copyright Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 jeg har tenkt å lage vannblokka av 3 plater, borre en kanal i den ene tvers igjennom også file det fint, også sette på bunn og lokk, hvor tykke plater trenger jeg da ? 0,5 0,7 eller hva ? Husk at det er 3 plater så du må gange tykkelsen med 3.... På forhånd takk.... Lenke til kommentar
copyright Skrevet 3. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2002 Tar også imot andre råd om emne, skal mekke sammen blokker for første gang, så råd motas med takk... Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Jeg er ikke rette personen til å gi råd, fo rmin pc ble full av vann etter at jeg lagde min egen blokk :smile: , men du kan jo prøve deg på en maze 3 liknende sak med ca. 10mm kobberbunn og 8mm plexiglass på toppen. den ser lekker ut Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 du kan tenke det slik: større plater resulterer i [*]mer varme spredelse pga at du har mer masse å sprede det ut på. [*]dypere spor som resulterer i mer vann/varme forflyttelse. derfor burde du ha så stor blokk som mulig, men ikke bli så veldig extrem. (det funker ikke serlig bra med en 30cm høy blokk ) Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 har en enkelt 10 mm plate med hull boret i en firkantet spiral som begynner i midten og snurrer utover, den gir meg en cpu temp på 30 c. jeg bruker en akvariumspumpe til 300 kr og en gjærings dunk til 100 kr som reservoar. hele anlegget er sikkert og kostet 500 kr tilsammen, vær forsiktig og lykke til. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Jeg anbefaler 10mm til den miderste plata. Så 5mm til bunn og topp plate.. Lenke til kommentar
Bugaloo Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 er enig med 10mm til plata i midten, men jeg ville brukt 2mm til bunnplata og 5mm på topp plata. 5mm på bunnplata er for tykt tror jeg.... Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Mener dere det er lettere sette sammen plater enn å kryssborre og skru igjen hull? Det må da bli et visst varmekonduktivitets-tap når det blir ett eller to lag med loddetinn i mellom blokk-delene? Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Quote: On 2002-05-04 13:43, gaardern skrev:Mener dere det er lettere sette sammen plater enn å kryssborre og skru igjen hull? Det må da bli et visst varmekonduktivitets-tap når det blir ett eller to lag med loddetinn i mellom blokk-delene? vel, det er sant; men lodde tinn burde du ikke bruke. Det blir ikke så stor forskjel hvis du enten sølvlodder eller bruker termisk lim mellom platene. Lenke til kommentar
copyright Skrevet 4. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2002 Quote: On 2002-05-04 13:43, gaardern skrev:Mener dere det er lettere sette sammen plater enn å kryssborre og skru igjen hull? Det må da bli et visst varmekonduktivitets-tap når det blir ett eller to lag med loddetinn i mellom blokk-delene? det kommer jo bare til å være loddetinn på den lille flata du skal lodde sammen, så det kommer ikke noe i selve kanalen... Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 I bunnen bør det egentlig være så tynt så mulig uten at det er fare for at kobberet bulker seg. Dermed får varmen kortere vei til vannet. Det er vel bunnen som er mest kritisk når det gjelder tykkelse. Det stemmer også at dess større bunnplate du har...dess mer kan varmen spre seg slik at kontaktflaten med vannet blir større og kjøingen bedre. Når det gjelder platene rundt så kan de gjerne være litt tykkere. Ikke minst for at vannblokka skal være litt solid. Har du tenkt å bruke nipler ut av vannblokka så kan det være greit at det er litt metall å gjenge i. Jeg vil anbefale (uten at jeg har noen utregninger som støtter dette) 2mm til bunn og ellers 5mm. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Når jeg leste innlegget skikkelig fikk jeg med meg at du tenkte å bygge 3 kobberplater i høyden. Da skal du seff ikke ha 5mm i midten, men gå for 10mm som tidligere forslag. Topp : 5mm Midten : 10mm Bunn : 2mm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå