lobster Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Jeg prøver å få en tabell til å bli 100% høyde men får det ikke til i Dreamweaver. Jeg mener det har med doctype og html standard og gjøre. Dreamweaver kommer automatisk opp med <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> som doctype. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Hvis du planlegger å bruke den tabellen til layout kan du stoppe å lese HER! _______________ Hvis tabellen skal brukes til noe annet setter du height="100%" eller style="height:100%" i tag'en. En tabell skal da strekke seg automatisk. Eventuelt kan du opprette et stilark med denne linja i: html, body {height:100%} Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 (endret) * river opp problemet med roten* er du klar for css? here we goes: <div id="full_høyde"></div> css: #full_høyde { height: 100%; width: 150px; border: 1px solid #000; } edit: tok det som en selvfølge at det var til layout, men om det ikke er det. se lokaltog over^ Endret 23. august 2004 av Smidt Lenke til kommentar
lobster Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Tror jeg får fiksa det i CSS ja En annen ting. Sentrere tabell i CSS?... Lenke til kommentar
lobster Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Det er hovedtabellen på 760px bredde X 100% høyde der alt innhold skal være (ink menyer og tekst) Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Tror jeg får fiksa det i CSS ja En annen ting. Sentrere tabell i CSS?... CSS: body{text-align:center; /* for IE */} table.klasse{width:Xpx;margin:0 auto} HTML: <table class="klasse"> . . . </table> Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Tror jeg får fiksa det i CSS ja En annen ting. Sentrere tabell i CSS?... i css er det snakk om div. disse erstatter tabeller- body { margin: 0px auto; text-align: center; } #container { margin: 0px auto; position: relative; } sånn den første er for å sentrere i IE (en hack) midtstillingen er bestemt for divven med id container, altså: <div id="container"></div> Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 0px Det er ikke nødvendig å oppgi enhet når det er snakk om nullverdier. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Klarer dere virkelig å lage sider uten noe bruk av tables? Har da mekka en del sider og jeg har altid tabeller men setter de opp med css formatering.. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 (endret) Klarer dere virkelig å lage sider uten noe bruk av tables?Har da mekka en del sider og jeg har altid tabeller men setter de opp med css formatering.. *Vente på at arve87 kommer med en leksjon i strukturert HTML* Ja, jeg lager sider uten bruk av tables til layout. Det er MYE lettere å style div-elementer enn å style tabeller, i tillegg til at det er mer logisk og mer ryddig. Se f.eks. på www.unrealized.org. Hvis du slår av stilarket på den siden (du kan gjøre det f.eks. i Opera) og ser på den så ser du at det fremdeles er enkelt å navigere rundt på siden. Det er i SVÆRT få tilfeller mulig å gjennomføre med tabeller til layout. Anbefaler deg å lese HTML og CSS-tutorials (www.htmldog.com), og deretter snu ryggen til layout-tabeller. Edit: søk på forumet her, så skal du se at du finner minst 100 tråder med en eller annen form for diskusjon rundt tabeller/divs til layout. Divs har vunnet alle diskusjonene. Endret 23. august 2004 av lokaltog Lenke til kommentar
lobster Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 hehe Jeg forstår jeg har litt å ta igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå