh PC533 512 kb. Min forrige CPU klarte jeg å klokke stabilt til 2.5 ghz uten ekstra kjøling. Hadde derfor forventet at jeg ville klare et større sprang nå etter at jeg har kjøpt vannkjøling (redusert varmen i CPU og GPU med 10 grader under idle og full load).

Hjelper ikke så mye når HK'et (brikkesettet) ikke greier det :no:

Lenke til kommentar

Vel, nå er jeg jo i gang med en oppgradering av min PC (siste måned kjøpt skjermkort, CPU og vannkjøling), og da er det vel bare å fortsette.... neste stopp hovedkort :roll:

Er meget fornøyd med MSI, og vil se etter et tilsvarende kort som jeg har i dag som også støtter min P4 533 mhz. Ser jo nå, at jeg burde ha kjøpt nytt hovedkort og CPU samtidig... :no:

Takk for hjelp

Isa

Lenke til kommentar

Har nå lagt inn en bestilling hos Netshop på et Abit IC7-G hovedkort.

Tilbake til tittelen på min post "RAM flaskehals" - hvor langt vil det være mulig å klokke min P4 før minnet blir en flaskehals (mao før jeg må gjøre en ny oppgradering til (PC3200+) ?

Isabella

Lenke til kommentar

Har vært inne på denne Guide, og funnet ut at jeg har et minne som kjører på PC2700, skal gi en frekvens på 166.

Har jeg skjønt det riktig at "flaskehalsen" blir en FSB på 166. Dvs min RAM klarer ikke en høyere frekvens enn 166. Dette ville innebære at jeg kan klokke mitt nye hovedkort og CPU til 3.486 mhz (gitt multiplikator på 21 som jeg hadde på mitt gamle hk, og forutsetter at denne er den samme i mitt nye hk).

Isabella

Lenke til kommentar

Riktig det, med en FSB på 166MHz (effektivt 664"MHz") vil du CPU'en kjøre på 3,486GHz. MP på CPU'en er låst i CPU'en, ikke på HK så du vil ha en MP på 21 på det nye kortet også.

Siden du har en ganske billig brikke tror jeg ikke den går mye lengre enn DDR333 ved spesifisert, men slakker du litt på timingsene (f.eks 2,5-4-3-8) og gir dem litt mer spenning (2,6-2,7V) vil du kanskje kunne nå litt lengre og CPU'en vil bli enda raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...