Gå til innhold

Hvorfor vil SV gjøre det dyrere å leve?


Anbefalte innlegg

"SVs skattepolitikk har tre formål: Skatter og avgifter skal finansiere bedre velferdsordninger, bidra til en mer rettferdig fordeling og skape et bedre miljø.

 

Det norske skattesystemet strider mot disse prinsippene. Den private rikdommen øker, og det samme gjør den offentlige armoden. De som har store kapitalinntekter, betaler prosentvis mindre i skatt enn de med lave eller middels lønnsinntekter. I tillegg er det behov for høyere avgifter for å hindre miljøødeleggelser."

 

 

Hvorfor er det riktig å ta masse penger fra de som har vært flinke å skaffet seg en god jobb og en god inntekt? Og hvorfor vil det f.eks bli mindre forurensing av å øke avgiftene ENDA mer på bensin? Jeg tror folk kommer til å kjøre like mye bil som de gjore før!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi de bare har hatt flaks og det er arbeiderne som har skapt verdiene?

 

Angående bensinpriser så er de vel gjerne en sammenheng mellom pris og forbruk, som med de fleste andre varer. Dog er jeg for å heller bygge ut jernbane og kollektivtransport, kraftige avgiftskutt på el-biler osv istedenfor å øke bensinavgiften, da bil er nødvendig for mange.På denne måten vil privatbilismen svekkes naturlig fordi andre billigere og bedre alternativer er tilgjenglig for mange.

Lenke til kommentar

SV vil lage en kostnadsspiral, hvor alt blir dyrere og dyrere, og mer og mer ulønnsomt. I form av kommunistpropagandavås hevder jeg herved at SV har en skjult hensikt for å drive Norge konkurs, for så å kjøpe rubbel og bit* knusebillig.

 

 

*byttet en l med en t.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Fordi de bare har hatt flaks og det er arbeiderne som har skapt verdiene?

 

Ja eller kanskje de har brukt mange år og mye penger på en viktig utdannelse og fortjener god lønn? Og hva er egentlig arbeidere? OECD (Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling) regner med at andelen arbeidsaktive som i nær fremtid vil jobbe i industrien, ikke vil være mer enn ca. 10%. De aller fleste har i dag i tjenesteytende yrker. Det er imidlertid stor forskjell på hvilke kunnskaper en må ha i forskjellige tjenesteytende yrker. Det kreves f.eks av en lege at han har tilegnet seg svært mye kunnskap innenfor sitt fag, mens å lære kassa på rimi går relativt fort. Man skal belønnes og oppmuntres til å ta høyre utdannelse, og å si at de som bruker mange år av livet sitt på en skikkelig utdannelse egentlig bare har hatt flaks er en fornærmelse mot disse menneskene.

 

Kan du forresten utdype hva du mener med at arbeiderne har skapt verdiene?

Lenke til kommentar

  Fordi de bare har hatt flaks og det er arbeiderne som har skapt verdiene?

Jaså? Arbeiderne er udugelige uten en leder. Synd ikke alle har innsett det...

 

Angående bensinpriser så er de vel gjerne en sammenheng mellom pris og forbruk, som med de fleste andre varer.

Ganske så riktig. I USA har dem egentlig aldri hatt for vane å lage bensingjerrige biler da tilgangen på bensin har vært god og prisene vært relativt lave (selv om amerikanerne synes bensin er dyrt).

 

Dog er jeg for å heller bygge ut jernbane og kollektivtransport, kraftige avgiftskutt på el-biler osv istedenfor å øke bensinavgiften, da bil er nødvendig for mange.På denne måten vil privatbilismen svekkes naturlig fordi andre billigere og bedre alternativer er tilgjenglig for mange.

Jeg er til dels enig med deg; Det er ingen tvil om at kollektivnettet og kvaliteten på dette trenger en aldri så liten oppgradering, men ønsker ikke at utbygging av dette skal gå på bekostning av noen andre "poster".

 

For at Oslo Sportveier i det hele tatt skal kunne konkurrere med biler og endre bilvanene til folk er "prisen" for å reise kollektivt nødt til å være betraktelig lavere. Dvs. at utstrekningen er stor samt at ventetiden må holdes nede på en minimum. Å gjennomføre sistnevnte innebærer betraktelige kostnader.

Lenke til kommentar
"SVs skattepolitikk har tre formål: Skatter og avgifter skal finansiere bedre velferdsordninger, bidra til en mer rettferdig fordeling og skape et bedre miljø.

In other words: Ta fra de som arbeider og har gjort det bra i livet til de som har sittet på ræva hele livet. SV kommer til å kverke det private næringsliv og ta livet av folks evne til å skape og å tjene penger.

Lenke til kommentar
"SVs skattepolitikk har tre formål: Skatter og avgifter skal finansiere bedre velferdsordninger, bidra til en mer rettferdig fordeling og skape et bedre miljø.

In other words: Ta fra de som arbeider og har gjort det bra i livet til de som har sittet på ræva hele livet. SV kommer til å kverke det private næringsliv og ta livet av folks evne til å skape og å tjene penger.

for ikke å snakke om motivasjonen for å sitte på skolebenken en eneste dag til!

Lenke til kommentar
Fordi de bare har hatt flaks og det er arbeiderne som har skapt verdiene?

 

Angående bensinpriser så er de vel gjerne en sammenheng mellom pris og forbruk, som med de fleste andre varer. Dog er jeg for å heller bygge ut jernbane og kollektivtransport, kraftige avgiftskutt på el-biler osv istedenfor å øke bensinavgiften, da bil er nødvendig for mange.På denne måten vil privatbilismen svekkes naturlig fordi andre billigere og bedre alternativer er tilgjenglig for mange.

Whatever he said ^^

Lenke til kommentar
Angående bensinpriser så er de vel gjerne en sammenheng mellom pris og forbruk, som med de fleste andre varer. Dog er jeg for å heller bygge ut jernbane og kollektivtransport, kraftige avgiftskutt på el-biler osv istedenfor å øke bensinavgiften, da bil er nødvendig for mange.

Det stemmer. Det hjelper ikke en døyt å øke miljøavgiften på bensin da mange (omtrent ALLE utenfor byene) er 100% avhengige av bilen for å komme seg på jobb osv. Mine foreldre bor ca. 10 km utenfor byen og det går kun 4-5 busser om dagen, men selvfølgelig ikke da folk skal til og fra arbeid. Kollektivtrafikken MÅ bygges ut her i landet!

 

Denne saken alene er nok for meg til å unngå et parti som er for å øke avgiftene uten å bygge ut busstilbudet.

Lenke til kommentar
"SVs skattepolitikk har tre formål: Skatter og avgifter skal finansiere bedre velferdsordninger, bidra til en mer rettferdig fordeling og skape et bedre miljø.

In other words: Ta fra de som arbeider og har gjort det bra i livet til de som har sittet på ræva hele livet. SV kommer til å kverke det private næringsliv og ta livet av folks evne til å skape og å tjene penger.

"Verdiskapning" er et uttrykk venstesiden ynder å bruke når de skal bortforklare ulempene med den defekte økonomiske politikken de fører - men alle verdens latterlige abstraksjoner hjelper ikke en døyt den dagen R/SV og andre røde radisser står ved roret og kjører Norge i grøfta. Og den dagen trekker nærmere og nærmere, ser det dessverre ut til.

Lenke til kommentar
Fordi de bare har hatt flaks og det er arbeiderne som har skapt verdiene?

 

Ja eller kanskje de har brukt mange år og mye penger på en viktig utdannelse og fortjener god lønn? Og hva er egentlig arbeidere? OECD (Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling) regner med at andelen arbeidsaktive som i nær fremtid vil jobbe i industrien, ikke vil være mer enn ca. 10%. De aller fleste har i dag i tjenesteytende yrker. Det er imidlertid stor forskjell på hvilke kunnskaper en må ha i forskjellige tjenesteytende yrker. Det kreves f.eks av en lege at han har tilegnet seg svært mye kunnskap innenfor sitt fag, mens å lære kassa på rimi går relativt fort. Man skal belønnes og oppmuntres til å ta høyre utdannelse, og å si at de som bruker mange år av livet sitt på en skikkelig utdannelse egentlig bare har hatt flaks er en fornærmelse mot disse menneskene.

 

Kan du forresten utdype hva du mener med at arbeiderne har skapt verdiene?

En arbeider er snekkeren, rørleggeren, platearbeideren, sveiseren, sykepleieren, burgerflipperen og mange andre, ja faktisk mesteparten av norges befolkning.

 

Du sier at de so bruker mange år av livet sitt på utdannelse må belønnes. Vel, i dag er det de som bruker mange år av livet sitt på en svadautdannelse som lykkes økonomisk. De som bruker mange år av livet på å studere medisin, bygg, IT eller ett annet fag tjener ikke noe særlig mer enn tømreren med fagbrev fra 1972. De fleste som tar høyere utdanning gjør det fordi de har mulighet til det, ikke fordi de kommer til å tjene masse penger på det.

 

Jeg driter igrunn i om jeg fornærmer en rik snylter, han har uansett ikke bidratt med noe særlig i samfunnet.

 

Arbeideren skaper verdiene fordi det i stor grad er arbeideren som utvikler nye produkter (utviklerne i Sony, Philips, HP, Dell, Jordan er ikke eierne), det er arbeiderne som produserer produktene, det er arbeidere som bygger hus, det er arbeidere som redder Erna ut av heisa om den stopper osv. Kapitalistene gjør ikke stort annet enn å flytte penger og gamble med folks arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Fordi de bare har hatt flaks og det er arbeiderne som har skapt verdiene?

 

Angående bensinpriser så er de vel gjerne en sammenheng mellom pris og forbruk, som med de fleste andre varer. Dog er jeg for å heller bygge ut jernbane og kollektivtransport, kraftige avgiftskutt på el-biler osv istedenfor å øke bensinavgiften, da bil er nødvendig for mange.På denne måten vil privatbilismen svekkes naturlig fordi andre billigere og bedre alternativer er tilgjenglig for mange.

Herregud. Enten er det flaks, ellers så er det at vi "bare tar litt fra pappan til JoachimR, da".

 

Få opp øya, olsen! Er det virkelig riktig å beskatte de som har jobbet hardt fryktelig mye mer? Nei, det er ikke det skjønner du. Er for å senke bensinprisen, men samtidig bygge ut litt kollektivtrafikk. 30 kroner for EN tur med bussen er forresten ALT for mye. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Arbeideren skaper verdiene fordi det i stor grad er arbeideren som utvikler nye produkter (utviklerne i Sony, Philips, HP, Dell, Jordan er ikke eierne), det er arbeiderne som produserer produktene, det er arbeidere som bygger hus, det er arbeidere som redder Erna ut av heisa om den stopper osv. Kapitalistene gjør ikke stort annet enn å flytte penger og gamble med folks arbeidsplasser.

Enig på ett vis, men la oss se det fra en annen vinkel: Ville "arbeiderne" ha utviklet de samme produktene dersom de ikke hadde vært ansatt hos Sony,etc? Svaret er nok helt sikkert nei. Det viktigste hinderet ville vært at de ikke ville hatt ressurser til å utvikle dem. Eiernes oppgave er ikke bare å flytte penger, men også å tilrettelegge ressurser.

Lenke til kommentar
Få opp øya, olsen! Er det virkelig riktig å beskatte de som har jobbet hardt fryktelig mye mer? Nei, det er ikke det skjønner du.

Hallo? Når ble det å jobbe hardt synonymt med det å tjene/ha mye penger her i norge??

Greit. Det kom litt feil fram, men de som har studert fryktelig mye mer og har brukt fryktelig mye mer tid på utdanning enn de som begynte i arbeid rett etter vgs.

Lenke til kommentar
Enig på ett vis, men la oss se det fra en annen vinkel: Ville "arbeiderne" ha utviklet de samme produktene dersom de ikke hadde vært ansatt hos Sony,etc? Svaret er nok helt sikkert nei. Det viktigste hinderet ville vært at de ikke ville hatt ressurser til å utvikle dem. Eiernes oppgave er ikke bare å flytte penger, men også å tilrettelegge ressurser.

Det kommer helt ann på samfunnsformen. Det er fullt mulig for staten eller kommunen eller en annen institusjon å tilrettelegge for produktutvikling og forskning. Allerede i dag så foregår jo veldig mye forskning på universitetene. Jeg tror forskning og utvikling løsrevet fra profittjaget til store selskaper ville vært mye mer hensiktsmessig. Da kunne institusjonene og forskere samarbeide mye mer istedenfor å konkurere og finne opp hjulet på nytt og på nytt og på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...