Gå til innhold

Trening til gutt 14 :P


Anbefalte innlegg

Jeg går på et "10 ukers" powerbuilding-program!

 

jeg trener dette!!

Mandag: Rygg og biceps

Markløft 5 x 5

Chins eller nedtrekk 2 x 10

Foroverbøyd roing med stang 3 x 10

Stangcurls 5 x 10

 

Tirsdag: Bryst og triceps

Benkpress 5 x 5

Brede dips 2 x 10

Skrå flyes 2 x 10

Smal benkpress 5 x 10

 

Torsdag: Bein

Knebøy 5 x 5

Beinpress 2 x 10

Utfall i smithmaskin 2 x 10

Strake mark 5 x 10

Lårcurls 2 x 10

 

Fredag: Skuldre og legger

Militærpress 5 x 5

Sidehevninger 3 x 10

Stående tåhev 3 x 10-15

Sittende tåhev 3 x 10-15

 

Det er mange måter å trene på,

men hvis du ikke trener samme muskel 3 ganger i uka

samme hvordan du splitter så trener du ikke effektivt nok.

 

hvis man trener armer på mandag må man ikke gå lengere enn onsdag før man trener dem igjen.

 

store karer trener splitt med en muskelgruppe i uka,

men det er kun for de dem bruker dop og muskelen vokser i en uke etter trening

isteden for 24-48timer som oss andre.

 

Så håper jeg du ikke trener med samme vekt/kg hver trening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg gjør jeg ikke, på basisøvelser, så prøver jeg å øke 5 kg i knebøy og markløft i uken, mens jeg øker 2,5 kg i benkpress og militærpress i uken. har gått på dette nå i 4 uker, og har økt uten noen store prob. hver uke!

 

Tipper det kommer til å gå stopp om 2-3 uker, men jeg spiser jo ganske mye og får i meg masse protein(altså holder en stram diett), så målet mitt er å holde denne økningen i 4-5 uker til!

Endret av bassmania
Lenke til kommentar
Det jeg gjør jeg ikke, på basisøvelser, så prøver jeg å øke 5 kg i knebøy og markløft i uken, mens jeg øker 2,5 kg i benkpress og militærpress i uken. har gått på dette nå i 4 uker, og har økt uten noen store prob. hver uke!

 

Tipper det kommer til å gå stopp om 2-3 uker, men jeg spiser jo ganske mye og får i meg masse protein(altså holder en stram diett), så målet mitt er å holde denne økningen i 4-5 uker til!

det er jo riktig

å når det sier stopp

går du ned til 5rep per sett og forsetter økningen.

sier det stopp der har du 1-2uker treningsfri

før du begynner på nytt igjen.

da med lette vekter og heller flere rep for eks 15repx2-3

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke begynne å med en slags idrett av et slag? Jeg trener judo, og der bruker en veldig mange forskjellige muskler. En kaster, løfter osv... Har gått der i 3 mnd nå, og merker forskjell allerede..

 

Er jo mye bedre/morsommere å drive med en slik idrett enn å løpe/trene styrke for "seg selv" på et trenings studio.

 

Prøv å ta f.eks 50 sit-ups (et helt vilkåerlig tall) 1 uke, så tar du flere neste uke.. Da merker du klart forskjell. Bare husk på hvor mange du tok første gangen :yes:

 

Men det har nok mye å si hvordan kropp en har i forhold til synlige armmuskler og six pack.. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt six pack, uten å ha trent noe særlige magemuskler. Har dog drevet med idrett fra jeg var 7-8 år...

 

Vet ikke hvor mye hjelp/tips dette var, men..Men hold deg unna vekter foreløpig.. Snakk med gymlæreren på skolen, eller som andre har anbefalt, snakk med de på et helse studio, de kan legge opp et riktig og ordentlig opplegg for deg.

Endret av CarinaE
Lenke til kommentar

Syns godt du kan vente et år til.. Klarte meg fint jeg.. Begynte å trene for 2uker siden.. Har allerede begynt å klare 10kg mer i benkpress enn første trenings dagen.. Ekke lurt å begynne tidlig.. Og i hvertfall, ta det med ro isåfall.. Ikke overtren deg..

 

Noe som også er lurt og som jeg selv har begynt med, er slike shaker.

Det du blir når du trener er Anabol, men hvis kroppen ikke får det den trenger av proteiner osv, så ender du opp med å bli Katabol.. Da eter kroppen av seg selv, og du får en motsatt virkning av det du ønsker.. Ikke bra, med andre ord.. :no:

 

 

Edit: det er en GOD grunn til at det er 16års grense på Sats, Spenst osv..

Endret av ThaAndre
Lenke til kommentar

Hmm, mange fornuftige folk her jo. :thumbup:

 

Jeg trener ihvertfall ganske mye nå om dagen, 6 ganger i uken, annehver dag bein og overkropp. Startet skikkelig første August i år.

Før det har jeg stort sett drevet på med rehabiliteringstrening. Ved påske ifjor klarte jeg ikke å løfte høyrearmen og såvidt løfte venstrearmen min, og nesten en knebøy uten vekter i det hele tatt. Var pga. operasjoner og slitasjeskader og surr.

Har trent ca. 18 timer i uka siden da frem til juni, 12 timer etter det.

Har hatt en voldsom progresjon hele tiden, men spesielt de 2-3 siste månedene da jeg begynte å løfte virkelig tungt. Men det skal sies at jeg var ganske godt trent før operasjonene, så det var nok noe muskler som bare trengte å bli trent opp osv.

 

Men å begynne tung styrketrening i ung alder 13-15 er helt idiotisk, et par stykker jeg kjenner fra alpinmiljøet er ødelagt for livet i en alder av 18/19 år pga. tung trening fra de var 13-14 år gamle. Slitasjeskader i armer og bein, og masse muskeltull.

Ikke å anbefale. Samme med kosttilskudd, det hjelper ikke en dritt om du er utrent som fy...

 

Hadde bare lyst til å skrive litt. :whistle:

Lenke til kommentar

Eg er 17 år og starta for ei veke sida på treningsstudio.

 

For å få store muskler må du trene med tonge vekter slik at du klarer kun opp til 8 repitisjoner per gang.

 

Eg trener heile overkroppen slik eg belaster alle store muskelgrupper. Og dagen etterpå kjenner eg såvidt noke i muskelane. Men går uansett annankvar dag på treningsstudio.

 

 

armhevinger og situps er den rette treningen for folk under 16.

Lenke til kommentar
Eg er 17 år og starta for ei veke sida på treningsstudio.

 

For å få store muskler må du trene med tonge vekter slik at du klarer kun opp til 8 repitisjoner per gang.

 

Eg trener heile overkroppen slik eg belaster alle store muskelgrupper. Og dagen etterpå kjenner eg såvidt noke i muskelane. Men går uansett annankvar dag på treningsstudio.

 

 

armhevinger og situps er den rette treningen for folk under 16.

Retningslinjer for treningsmengde :for å forhindre overtrening

Ta flere sett hvis:

- du aldri har treningsverk

- du aldri føler deg sliten eller at du har trent i det hele tatt

- du ikke ser synlige endringer i muskulaturen etter flere ukers trening

 

Ikke forandre antall sett hvis:

- du er litt støl eller har en mild treningsverk med jevne mellomrom

- du er trøtt nok til å sove godt om natta, men ikke så trøtt og sliten at du mister motivasjonen

- du går rundt med en konstant "pump" i musklene

 

Ta færre sett hvis:

- du er veldig støl, og har en smertefull treningsverk i muskler og ledd

- du har dårlig matlyst, er trøtt og umotivert hele tida, og sover dårlig om natta

- styrken bare går nedover og nedover, og treningene er et ork å komme seg gjennom

 

 

Du trener med tunge vekter på treningen

klarer kun opp til 8 repitisjoner per gang

- Hva med neste trening da?

trener du med de samme vektene da?

eller har du økt noen kg?

 

Ellers har ikke muslelen behov for å vokse

hvis du klarer å løfte de 8rep med den muskelmassen du har. :roll:

Lenke til kommentar

Situps, Pushups og hangups er øvelser man kan praktisere hver dag. Det er f.eks en glimrende måte å starte dagen på. Man våkner og får en fin morgentrim. Det som er viktig for deg er vel å ikke starte for hardt med tanke på at du kun er 15 år. Start heller med flere repetisjoner (12-16) for å så legge på litt volum når du har bygd opp litt "startkraft" og har teknikken inne. Feiltrening er det værste som kan skje. Dette kan føre til skader av ymse slag. Når det kommer til ekstrahjelp i form av tilskudd så anbefaler jeg at du også venter med dette til du har kommet litt i gang. Et godt og sunt tilskudd jeg anbefaler høylytt er tunfisk. (Jeg vet det høres ille ut, men bare vent og prøv!) Det smaker fantastisk (!) godt og er en utrolig god kilde til proteiner. :)

Lenke til kommentar

Jeg trente veldig ofte før, kanskje seks dager i uken. Så ble jeg lat, og nå har jeg tenkt å begynne igjen. Trener nå åtte timer i uken; styrke, aerobic og kondisjon. Hvor lang tid kan jeg regne med før jeg ser forandring på kroppen? Som f.eks at jeg ser at vinkefett blir til muskler igjen osv? Og hvor lang tid trenger kroppens muskler på å hvile? Er annenhver dag med muskeltrening ideellt?

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar
Jeg trente veldig ofte før, kanskje seks dager i uken. Så ble jeg lat, og nå har jeg tenkt å begynne igjen. Trener nå åtte timer i uken; styrke, aerobic og kondisjon. Hvor lang tid kan jeg regne med før jeg ser forandring på kroppen? Som f.eks at jeg ser at vinkefett blir til muskler igjen osv? Og hvor lang tid trenger kroppens muskler på å hvile? Er annenhver dag med muskeltrening ideellt?

Spørs veldig på forbrenning til den enkelte, men innen et år kan man se store forandringer, om kostholdet er tilpassa.. Jeg fortrekker å trene på mandag onsdag og fredag og hvile resten, kroppen trenger det :yes:

Lenke til kommentar

Det med restitueringstid er vel litt fra person til person. Men, annenhver dag høres ut som en god "generell regel". Viktig å ikke trene for mye og for da blir man fort lei og mister gnisten. Om man vil "tone" fremfor å bygge så er vel det man har i seg enda viktigere enn hvordan man trener. (Veldig viktig om man skal bygge MYE og!)

Lenke til kommentar

Spørs veldig på forbrenning til den enkelte, men innen et år kan man se store forandringer

ETT ÅR? Sist jeg trente tok det ikke så lang tid, da kunne jeg til og med merke forskjell fra uke til uke iblant. :dontgetit: Da får jeg bare trene enda mer da..ett år er for lang tid.

Altså, jeg har også gode og dårlige uker lissom, men nå spørs litt på hva slags trening du er inne på..

 

Regner med at du er mer innen det med å (for)bli slank og stramme opp litt, da vil man kunne se resultater mye kjappere..

Lenke til kommentar
Regner med at du er mer innen det med å (for)bli slank og stramme opp litt, da vil man kunne se resultater mye kjappere..

Er ute etter muskler også, men lange muskler, ikke korte. Har tenkt å begynne å føre opp treningslogg, der det står hvor mye jeg trener, hvor ofte, målene på kroppen og om de forandrer seg. Men har fortsatt ikke fått svar av treneren min hvordan jeg på best mulig måte får trent siden av magen? Synes ikke sånne side-situps hjelper noe særlig..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...