Gå til innhold

Hvor tykke bobberplater trenger jeg når jeg skal lage meg en


Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å lage vannblokka av 3 plater, borre en kanal i den ene tvers igjennom også file det fint, også sette på bunn og lokk, hvor tykke plater trenger jeg da ?

0,5 0,7 eller hva ?

 

Husk at det er 3 plater så du må gange tykkelsen med 3....

 

På forhånd takk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan tenke det slik:

større plater resulterer i

[*]mer varme spredelse pga at du har mer masse å sprede det ut på.

[*]dypere spor som resulterer i mer vann/varme forflyttelse.

derfor burde du ha så stor blokk som mulig, men ikke bli så veldig extrem. (det funker ikke serlig bra med en 30cm høy blokk :lol: )

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-04 13:43, gaardern skrev:

Mener dere det er lettere sette sammen plater enn å kryssborre og skru igjen hull? Det må da bli et visst varmekonduktivitets-tap når det blir ett eller to lag med loddetinn i mellom blokk-delene?


vel, det er sant; men lodde tinn burde du ikke bruke. Det blir ikke så stor forskjel hvis du enten sølvlodder eller bruker termisk lim mellom platene.

Lenke til kommentar
Quote:


On 2002-05-04 13:43, gaardern skrev:

Mener dere det er lettere sette sammen plater enn å kryssborre og skru igjen hull? Det må da bli et visst varmekonduktivitets-tap når det blir ett eller to lag med loddetinn i mellom blokk-delene?


det kommer jo bare til å være loddetinn på den lille flata du skal lodde sammen, så det kommer ikke noe i selve kanalen...
Lenke til kommentar

I bunnen bør det egentlig være så tynt så mulig uten at det er fare for at kobberet bulker seg. Dermed får varmen kortere vei til vannet. Det er vel bunnen som er mest kritisk når det gjelder tykkelse. Det stemmer også at dess større bunnplate du har...dess mer kan varmen spre seg slik at kontaktflaten med vannet blir større og kjøingen bedre. Når det gjelder platene rundt så kan de gjerne være litt tykkere. Ikke minst for at vannblokka skal være litt solid. Har du tenkt å bruke nipler ut av vannblokka så kan det være greit at det er litt metall å gjenge i. Jeg vil anbefale (uten at jeg har noen utregninger som støtter dette) 2mm til bunn og ellers 5mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...