Gå til innhold

PC I bilen del II

Anbefalte innlegg

Egentlig to pc'er. Funker ikke enda for mangler adapteren mellom batteriet og trafo'ene. Og har ikke helt enda løst hvordan jeg skal plassere monitoren, men har begynt å fjerne dashbordet for litt styling og integrert tv i bilen. Ideen er da å få pc'en til å boote direkte til tv løsning, slik at jeg kan se windows på et mini tv.

Ja, men hva er da vitsen med tv i bilen da hvis jeg ikke skal spille? Vel, det har aldri vært meningen å spille på den, men integrert mpg og mp3 spiller. Men hvorfor ikke skaffe ipod? Nei, for jeg vil ikke ha inbrudd i bilen og ipod'en blir stålet. Dette er pc'er jeg fant på el-kjøp sin bosshaug. Og jeg har hatt inbrudd i bilen før, men de fikk ikke start på den for jeg har moddet alt det elektriske og re-rutet det. Anyway, her er bildene tatt med et kjipt videokamera.

bil_final.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte startpanelet til pc'ene. Kjøpte metallplate i en jernvarefortetning, samt litt lys og brytere på biltema. Total ca Kr 50.- Brukte en slag minivinkelsliper (vet ikke hva de heter) og det var vanskelig å skjære hull til bryterne og lys. Men det gikk bra tilslutt uten mye skjevheter. Skjærte hullene bittelitt større bak slik at jeg kan justere bryterne og få det så jevnt som mulig får en liten dasj med lim kommer inn i bildet.

Skal ha 3 umbrakoskruer på hver side og røde dioder i de hullene (slik at det ser litt bra ut også med litt briefe lys). Til høyre en eller annen tenningslås som gir strøm til bryterne. En bryter for hver pc og en for tv'et. Må børste platen litt først for å få den blankere.

8d068202.jpg

Slik først.

panel_final_3.jpg

Litt poleringsforsøk nederst til høyre

panel_final_1.jpg

Fra en annen vinkel

panel_final_2.jpg

Fine er at en kan lage egne paneler til selvbygde towere på denne måten.

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Har selv DVD spiller og MP3 spiller i bilen... tenkte å ta steget videre til mini pc i bilen... =) (da jeg ikke vil ha ett svært hovedkort liggende, osv osv... men heller bare bestille meg ett LITE VIA hovedkort med integrert prosessor osv osv, og en PSU som kan kjøre på 12V...)

MEN tilbake til ditt problem, du nevnte at du ikke var sikker på hvordan du skulle løse monitor problemet ditt? det er jo trykkfølsomme 7" LCD skjermer med VGA utganger på markede.. har hvertfall funnet det jeg... (koster litt, men hvor phett er det ikke å trykke på skjermen når du vil skifte sang, istedenfor å finne fram en mus eller tastatur...)

Kan se om jeg ikke finner en skjerm i en norsk sjappe *leite*

http://www.carputer.no/

Mye gøy der (du finner en webshop øverst på siden :roll: Relativt ny sjappe ser det ut som da de ikke har så voldsomt mye stæsh inne, men noe finner du hvertfall....) Inspirasjon og HW på den siden ;) Håper det hjelper :) og Lykke til videre...

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Ja, får tenke på det. Har ikke lyst til at en knarker skal bryte opp bilen og stjele med seg skjemen. Hvis jeg ikke er heldig og finner noe på el-kjøp sin bossdynge.

Har også en løsning uten skjerm. Men da må jeg sette opp hardisken slik at den booter til en random playlist. Modder et tastatur om til enkle brytere på dashbordet. F.eks hvis jeg skal skifte film eller mp3 så er bryteren koblet til en tast og tasten kjører en macro. Har det ikke helt klart enda. Første mål er å få maskinen til å boote.

Nå fant jeg et mini-hk som er mindre. Skal se litt nærmere på det.

Lenke til kommentar

Ikke det beste bildet, men dette er litt mindre. DDR sockets og 70watt PSU. Har noen pentium 4 cpu'er liggende. Problemet er hardisken og vibrasjoner. Vil den tåle og ligge i bagasjerommet over en humpende grusvei? Har en 1.7 GB seagate tror jeg det var som jeg får teste med. Innstallerer windows og legger den i bagasjerommet og tar den med på tur. Så inn og teste den etterpå. Det andre er om den tåler kulde. Tenkte enkelt å bare legge den i frysern over natten, tine den og se om den funker etterpå.

miniHK.jpg

Slik panelet skal plasseres. Vifte uttaket blir fjernet. Gjorde en liten tabbe. Hullet

er for stort, men må tenke ut en løsning der uten å måtte lage nytt panel.

242368b7.jpg

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Hva med fjernkontroll istedet for bryterpanel? Lag deg en enkel mottakerkrets som kobles til seriellporten (http://www.lirc.org/receivers.html), koster rundt 40 kroner, eller gratis om du finner delene i gamle TV'er etc, og bruk en hvilken som helst fjernkontroll (kanskje du har en liggende som ikke brukes lenger). Programvaren består av Winlirc og Girder (Den nyeste versjonen koster penger, mens de eldre var gratis. Kan godt sende deg siste lagde gratisversjon i mail om du vil).

Dette ville jo ikke ta no særlig plass, omkring 3x3mm^2 til IR "øye". Vet ikke om idéen er nevt tidligere, da jeg ikke fant "PC i Bilen Del I".

Lenke til kommentar
Har selv DVD spiller og MP3 spiller i bilen... tenkte å ta steget videre til mini pc i bilen... =) (da jeg ikke vil ha ett svært hovedkort liggende, osv osv... men heller bare bestille meg ett LITE VIA hovedkort med integrert prosessor osv osv, og en PSU som kan kjøre på 12V...)

MEN tilbake til ditt problem, du nevnte at du ikke var sikker på hvordan du skulle løse monitor problemet ditt? det er jo trykkfølsomme 7" LCD skjermer med VGA utganger på markede.. har hvertfall funnet det jeg... (koster litt, men hvor phett er det ikke å trykke på skjermen når du vil skifte sang, istedenfor å finne fram en mus eller tastatur...)

Kan se om jeg ikke finner en skjerm i en norsk sjappe *leite*

http://www.carputer.no/

Mye gøy der (du finner en webshop øverst på siden  :roll: Relativt ny sjappe ser det ut som da de ikke har så voldsomt mye stæsh inne, men noe finner du hvertfall....) Inspirasjon og HW på den siden ;) Håper det hjelper  :) og Lykke til videre...

-mamazboy-

weee, ligger i Asker :D

Ikke det at jeg har bil/lappen da, men får det om et år! Tviler på at jeg gidder å sette inn en pc :)

Men tilbake til topic.. Blir bra det der!! :yes:

Edit:

Skriveleif :hrm:

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
Ikke det beste bildet, men dette er litt mindre. DDR sockets og 70watt PSU. Har noen pentium 4 cpu'er liggende. Problemet er hardisken og vibrasjoner. Vil den tåle og ligge i bagasjerommet over en humpende grusvei? Har en 1.7 GB seagate tror jeg det var som jeg får teste med. Innstallerer windows og legger den i bagasjerommet og tar den med på tur. Så inn og teste den etterpå. Det andre er om den tåler kulde. Tenkte enkelt å bare legge den i frysern over natten, tine den og se om den funker etterpå.

Bare det, at du burde å disken i gang hvis du skal ta deg en kjøretur med den, siden en disk tåler "vannvittig" mye mer vibrasjoner når den er avslått..

Og det med kulde, det kan bli dannet kondens i disken, vil fremdeles virke, men, som jeg kan huske fra en tidligere tråd, så ble disken plutselig mye større ;) var vel nesten på 1 TB.. lenge siden jeg så tråden da.. men, den virka fint etter å ha blitt skikkelig tørka..

Lenke til kommentar

Nå har hovedkortene hengt en stund for å teste om det dannet seg kondens på dem. Og det gjordet det. Er nødt til å bygge en liten kasse å ha det inni. Var egentlig litt teit med to hovedkort, for jeg fant ut at flere winamp's kan kjøres samtidig. Da kan jeg spille mp3 og mpg samtidig. Pluss det tar mindre plass.

Lenke til kommentar
Hva med fjernkontroll istedet for bryterpanel? Lag deg en enkel mottakerkrets som kobles til seriellporten (http://www.lirc.org/receivers.html), koster rundt 40 kroner, eller gratis om du finner delene i gamle TV'er etc, og bruk en hvilken som helst fjernkontroll (kanskje du har en liggende som ikke brukes lenger). Programvaren består av Winlirc og Girder (Den nyeste versjonen koster penger, mens de eldre var gratis. Kan godt sende deg siste lagde gratisversjon i mail om du vil).

Dette ville jo ikke ta no særlig plass, omkring 3x3mm^2 til IR "øye". Vet ikke om idéen er nevt tidligere, da jeg ikke fant "PC i Bilen Del I".

...ops! ja, det ville vært lettere. Nå må jeg bare prøve å se det negative med den løsningen, for jeg knuste hele vifteuttaket da jeg fjernet det. Hvis jeg setter opp med fjernkontroll vil jeg forstatt ha et hull i dashbordet. Alt satte nemlig så godt fast når jeg skulle ha det av at jeg fant ingen annen løsning en rå makt.

Det var også meningen at jeg skulle få litt kule lys der med det panelet og finne knappene lett når jeg kjører på shoppingtur til sverige om natten. Gjøre bilen om til en techno maskin og ha løsninger andre ikke har.

Det panelet på bildet er for å slå ting av og på. Det andre jeg skal lage er et tastaturmod og skal være der cd-spilleren er. 4 enkle knapper for å skifte mp3 og mpg fram/tilbake, og muligens 2 til for å skru lyd opp og ned. Da står det fast i bilen også.

Hvordan få knappene til å funke med winamp må jeg enten løse med macroer eller plugins. Det er disse equaliser presets'ene i winamp for lydinstillinger som er utfordringen få koblet til en knapp, sånn at de kan byttes lett.

Lenke til kommentar

'Keyboard Express' er løsningen på macro-oppsettet. Enkel å bruke, tar lange macroer og scripts. Massevis av kommadoer som pause og hastighet på macroen (for fintuning). Denne er bare glimrende, for hvert macro oppsett kan assignes til en tast, og tasten kan inneholde haugevis av kommandoer.

Siden den kan assigne macroer til taster etter valg, gjør det fritt for at jeg kan herpe et tastatur til en miniboks, hvor denne er linket til brytere på panelet.

Dette kaller jeg bare for kontrollerboksen til panelet. Reduserer et tastatur, lager så et skikkelig macro opplegg med funksjoner som er linket til winamp.

Så mission er å finne ut hvor mange brytere jeg trenger i alt for å kontrollere det viktigste. Trenger ikke å sitte i bilen og pirke med dette, men kan designe macroene her. Prøve dem ut før de installeres på bil-hd'en. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...