Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch med 2 uplink - lage selv?

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 switcher stående nå, men jeg trenger 2 uplinker på den ene, er dette mulig å fikse på egenhånd? eller må man kjøpe egne switcher med 2 uplinker?

Det er slik at jeg har 2 linjer nå, som skal inn i samme switch, og hver linje funker i port 8, hver for seg, men jeg skal som sagt ha begge til å fungere.

Prøvde ¨å settte de i hver sin port 8, men da fikk jeg ikke linket disse to switchene sammen.

Håper noen forsto hva jeg er ute etter her, og kan gi meg et svar, eventuelt en link til en 2 uplink switch som ikke koster skjorta.

Roger'n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvde ¨å settte de i hver sin port 8, men da fikk jeg ikke linket disse to switchene sammen.

Litt usikker på hva du mener med 2 linjer som skal inn i samme switch...

En uplink port er bare en port hvor pinnekonfigurasjonen er snudd om på slik at den virker som en krysset tp-kabel. Les litt mer her: http://www.duxcw.com/faq/network/uplink.htm

Mulig at du kan få det til med å bruke en krysset kabel mellom port 7 og 7 og så ha de to linjene dine på port 8?

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg forklarte meg litt uklart...

Det som er saken er at jeg har to switcher. Samtidig som jeg har to linjer som krever port 8. Dette klarer jeg forsovidt å fikse ved at de får hver sin port 8 på hver sin switch. Men problemet er da at jeg ikke får linket disse to switchene sammen, slik at de kan komunisere med hverandre....

How to do??

Er eneste mulighet å kjøpe en switch med 2 uplinker?

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å fatte problemstillingen din, men jeg er nesten overbevist om at det du trenger er en krysset kabel for å la en eller flere MDI-porter fungere som MDI-X, altså som uplink.

Hvis jeg har misforstått, så prøv å tegne et oversiktelig skjema over problemstillingen, så blir det kanskje litt enklere å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

På en måte ja, for jeg har nett til en server, som spytter ut ip adresser, men så har jeg også en annen lokasjon som skal få adresser, og til dette har jeg et modem som går ut fra bygget, men som også må kobles til slik at modemet sender avgårde ip adresser til lokasjonene. Hvis jeg kobler modemet rett på en pc og pinger adresser på den andre siden, så fungerer det veldig fint, men ikke når jeg må gå igjennom en switch.

Lenke til kommentar
Tror kanskje jeg forklarte meg litt uklart...

Det som er saken er at jeg har to switcher. Samtidig som jeg har to linjer som krever port 8. Dette klarer jeg forsovidt å fikse ved at de får hver sin port 8 på hver sin switch. Men problemet er da at jeg ikke får linket disse to switchene sammen, slik at de kan komunisere med hverandre....

How to do??

Er eneste mulighet å kjøpe en switch med 2 uplinker?

Ta en krysset kabel fra port 7 på den ene switchen til port 7 på den andre switchen, så får du kommunikasjon mellom dem.

Lenke til kommentar

For å koble sammen 2 switcher MÅ du bruke en krysset kabel. Så enkelt er det. Koble i hvilken som helst port.

Hvis du ikke får det til å fungere, så er enten switchene dine eller kabelen defekt.

Hvis du har switcher av nyere type, så har de kanskje Auto MD-X, og da kan du klare deg med en vanlig nettverksledning, da disse krysser kabelen automatisk inni switchen.

Men uansett SKAL det fungere med krysset kablel.

Har gjort dette minst 1000 ganger (arrangerer LAN-partyes og der kobles switchene sammen på samme måte).

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
På en måte ja, for jeg har nett til en server, som spytter ut ip adresser, men så har jeg også en annen lokasjon som skal få adresser, og til dette har jeg et modem som går ut fra bygget, men som også må kobles til slik at modemet sender avgårde ip adresser til lokasjonene. Hvis jeg kobler modemet rett på en pc og pinger adresser på den andre siden, så fungerer det veldig fint, men ikke når jeg må gå igjennom en switch.

Det her var det ikke lett å skjønne noe av.

Har du to dhcp-servere på nettet ditt?

Lenke til kommentar

Nei, har en DHCP som skal sende IP adresser til maskiner på en annen lokasjon.

Jeg har kontakt med den andre lokasjonen fra PC - modem på kontoret, til modem - pc på lokasjon. Problemet er at modene benytter seg av port 8 på switchen, som uplink. og DHCP er samme bare på en annen switch.....

Tror kanskje jeg gjør ting veldig tungvindt her nå.... hmmm

Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig lett å skjønne hva du mener, men hvis jeg har forstått deg rett da, er det du trenger er en krysset kabel mellom switch og modem (eller bruke uplinken på switchen til modemet. Har du lys på switchen din? Da er det i såfall bare å prøve krysset kabel/"ukrysset kabel" til alt lyser som det skal.

Denne DHCP serveren, den leverer ip'er til hele nettet? Hvis ikke, har du sørget for at alle maskinene er innenfor samme subnett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...