PlatinumFlyer Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Så tropp opp med balltrær og en grisebur utenfor Undervisnings og forskningsdepartementet... Hvor mange ble slått ned og satt i bur? Forsåvidt ingen, men å i det hele tatt klare å kalle det humor, er uforståelig.. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Humor, virkemidler, you get my drill. En demonstrasjon som skaper oppmerksomhet er en vellykket demonstrasjon. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Humor, virkemidler, you get my drill. En demonstrasjon som skaper oppmerksomhet er en vellykket demonstrasjon. Ja ha.. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikek bare ringte Securitas, og fikk dem jaget bort.. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Det er tragisk fordi? Jeg synes det er flott jeg, og en av de tingene ved RU som burde kunne både godtas og beundres av deres politiske motstandere. Flott tiltak. Tror ikke du finnes den organisasjonen i Norge hvor folk er så ålreit med hverandre som i RU. Og det er utelukkende pga feminismepolitikken vår, som vi prøverå omsette til praksis. Teori uten praksis er verdiløs, som man sier. Angående ukas-dust, så ser jeg ikke problemet, også her er det ironi med ett spadetak seriøsitet. Skolestartsløpisen er jo den beste på mange år Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Hva om alle vil studere kunsthistorie? Vil alle det? Nei. Vil alle i det hele tatt studere? Nei. Jo mindre sammenheng det er mellom lønn og utdannelse (både kostnad og lengde på utdannelsen), jo flere vil velge utdanning ut fra interesser (det vil si: det som er gøy å studere) fremfor å velge ut fra fremtidsutsikter (yrke, lønn, etc.). Jeg kunne for eksempel godt tenkt meg å studere filosofi, samfunnsøkonomi, litteratur og mye annet, men jeg har valgt en mer yrkesrettet utdanning istedenfor. Det hadde jeg ikke gjort i et kommunistisk samfunn. I et samfunn der sammenhengen mellom utdanning og lønn fjernes, utdanner folk seg for utdanningens egen skyld, og ikke for å skaffe seg en jobb. Enkelte mener kanskje at det er en fordel at alle jobber med det de er mest interessert i, men det blir ikke mye verdiskapning av at folk blir professorer i filosofi istedenfor å bli bedriftsledere. I et fritt marked, der lønningene og kostnadene ved utdanning bestemmes i et samspill mellom tilbud og etterspørsel, vil det automatisk oppstå harmoni mellom tilbud og etterspørsel etter arbeidskraft — det vil si: full sysselsetting. «Gratis» utdanning ødelegger denne harmonien mellom tilbud og etterspørsel, og skaper dermed arbeidsledighet. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Poenget er jo at det ikke er du selv alene som bestemmer om du skal bli en steinrik økonom eller dassvasker, det er i stor grad andre mennesker, genene du er født med, lærere, arbeidsgivere osv. I De forente stater, som er et noenlunde fritt samfunn, er intragenerasjonsmobiliteten enorm. Av de som tilhørte den fattigste femtedelen i landet i 1975, var det kun 5,1% som fortsatt tilhørte den samme femtedelen i 1991. Hele 60% av de som tilhørte den fattigste femtedelen i landet i 1975, var blant de rikeste 40% i 1991. Mens fattige i et sosialistisk samfunn sementeres i fattigdommen, gir kapitalismen frihet til å arbeide seg ut av fattigdom. Mens statens reguleringer gjør det umulig for folk å jobbe seg oppover i systemet, vil fraværet av slike reguleringer i et fritt samfunn gjøre at den sosiale mobiliteten er enorm. I et fritt samfunn kan en fattig person utføre en jobb hvis han er kvalifisert til den; dette i motsetning til et sosialistisk samfunn, der han må de riktige papirene fra staten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå