Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netverk, men ikke Internett


Anbefalte innlegg

Jeg skal dele internett med naboen ( har skrevet det før: http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=250399&hl=).

 

Har alt utstyr nå og alt går bra.

 

Jeg har etterhvert oppdaget at signalet fra naboen er sterkest på loftet. Så nå har jeg en pc på loftet og der ligger det også en

svitch. Meningen er at maskinen på loftet skal "sende ut internett" til de andre maskinene i huset. Problemet er da at alle pcene kan se hverandre og dele filer, men de har ikke internett. Bare den på loftet har.

 

Her er et bilde av hvordan det er (dårlig tegnet):

 

http://groups.msn.com/Alimohammedahmed/sho...Photo&PhotoID=1

 

Kan noen hjelpe meg med å finne feilen?

Er det mulig at det er på grunn av at maskinen på loftet kjører Win. 98?

HJELP

 

Edit: Kan legge til at det er Telenor ADSL.

Endret av ALI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du satt en Windows 98 boks som "server"?? Jaja, vil du plages så værsågod... :thumbup:

 

Fra spøk til alvor så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å sette en XP boks der i stedet. Ble ikke helt klok på den tegningen, er det en switch rett på antennen i andre etasje? Kan du beskrive nøye hvilke komponenter du har?

Lenke til kommentar

Naboen har trådløs router (D-link).

Og hva er dhcp server?

 

EDIT:

I andre etasje er det en en PC med trådløs netverkskort. Antennen går inn det trådløsenettverkskortet. Så er det et annet netverkskort som går ut til switchen.

Endret av ALI
Lenke til kommentar

Det som slår meg her er at du kunne brukt et aksesspunkt med innebygd switch og spart deg for MYE trøbbel. Du har satt opp Win98 boksen til å fungere som en router rent hardwaremessig, men du får den ikke til å fungere som det softwaremessig. Jeg ville kostet på et aksesspunkt som jeg ville koblet inn på switchen. På den måten får du attpåtil frigjort en PC.

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar

En router brukes til å skille 2 nettverk fra hverandre, og gjøre slik at disse 2 nettverkene kan "snakke" sammen. Eksempelvis Internet og ditt hjemmenettverk. Routeren kan også fungere som en brannmur der den skjuler nettverket ditt fra Internet.

 

Et aksesspunkt er bare en boks for at trådløse enheter skal kunne komme seg inn på det trådbaserte nettverket, blir på en måte en switch bare trådløst.

 

Noen routere har nok en aksesspunkt funksjon, hvilke vet jeg ikke.

 

Se på hva D-Link har å tilby av aksesspunkt så har du samme merke som routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...