Gå til innhold

Særemne VK2 - Språkstudie

G2Petter

Anbefalte innlegg

Hei.

Treg som jeg har har jeg ennå ikke valgt særemne. Læreren vår oppfordrer til å gjøre et språkstudie, og jeg har veldig lyst til å gjøre noe om "degenereringen av det norske språk på grunn av ny teknologi" eller noe liknende, men jeg lurer på om dette er nok å skrive om?

Er det noen som har noen idéer, evt. har gjort noe liknende selv?

mvh,

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

degenereringen?

handler vel egentlig om at vårt begrensede norske ordforråd ikke har gode nok uttrykk til å kunne erstatte engelske ord. Det samme gjelder de fleste språk, også engelsk. Ingen språk har flere låneord enn engelsk bl.a som en følge av den britiske kolonialtiden. Norsk har masse låneord fra tysk tilbake fra hansatiden. Lest nylig at de fleste norske ord som beskriver følelser stammer fra tysk. Med tider og stunder blir fremmedord som chokolade til sjokolade. Fremdeles et fremmeord men i norsk språkdrakt.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
degenereringen?

handler vel egentlig om at vårt begrensede norske ordforråd ikke har gode nok uttrykk til å kunne erstatte engelske ord. Det samme gjelder de fleste språk, også engelsk. Ingen språk har flere låneord enn engelsk bl.a som en følge av den britiske kolonialtiden. Norsk har masse låneord fra tysk tilbake fra hansatiden. Lest nylig at de fleste norske ord som beskriver følelser stammer fra tysk. Med tider og stunder blir fremmedord som chokolade til sjokolade. Fremdeles et fremmeord men i norsk språkdrakt.

Litt gammelt tema, men det er noe sånt jeg skriver mitt særemne om (norsk språkhistorie med fokus på tysk påvirkning), så hvis noen har noen nyttige lenker eller artikler å henvise til, skriv og post i vei ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...