Gå til innhold

Trening til gutt 14 :P

Anbefalte innlegg

Jeg vil absolutt anbefale RYP til nybegynnere. Programmet er såpass godt og "strengt" lagt opp at det er lite rom til å gjøre nybegynnerfeil. Øvelser, repitisjoner og kosthold er lagt opp på forhånd. Man lærer utrolig mye om kosthold og hvordan kroppen fungerer på 13 uker. Ved et split program er det mye større rom for feil, spesielt om man ikke vet nok om hvordan trening og kosthold påvirker kroppen.

RYP fungerer, og man lærer masse av å følge det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte å ta sit ups i fem min hver kveld. Det har gitt meg gode resultater :w00t:

Ingen dum ide for tråd. trener mye manualer selv nå for tiden, fant ut at det ikke holdt med bare magemuskler men det har hjulpet på.

Edit: Helt enig med at du ikke skal prøve noe dop, det blir for dumt. Og tenk på, du er tross alt bare 14, du har en del år framover for å få de musklene du vil ha, så hold deg unna dop!!!

Endret av MacManus
Lenke til kommentar
....... fordi dop er fullt av bivirkninger.
Two things happen with people on steroids. Their balls shrink, and their heads grow...

Dop skader også lever, nyrer og tarmer.

Dersom man tar ekstremt mye dop, kan også kroppen slutte å produsere testosteron, allikevel skal det ekstremt mye dop til før det skjer.

Lenke til kommentar
Vil ikke tro at steroider har så ekstreme bivirkninger som alle skal ha det til, når man bruker det med måte.. Må jo ha peil på hva man driver med da :hmm:

Det kan ha alvorlige bivirkninger uansett hvor mye man tar. Jeg kjenner en som har vært proff bodybuilder (han var jugoslavisk mester i bodybuilding, og kom på 5. plass i et verdensmesterskap på 80-tallet), han tok dop. Han har bare en nyre i dag, og har store skader på den andre nyra, han angrer som en hund på at han dopet seg og holder foredrag om hvorfor man ikke bør dope seg.

Lenke til kommentar

jeg trener nå 3-4 dager i uken. har vært syk forigje uke så da ble det lite trening.. men jeg driver på 20min hvær gang..

dette gjør jeg:

Bicepscurl i skråebenk

Chins (av og til, ser ann været:P)

Konsentrasjons Curl (5x 50 (4kg) i stad tok jeg et untak. 15kg 50ganger (TUNGT!!!))

Sidehev med begge armene ( får dessverre ikke til så mye)

Skråbenk med liten skrå (30 x 5)

armhevinger

situps

dette gjør jeg i flere runder etterhverandre..

bruker å spise 4-5 egg etter trening, jeg drikker mye mere vann nå en før! jeg har trappet ned på godteri spising / brus drikking, tar vitaminer og

tran..

btw, ser etter en billig benkpress, bare si i fra om du har en ;)

Endret av ATi-Radeon
Lenke til kommentar
Hvordan går det med treningen da? Lært noe av denne tråden? Fortell litt om hvordan du trener og hva slags kosthold du kjører.

jeg har lært kosthold, og jeg prøver så godt jeg kan å være sund, men kan være litt vanskelig når jeg får så lite støtte av venner som spisergodteri :p

Lenke til kommentar
Flink gutt. :)

Hvor mye vann drikker du? 3 liter er det som anbefales. Selv fyller jeg opp to 1,5 L flasker hver morgen og sørger for at jeg har drukket opp begge før dagen er slutt.

God ide ;) skal begynne med deg jeg også trur jeg..

nei drikker vell 1L - 1.5 L dagen, så drikker jeg rundt 1L melk nesten hvær dag.

edit; ikke fullt så mye som 1L vann :( men takk for tipset, skal følge det!!! :D

Endret av ATi-Radeon
Lenke til kommentar
Hvordan går det med treningen da? Lært noe av denne tråden? Fortell litt om hvordan du trener og hva slags kosthold du kjører.

jeg har lært kosthold, og jeg prøver så godt jeg kan å være sund, men kan være litt vanskelig når jeg får så lite støtte av venner som spisergodteri :p

Kan være greit å spise litt godis av og til også da.. Det har faktisk flere fordeler også.. For det første er det bedre å spise litt av og til enn å være avholden dritlenge og så plutselig spise umengder..

Dessuten Burde du ha en "spisedag" en dag i uka (Helga funker bra til det formålet), der du spiser hva FAEN du vil, og så mye som mulig (helst ikke så mye som mulig av godis da).. Det for å holde anabolismen (right?) oppe.

Bra at du drikker mye melk :thumbup:

Kan anbefale en banan før eller etter treninga også..

Lenke til kommentar
Det jeg driver med nå er vell en "oppvarming" til da jeg er stor nok

til å begynne på 3t..?

da begynner de harde øktene med dønn aktiv trening i noen timer så

med god sun mat etter på..

Men hvordan tar man egentlig kreatin? venter med d til jeg blir større.

Ang treninga: En skikkelig treningsøkt for styrke og volum burde ikke være stort lenger enn èn time.. Etter dette daffer kroppen av. Du burde sørge for å få i deg noe energi før treninga (banan, frukt etc), og noe mens du trener (energidrikk/karboshake/o.l).. Raske karbohydrater RETT etter treninga er også veldig viktig. Da jeg starta med karboshake etter treninga merka jeg at jeg ikke ble så sliten etter treninga, kroppen henter seg inn raskere, og en eventuell stølhet forsvinner raskere.

Ang det med kreatin så tar jeg meg friheten til å quote meg selv fra kreatin tråden:

Kreatin kan være farlig/dødelig i veldig store doser (altså ingenting å frykte for oss vanlige:P)

Er man slapp/har hodepine og/eller kvalme ved eller etter bruk av kreatin er det pga manglende inntak av vann..

Går man på kreatin bør man innta ca 3liter vann per dag..

img_-2105761040_0.jpg

Fordeler med kreatin:

•  

• Binder vann i musklene, mao: Øker utholdenheten. Man kan altså løfte tyngre vekter, altså vil man legge på seg mere muskler

• Bedre pump ved trening

• Gir energi til hjernen [ http://no.news.yahoo.com/030813/74/16odq.html ]

• Et "hardere" utseende, musklene blir noe større

• Vektøkning på ~3Kg, ønskelig for noen

Ulemper:

•  

• Man burde holde alkoholinntaket på et minimum, fordi alkohol er vanndrivende, virker altså helt motsatt som kreatin.

Kreatin har vært diskutert som doping og mange vil forby det og evtl sette det på dopinglista, men jeg tror ikke dette vil skje..

Ren kjemisk fakta om kreatin for spesielt interesserte: http://home.hisf.no/svenjo/undervis/idrett/kreatin.htm

Annen info om kreatin: [Tatt rett fra iform.no's artikkel]

Kreatin er et legalt tilskuddspreparat som man får kjøpt på helsekostforetninger, treningslokaler og enkelte apotek.

På kjemisk nivå fungerer kreatin slik: Kroppens energiomsetning er basert rundt et molekyl kalt ATP. Ved å fjerne fosfatgruppen fra ATP og danne ADP, frigjøres energi som muskelcellen kan nyttegjøre seg av. Dersom (teoretisk) muskelen går tom for ATP kan den ikke lengre fungere. Kroppen har en egen mekanisme for å gjenskape ATP fra ADP, og det er her kreatinet kommer inn ved at kreatin fosfat donerer sin fosfatgruppe til ADP molekylet, og skaper ATP molekyler. Dette betyr igjen at man ved å innta kreatin har tilgang på mer energi til bruk for muskelcellene.

Så hva skjer når man tar kreatin?

Kroppen svarer med å bli noe sterkere, både styrkemessig og kondisjonsmessig. Muskelcellene tar inn mer vann, og blir følgelig sterkere. Man går opp ca. 2-3 kilo som et resultat av dette, og det sies at proteinsyntesen også blir positivt influert av denne prosessen. Kreatin bør inntas i pulverform, og blandes ut i væske (ikke sitrusfrukt for de bryter ned creatine monohydrate til creatinine). Væsken bør ikke være for kald da dette akselerer den naturlige nedbrytningen av kreatin. Kreatin er best absorbert etter en treningsøkt da kroppen da er mest insulin sensitiv, og det er insulin molekylet som tar kreatinet inn i blodstrømmen og til muskelcellene.

Ang inntak av kreatin: [Tatt fra PF.no]

For best effekt av Proteinfabrikkens Kreatin, anbefaler vi en oppladingsperiode på 5 dager. Innta 1g Kreatin pr 10 kilo mager kroppsvekt 3-4 ganger daglig i 5 dager, etter denne oppladings perioden bør det inntas 1 g Kreatin pr 10 kg kroppsvekt 1-2 ganger daglig daglig. På treningsdager er anbefalt inntaks tid , 30 min før og rett etter trening sammen med karbohydrater. På treningsfrie dager anbefaler vi å innta 1 g kreatin pr 10 kg mager kroppsvekt 2 ganger daglig med 6 timers intervall.

Håper dette hjelper noen på vei, jeg har ingenting negativt å si om kreatin.

:thumbup:

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...