Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med WLAN

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp her.

Utstyret mitt er:

1 x Bærbar pc med Pentium -M Centrino 1.6 ghz, 512 mb ram

1x Stasjonær pc med AMD 64 3400+, 1024 mb ram

1 x D-Link Dl-624 typ C AirPlus Xtreme G Wireless Router

1 x D-Link DWL-G120 AirPlus G Wireless USB Adapter

Situasjonen er:

Den stasjonære pc'en står oppe sammen med modem + router. Den er koblet til routeren via kabel og jeg har internett. Den bærbare står nede (2 etasjer under) med adapteren kobla i. Problemet mitt er at jeg kom meg på internett først, men da fikk jeg ikke LAN med den stasjonære, men nå får jeg heller ikke internett på den bærbare. Kan noen hjelpe meg? På forhånd - tusen takk.

Btw, bare spør om ting så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den som er kobla med kabel.

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : adsl.tele2.no

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.***.***

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.0.1

På den bærbare:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : *blank*

Automatisk konfigurasjon av IP-adresse . . . . . . . . . . . : 169.254.157.101

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

IP-addresse . . . . . . . . . . : mass bullshit

Standard gateway . . . . . . . : *blank*

T_T plz hjelp meg.

Lenke til kommentar

Sjekk om den bærbare står på å motta IP automatisk:

Høyreklikk på Mine nettverkssteder, egenskaper.

Høyreklikk på den "Lokal tilkobling" som er D-Linkkortet, egenskaper.

Trykk på "Tcp/IP" og velg egenskaper.

Sjekk at begge står på "motta automatisk"

Lenke til kommentar

De to PCene er ikke på samme nett, den ene er på 192.168.*.* (Som sikkert er det routeren gir) mens den andre er på 169.254.*.* som vel er det windows tildeler når den ikke får noen IP.

Har du sjekket routeren at den ikke er satt til kun å slippe inn godkjente MAC adresser, og om så at MAC adressa på laptopen ligger på godkjent lista. Du kan og forsøke å gå nærmere accesspunktet og se om den bærbare får signal da? Kortet på den bærbare er korrekt installert? Og fungerer? Oppdager du noe nett på den? (Normalt et nettverksikon i systray på windows. Om det er et lite rødt kryss over er det ingen forbindelse - hvilket høres ut som ditt problem)

Nesten garantert at lapen ikke har kontakt med accesspunktet. Kan hende du snylta på noen andre sitt nett da det fungerte?

Endret av m-kane
Lenke til kommentar
De to PCene er ikke på samme nett, den ene er på 192.168.*.* (Som sikkert er det routeren gir) mens den andre er på 169.254.*.* som vel er det windows tildeler når den ikke får noen IP.

Har du sjekket routeren at den ikke er satt til kun å slippe inn godkjente MAC adresser, og om så at MAC adressa på laptopen ligger på godkjent lista. Du kan og forsøke å gå nærmere accesspunktet og se om den bærbare får signal da? Kortet på den bærbare er korrekt installert? Og fungerer? Oppdager du noe nett på den? (Normalt et nettverksikon i systray på windows. Om det er et lite rødt kryss over er det ingen forbindelse - hvilket høres ut som ditt problem)

Nesten garantert at lapen ikke har kontakt med accesspunktet. Kan hende du snylta på noen andre sitt nett da det fungerte?

Har ikke gjort det med MAC addressa, men tviler på at det er problemet mitt. Akkurat nå sitter jeg rett ved siden av routeren min, så det er ikke fordi det er for langt unna. Kortet er korrekt installert og det fungerer. Jada, nettet er der.. Står at jeg har koblet opp på det jeg har kalt routeren min altså min SSID med 54 mbps hastighet og "utmerket" signal. Så det er forbindelse.

Det som er problemet er at jeg kobler til den andre ip'en hele tida, isteden for den ip'en jeg skal ha altså 192.168.***.***. Og jeg har prøvd ipconfig /release og /renew, men da står det at det ikke går eller noe sånt.. Og det er bare den trådløse delen det er noe feil med, for nå sitter jeg med laptopen kobla i routeren via tp-kabel. T_T

Lenke til kommentar

Hvis du har windows XP burde det ikke være noe problem..

Gå inn på nettverkssteder, for så derifra og trykk installere et lite hjemmenettverk eller noe sånt! Da velger du der at de andre pcene skal koble til internett igjennom den pc'n.

Så gjør du det samme med den bærbare. Bare at der skal du velge og koble til internett igjennom en annen pc.

Pass på at den stasjonære har utført operasjonen og at den står på da du gjør det med den bærbare!

da blir det en kobling imellom de to på en fin fin måte! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Du kan jo gjøre det litt mer tungvindt og disable DHCP på router, og manuelt gi adresser til maskinene?

Uoptimal løsning, men du kan jo forsøke og se om det hjelper?

(Alstå gi den bærbare 192,168,168,1, den stasjonære 192.168.168.2 osv)

Om det fungerer da, kan det jo tyde på at DHCP funksjonen i routeren ikke er helt topp.

Et annet alternativ er å sette kun den bærbare til en fast IP i rett nett, men da risikerer du kollisjon om ikke DHCPen gir de samme maskinene samme IP hver gang (min 3com router deler alltid ut samme IP til samme MAC)

Lenke til kommentar
Du kan jo gjøre det litt mer tungvindt og disable DHCP på router, og manuelt gi adresser til maskinene?

Uoptimal løsning, men du kan jo forsøke og se om det hjelper?

(Alstå gi den bærbare 192,168,168,1, den stasjonære 192.168.168.2 osv)

Om det fungerer da, kan det jo tyde på at DHCP funksjonen i routeren ikke er helt topp.

Et annet alternativ er å sette kun den bærbare til en fast IP i rett nett, men da risikerer du kollisjon om ikke DHCPen gir de samme maskinene samme IP hver gang (min 3com router deler alltid ut samme IP til samme MAC)

Hvis han setter opp serveren etter mitt forslag er 192.168.02 -10 frigitt til faste ip-adresser. Derfor inget problem å sette fast ip på bærbar til 192.168.0.2

Lenke til kommentar

Funker det ikke nå, bør du resette APn og ta alt fra scratch.

Ikke bland inn sikkerhet som wep, mac-adr. osv. før nettet er oppe og går.

Det kan jo hende at wlan-kortet ikke liker den bærbare og, eller omvendt.

Jeg har brukt d-link AP i 3år uten problemer, med oppsettet jeg beskrev (d-link 713p)

PS!

Skip internett til lokalnettet funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...