Gå til innhold

Trening til gutt 14 :P


Anbefalte innlegg

Holder med lperik. Tror det har mye å si om man har "litt" på kroppen for å bygge muskler. Husker for 1 år siden var jeg litt mere blubben enn det jeg er nå. Jeg og en kamerat (som var veldig tynn) trenet mye sammen. Gjett hvem som har mest muskler den dag i dag ;)

 

Den eneste grunnen til at det er en fordel å ha "fett" på kroppen er at du veier mer, ergo kan du løfte mer(dette har ikke så mye å si). Grunnen til at litt "lubne" folk vil ha bedre fremgang er fordi de har lavere forbrenning(generelt sett) og da vil de ha mere kcal til overs for muskelbygging....

 

 

ps: fett kan ikke bli til muskler....

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig å spise noen karbohydrater, mens andre bør en unngå mest mulig. Man kan kalle sukker for raske karbohydrater, det er fordi sukkeret omdannes raskt til energi i kroppen. Sukkeret er et lite verdifullt karbohydrat. Det er fordi sukker gir bare energi og ingen byggstoffer, fiber, vitaminer og mineraler. Sukkeret gir oss ikke noen andre stoffer som er nyttige for kroppen utenom energi. De raske karbohydratene er oftes mono- eller disakkarider.

 

Etter en treningsøkt er det viktig å fylle opp glykogenlagrene. Hvis man har hatt en skikkelig treningsøkt er disse lagrene så godt som tomme etter trening. Men vær oppmerksom på at det er begrenset hvor mye som kan inntas, siden disse lagrene tross alt har et begrenset volum. Man fyller opp glykogenlagrene med raske karbohydrater. Noen eksempler er sportsdrikk, dextrosepulver (druesukker) maltodextrin osv.

 

Karbohydrater: poteter, ris, pasta, grovt brød, kornblandiner (frokostblanding, ikke Kellogs osv), makaroni osv.

 

Raske karbohydrater skal man ta etter trening, sunne.!

Endret av HuzZzla
Lenke til kommentar
Du må såklart ha proteiner i tillegg, men proteiner er byggeklosser til musklene. Hvis du er ferdig med og trene, og har tom mage, og tar protein shake etter trening vil du ikke få like stor effekt og økning en hvis du får i deg mye karbor før du tar proteiner!

Poenget er at noen med et helt vanlig kosthold ikke går rundt på tom mage...

Lenke til kommentar
Ja spise meg, MERE KARBOHYDRATER ! For det er det kroppen bør forbrenne etter trening, ikke musklene, for da for du ikke noe økning, sier seg jo selv!

 

Hvorfor akkuratt karbohydrater?(og ikke "mat") Ikke gunstig å spise rene karbohydrater, men det skjønner du vel selv... :p

 

Det har blitt diskutert hvorvidt det er gunstig å innta raske karbs etter trening.

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar

Vel, hvis du ikke skjønte at jeg mente mat med masse karbohydrater, og ikke "rene" karbor, vel da tror jeg ikke du har så mye peiling som du tror du har j0.Ø.

Hvis du spiser kylling og ris\pasta etter trening, 2 filler, 2-3 dl ris\pasta. med saus, da har du fått i deg nok karbor, så tar du en dusj, og en proteinshake etter det.. og før du legger deg spiser du noen grove brødskiver og litt salat. Da trenger du ikke mer egentlig!

Endret av HuzZzla
Lenke til kommentar
Vel, hvis du ikke skjønte at jeg mente mat med masse karbohydrater, og ikke "rene" karbor, vel da tror jeg ikke du har så mye peiling som du tror du har j0.Ø.

Nei helt klart, det avgjør saken :roll:

 

ps: hva med å lese innlegga mine litt bedre...

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar
Hvis du spiser kylling og ris\pasta etter trening, 2 filler, 2-3 dl ris\pasta. med saus, da har du fått i deg nok karbor, så tar du en dusj, og en proteinshake etter det.. og før du legger deg spiser du noen grove brødskiver og litt salat. Da trenger du ikke mer egentlig!

Jeg ville heller spist det der etpar timer før trening. Ris har rimlig trege karbs, og med saus og kyllingfillet blir de enda tregere. Ta heller en proteinshake + evetuelt litt karbs etter trening(helst to separate shaker hvis man skal pirke, men hva er vitsen når man er nybegynner)

Lenke til kommentar
Huzzla, det heter ikke Karbor  :p

Joda det heter KARBOR, jeg tror ikke du har så peiling som du tror du har Dr.X(legg merke til den vanvittig gode peilinga mi på norsk, les: tror 2 ganger i en leddsetning :) )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

og for de som ikke skjønner det.

 

*IRONI*

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar
Huzzla, det heter ikke Karbor  :p

Er forkortelse til karbohydrater, de fleste sier det skjønner du gutten min. Spør en i helsekostbutikken etter hva som er bra rett etter trening, da vil han\henne si en eller annen KARBO drikk, eventulelt karbo og protein drikk ;)

Ja karbo IKKE karbor(ser du trenger å ha orda uthevet for å skjønne det..)

 

ps: back to topic

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar
Holder med lperik. Tror det har mye å si om man har "litt" på kroppen for å bygge muskler. Husker for 1 år siden var jeg litt mere blubben enn det jeg er nå. Jeg og en kamerat (som var veldig tynn) trenet mye sammen. Gjett hvem som har mest muskler den dag i dag ;)

kan hende du rett og slett har bedre gener eller kosthold enn han også da.

 

 

forøvrig bør karbohydratene du får i deg rett etter trening sammen med raske proteiner komme fra f.eks banan og shake.

en stund etter dette derimot kan du spise ris o.l, som har trege karbohydrater.

Lenke til kommentar
forøvrig bør karbohydratene du får i deg rett etter trening sammen med raske proteiner komme fra f.eks banan og shake.

en stund etter dette derimot kan du spise ris o.l, som har trege karbohydrater.

Jepp, helst fra separat shake, pga at proteinene i shaken senker GIen på karbohydratene du har i shaken. Men det blir ufattelig småpirk for min del i alle fall....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...